– Jeg ønsker å komme med en sterk advarsel mot Bank Norwegian

Forbrukerøkonom og Luksusfellen-programleder Hallgeir Kvadsheim går til frontalangrep på Bank Norwegian, og stempler dem som bransjens verstinger.

HARDT UT: Forbrukerøkonom og programleder i Luksusfellen, Hallgeir Kvadsheim, mener Bank Norwegian oppfører seg umoralsk.

HARDT UT: Forbrukerøkonom og programleder i Luksusfellen, Hallgeir Kvadsheim, mener Bank Norwegian oppfører seg umoralsk.

Foto: Javad Parsa
Publisert:,

Hallgeir Kvadsheim har lang erfaring med Bank Norwegian, en av Norges største tilbydere av forbrukslån.

Omtrent like lenge som banken har eksistert, har Kvadsheim hjulpet gjeldsslaver på rett kjøl i det populære programmet Luksusfellen på TV3.

De siste to-tre årene har forholdet mellom Luksusfellen og Bank Norwegian tilspisset seg.

Mener Bank Norwegian er umoralsk

Ifølge Kvadsheim er Bank Norwegian blitt overrepresentert i programmet.

Banken har lånt ut altfor mye penger til folk som ikke har godt av det, hevder han.

Samtidig mener han at banken er den klart vanskeligste når det gjelder å finne en nedbetalingsløsning i etterkant.

– Denne ubalansen er fullstendig absurd! Hvis man skal være den minst strenge når lån skal gis, kan man ikke samtidig være den mest strenge når lånet skal tilbakebetales. Vi opplever gang på gang at Bank Norwegian torpederer våre forslag, noe både skyldner og de andre bankene taper på, sier han til E24.

Annonsørinnhold

– Jeg ønsker å komme med en sterk advarsel mot Bank Norwegian, sier Kvadsheim

Han betegner bankens oppførsel som «umoralsk».

PODCAST OM FORBRUKSLÅN: Hør også Dine Pengers podcast med Hallgeir Kvadsheim om forbrukslån her.

Les også

Fire ledd med provisjon ga dette «tilbudet» på forbrukslån

– Bør revurdere sin policy

Deltagerne i Luksusfellen har gjerne forbrukslån i en rekke banker. Kvadsheim og hans kolleger er derfor avhengig av å lage en nedbetalingsplan som alle kreditorene går med på.

Hvis én nekter, ryker hele planen.

– Vi mener at også Bank Norwegian tjener mer på våre løsninger enn det som gjerne er alternativet, nemlig at saken går til offentlig gjeldsordning og det kanskje bare blir smuler igjen til kreditorene, sier Kvadsheim.

Likevel får programmets forbrukerøkonomer ofte «nei» når de henvender seg til banken, sier Kvadsheim.

Han opplyser at Luksusfellen totalt har hatt mellom 30 og 35 saker der programmets forslag til en redningsplan er blitt avvist i flere runder av Bank Norwegian.

– Det er ikke mange av våre deltagere som ikke har hatt lån hos Bank Norwegian. De fleste av disse sakene finner vi en løsning på til slutt, men det er etter betydelig motstand hos denne ene kreditoren. Bank Norwegian bør revurdere sin policy, sier han.

Bank Norwegian har fått lese alle Kvadsheims sitater. De ønsker bare å gi følgende kommentar til kritikken:

– Vi er overrasket over utspillet, da vi mener at vi har hatt en god dialog med Luksusfellen og kommet frem til gode løsninger i mange saker, sier driftsdirektør Tore Andresen.

Les også

Arne Blystad kjøper seg inn i Monobank

– Gir lån når andre sier nei

Bakgrunnen for Kvadsheim utspill er E24s forsøk på å ta opp så mye forbrukslån som mulig på kort tid.

E24 fikk totalt tilbud to millioner kroner, og Bank Norwegian var den eneste banken som ga alle pengene vi søkte om med en gang, nærmere bestemt 500.000 kroner.

Dette stemmer overens med Kvadsheim erfaringer.

– I våre saker er det ofte Bank Norwegian som har gitt lån når andre banker har sagt nei. De er ofte den siste banken som ga tilsagn før alt raknet. Da kan de heller ikke være så steile i etterkant.

Han mener Bank Norwegian er forbrukslånbransjens versting.

– For oss er de verstingen. Det er ingen andre vi bruker så mye tid på, sier han.

Les også

Horne vil ha gjeldsregister på plass fra høsten av

Eventyrlig vekst

Bank Norwegian har opplevd eventyrlig vekst siden oppstarten i 2007. Under den første emisjonen kostet aksjen litt over to kroner. I dag koster én aksje 77 kroner.

Selskapet er verdsatt til 13,8 milliarder kroner – nesten fire milliarder mer enn flyselskapet Norwegian.

Samtidig havner stadig flere mennesker i gjeldsproblemer.

Namsfogd Alexander Dey i Oslo har uttrykt sterk bekymring og uttalt at forbrukslån er «alminneliggjort i et omfang vi ikke hadde forestilt oss var mulig for bare noen få år siden».

Kvadsheim mener Bank Norwegian har et spesielt ansvar for gjeldstyngede mennesker når banken er blitt en så stor aktør.

Han sier også at banken er spesielt vanskelig å ha med å gjøre hvis det er et ungt menneske som er i problemer.

– Rasjonalet bak det er at en 25-åring som nettopp har begynt i arbeidslivet, har en mye brattere fremtidig inntekt enn en 50-åring. Bank Norwegian og de andre kreditorene kan tjene på å avvente litt og se hvordan det egentlig går med personen. Men hvis du ikke gir han eller hun en gulrot, kveler du all motivasjon og arbeidslyst. Du gir ham en forferdelig start på den privatøkonomiske karrieren, sier forbrukerøkonomen.

– Dette gjelder bransjen generelt, men Bank Norwegian er ekstra steile på dette, sier han.

Les på Dine Penger: Fire grunner til å styre unna forbruksbankene

Les også

Slik fikk E24 to mill. i forbrukslån på fire dager

Les også

Spår banksmell i Norge innen to år

Les også

Frykter gjeldsspiral for unge

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold