SAS har hentet frem gamle planer: Nå er EuroBonus skilt ut i et eget selskap

I 2017 presenterte SAS ambisiøse planer om å skille ut bonusprogrammet og muligens børsnotere det. Tre år har gått, en pandemi har kommet og nå skilles EuroBonus ut for å «synliggjøre verdier» i SAS-aksjen.

Konsernsjef Rickard Gustafson prøver setene på selskapets langdistansefly Airbus A350.
Kampen om luften
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Midt under coronakrisen, og like etter at selskapets kreditorer og aksjonærer godkjente en massiv finansiell redningsplan for selskapet, tar SAS grep i bonusprogrammet.

I en revidering i brukervilkårene til EuroBonus fra 31. oktober kommer det nemlig frem at bonusprogrammet ikke lenger er eid av SAS, men av «Airstar 3 AB».

Dette er et datterselskap som er heleid av SAS og som skal bytte navn til «SAS EuroBonus AB», opplyser flyselskapet.

Endringen ble først omtalt av FinalCall.travel.

«Ingen betydning»

– Dette har i praksis ingen betydning for EuroBonus-medlemmene, sier pressesjef for SAS i Norge, John Eckhoff, til E24.

Årsaken til at SAS gjør dette er de store verdiene som ligger i bonusprogrammet, nemlig alle dataene og ikke minst kundeforholdet med de rundt 6,1 millioner medlemmene (per utgangen av regnskapsåret 2019).

– Hensikten med å skille ut EuroBonus i et eget datterselskap, er å synliggjøre verdien av selskapet og derved styrke verdien av SAS-aksjen. Målet er å gjøre SAS-aksjen mer attraktiv for investorer, noe som er spesielt viktig under rekapitaliseringsprosessen, sier Eckhoff videre.

SAS landet nylig en redningspakke som fikk støtte av både kreditorer og aksjonærer til slutt.

Les også

SAS-aksjonærene har bestemt seg: Godkjente redningsplanen

Kan brukes om pant til lån

Redningsplanen til SAS går i korthet ut på at SAS tilføres 12 milliarder svenske kroner i frisk kapital, at gjelden reduseres og at egenkapitalen styrkes med om lag 14 milliarder.

E24 har spurt SAS om separasjonen av EuroBonus kan bedre finansieringsmulighetene SAS har fremover, og om det er aktuelt å selge seg ned eller ut av bonusprogrammet.

Selskapet vil ikke kommentere saken ytterligere.

Da SAS fikk vedtatt redningsplanen bekreftet konsernsjef Rickard Gustafson overfor E24 at kapitalen skal være tilstrekkelig til å få SAS gjennom coronakrisen.

Det betyr imidlertid ikke at selskapet ikke kan ha behov for, eller dra nytte av, mer finansiering i tiden som kommer. I en slik situasjon kan verdien av EuroBonus-programmet komme godt med.

– Dette kan være et første steg for å bruke EuroBonus som sikkerhet for å hente inn mer kapital, om nødvendig. Eller det kan være et steg mot å selge EuroBonus til en annen aktør, mest sannsynlig finansiell, dog at SAS beholder bonusprogrammet som en del av sitt produkt, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir til E24.

At det er verdier i bonusprogrammene har vist seg under coronakrisen.

Nylig meldte CNBC at amerikanske Delta Airlines lånte 6,5 milliarder dollar med bonusprogrammet sitt som sikkerhet.

Les også

Bakgrunn fra arkivet: SAS satser på uavhengig EuroBonus-selskap: Satsingen kan bli børsnotert

Tidligere konserndirektør i SAS, Eivind Roald, avbildet med en tidligere kollega under fremvisningen av SAS sitt nye langdistansefly Airbus A350 på Oslo Lufthavn.

Gamle drømmer hentet opp av skuffen

I juni 2017 lanserte konsernsjef Rickard Gustafson og tidligere konserndirektør Eivind Roald ambisiøse planer for EuroBonus.

SAS-ledelsen la ikke skjul på at de hadde latt seg inspirere av blant andre Lufthansa og Qantas, som skilte ut sine bonusprogrammer for lenge siden.

EuroBonus skulle etter planen skilles ut i et nytt og atskilt selskap. Der skulle man bruke kundeforholdet og -dataene fra de mest lojale SAS-kundene til å utvikle nye tjenester, få med seg partnere og sikre nye inntekter for SAS.

Planen skulle gi selskapet en ekstra fot å stå på i fremtiden. Tanken om en børsnotering av EuroBonus ble også løftet.

Å gjøre en slik oppsplitting og satsing var krevende og krevde mange avklaringer internt.

Eivind Roald sluttet etter hvert i SAS, og selv om konsernsjef Rickard Gustafson fortsatt sto ved planen, så var den fortsatt ikke implementert fullt ut i mai 2018 – da en ny sjef for EuroBonus ble ansatt.

Nå har altså SAS gjort alvor av planene og gjennomført oppsplittingen.

Om selskapet fortsatt planlegger en mulig børsnotering eller har andre planer for EuroBonus gjenstår altså å se.

Les mer om SAS og EuroBonus:

Les også

SAS forlenger statusen for de beste kundene

Les også

SAS senker terskelen: Frister aksjonærer med ekstragoder før emisjonsfrist

Les også

SAS ansetter Scandic-topp for å lede EuroBonus-satsingen

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Flyselskaper
  3. sas
  4. Luftfart
  5. Eivind Roald
  6. Rickard Gustafson
  7. Hans Jørgen Elnæs

Flere artikler

  1. SAS senker terskelen: Frister aksjonærer med ekstragoder før emisjonsfrist

  2. SAS-aksjonærene har bestemt seg: Godkjente redningsplanen

  3. Nå starter styret jakten på ny SAS-sjef: – Det er en beklagelig timing

  4. A340-flyene til SAS har tatt sin siste tur: – En milepæl i vår historie

  5. Styrelederen om den nye SAS-sjefen: – Vi trengte internasjonalt topptalent