Fra krise til optimisme i tørrbulk: – Folk trodde markedet var ødelagt

Et års tid etter «det verste markedet siden vikingtiden» satser shippingnestor Herman Billung på at kjøp av billige skip skal gi gevinst.

SATSER: Herman Billung satser i tørrbulk med Songa Bulk.

Foto: Knut Falch NTB scanpix
  • Asgeir Aga Nilsen
Publisert:

Overkapasitet er et ikke helt ukjent fenomen i shipping.

De siste årene har både markedene for offshoreskip og tørrlast skrapet bunnen som følge av at det har vært for mange skip i forhold til etterspørselen.

Men for sistnevnte segment er det igjen gryende tegn til optimisme, ikke minst fordi det nå kommer lite nye skip inn i markedet, samtidig som fraktetterspørselen fra Kina har tatt seg opp.

Stemningen blant aktørene som frakter tørre varer som jernmalm kull og korn er dermed mer positiv, i et marked som er kjent for høye topper og dype bølgedaler.

– I første kvartal 2016 trodde folk markedet var strukturelt ødelagt, at det ville ta mange år å reparere det. Men tørrbulk har en egen evne til å reparere seg selv litt fortere, sier sjef for tørrbulkrederiet Songa Bulk, til E24.

– Verste siden vikingtiden

Han deltok onsdag i diskusjonen på Nor-Shipping-konferansen om overkapasitet og krisene som har rammet i offshore og tørrbulk.

Der trakk Billung opp de historiske linjene til supersyklusen som startet i 2004 med hjelp fra økt etterspørsel fra et Kina i rask vekst, men som endte med knall og fall under finanskrisen i 2008.

Les også

Havila Shipping tegner nye kontrakter med oljekjempe

Deretter har det vært perioder med bedring. Men markedet har aldri kommet tilbake til nivåene fra før finanskrisen, mye som følge av redernes appetitt på bestilling av nye skip.

Senest i første kvartal i fjor nådde tørrbulkmarkedet et historisk bunnivå.

– Første kvartal var det verste markedet vi har sett siden vikingtiden, sier Billung.

Også Khalid Hashim, sjef for Percious Shipping, setter fingeren på problemet med at skipseierne har en tendens til å bygge i hjel sitt eget marked.

– Problemet er oss og jeg tror ikke det vil endres, sier han.

Bygget for mange skip ble det også i offshore, erkjenner Havila-Shipping-sjef Njål Sævik. Han mener markedet vil komme tilbake, men ikke slik det var før kollapsen.

Den har som kjent sendt en rekke offshoreskip i opplagsbøyene og tvunget en rekke rederier til restruktureringer, inkludert Havila.

Nesten ingen nye skip

Men med en bedre balanse mellom tilbud og etterspørsel har inntjeningen steget for tørrbulkskipene.

– Det ble skrapet mye i 2016 og så har det nesten ikke blitt bestilt nye skip, hverken i 2016 eller 2017. Et tilbudsdrevet trendskifte er ganske sunt, sier Billung til E24.

– På et eller annet tidspunkt vil dette bli ødelagt igjen, fordi det er syklisk, og det lever vi med, sier han.

På kortere sikt har imidlertid Billung tro på at nye reguleringer vil tvinge frem at flere skip tas ut av flåten.

Blant annet krav knyttet til behandlingen av ballastvann og krav til skipsmotorenes utslipp kan gjøre at gamle skip heller blir skrotet enn oppgradert til de nye standardene.

– Det vil i høy grad stimulere skraping, sier Billung.

Han mener tilgangen til finansiering også er et hinder for at det skal bygges mange nye skip.

Les også

Investeringsdirektør mener Kina-risiko er jokeren i shippingrally

– Mange banker sitter opp til halsen med offshoreeksponering. For dem er shipping og offshore en portefølje og jeg tror det er vanskelig for den å ta mer shippingeksponering før det er ryddet opp i offshore.

Satser på kjøp av billige skip

Selv har Billung, som har lang fartstid i tørrlast, deriblant som sjef for John Fredriksens Golden Ocean, satset med det relativt ferske Songa Bulk.

Selskapet ble startet opp av investor Arne Blystad og Billung. Det er satt opp for å utnytte de lave prisene på brukte tørrlastskip, og har ifølge Billung kjøpt ti skip og tatt levering av åtte. Med innhenting av kapital er det i stand til å kjøpe flere skip.

– Men vi skal ikke bli massivt store. Vi skal vokse de neste seks til ni månedene, så forhåpentligvis kunne selge skipene eller selskapet til en høyere pris på et senere tidspunkt. Det er en veldig enkel forretningsmodell, sier Billung.

Les også

Avis: Fredriksen åpner for å droppe DHT – har nytt mål i sikte

Les også

Sikret ny Statoil-avtale

Les også

Ruglete Kina-børs etter industritall

Her kan du lese mer om

  1. Nor-shipping
  2. Shipping
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Analysesjef spår kraftig ratehopp i høst

  2. – Eldre skip uten skrubbere kan bli nærmest ubrukelige

  3. Sævik tar jafs i kriserammet marked for offshoreskip

  4. Annonsørinnhold

  5. – Vil ha radikale konsekvenser

  6. Betalt innhold

    Investerer i tørrlastskip nummer ti siden 2016