Har brukt 160 mill. på reklame i USA: Venter null vekst for Røkkes krillbutikk

Aker Biomarine har falt kraftig på børs etter skuffende salgstall for helsekost. DNB Markets ser ingen tegn til bedring i andre kvartal.

NATURAL BORN KRILLER: Men Aker Biomarines comeback på børs har foreløpig vært skuffende for Aker og hovedeier Kjell Inge Røkke.
  • Lage Bøhren
Publisert: Publisert:

– Vi kommer til å treffe alle amerikanere over 35 år minst ti ganger før jul. Vi bruker mest av alle omega 3-aktørene.

En offensiv Aker Biomarine-sjef Matts Johansen tok i mot E24 ved Akers hovedkvarter på Fornebu oktober i fjor.

Selskapet, som fanger og foredler dypvannsreken krill til ulike produkter, var på det tidspunktet i ferd med å lansere sin nye storsatsing innen helsekost, omega 3-tilskuddet Kori, på det amerikanske markedet.

Totalt er nærmere 160 millioner kroner brukt på markedsføring og andre lanseringskostnader for Kori siden starten av 2020, men suksessen lar foreløpig vente på seg.

I første kvartal 2021 falt omsetningen innen «Brands», som Kori er en del av, med 30 prosent til 23 millioner dollar. Samtidig stupte driftsresultatet før avskrivninger (EBITDA) for denne enheten med 90 prosent til 0,5 millioner dollar.

Aksjen er ned 25 prosent i etterkant av kvartalsrapporten 29. april, og 44 prosent siden toppen i midten av januar.

14. juli leverer Aker Biomarine tall for andre kvartal. DNB Markets tror ikke den negative trenden har snudd.

«Ser man på utvikling i søkeaktivitet i USA så langt i andre kvartal, ser Kori ut til å trende nedover fra toppen i Q3-Q4 2020, mens konkurrenter som Nature Made gjør det bedre innen fiskeoljeprodukter», skriver DNB Markets-analytiker Ole Martin Westgaard i en oppdatering publisert 18. juni.

Les også

Skuffende børscomeback for Røkkes krillselskap: - Det er litt merkelig

– En suksess

– Lanseringskampanjen vår var en suksess. Den sørget for noe som, meg bekjent, ingen andre norske selskaper har lyktes med tidligere, nemlig at vi kom inn i hyllene til alle de store kjedene i USA. Det er vi veldig fornøyde med, sier Matts Johansen til E24.

Han vises til at Kori nå står i hyllene hos alle de største og viktigste amerikanske retailkjedene, inkludert Walmart, Costco, CVS og Target.

SATSER KNALLHARDT: Aker Biomarine og adm. direktør Matts Johansen mener lanseringen av Kori har vært en suksess, til tross for svake regnskapstall.

– Nå har vi hatt hylleplass i ett år, i verdens største retailkjeder. Der er kampen om hylleplass knallhard, og det eneste som teller når kjedene skal planlegge sortimentet de skal ha neste sesong, er om produktet selger godt nok. Alle eksisterende retailere vil fortsette å selge Kori neste sesong, så det er veldig gode nyheter for oss, sier Johansen.

Han understreker videre at lanseringen av Kori skjedde midt under koronapandemien.

– Fordi vi for det meste selger gjennom fysiske butikker og fordi samfunnet mer eller mindre var stengt i en lang periode, ligger vi per nå noe bak den opprinnelige planen, sier Johansen.

Les også

Aker BioMarine allierer seg med amerikansk selskap: Vil hente 250 mill. til Lysoveta-satsingen

Tror på null vekst i Q2

Aker Biomarine driver fangst av krill i Sørishavet, og en stor andel av råstoffet selges som ingrediens til laksefôr.

Målet på sikt er å introdusere råstoffet i produkter med enda bedre marginer, som helsekost og medisiner.

Les også

Aker BioMarine med «helsegjennombrudd»: Håper på godkjenning før 2023

DNB Markets har sporet bevegelsene til Aker Biomarines tre fangstskip i andre kvartal, og konkluderer på bakgrunn av dette at fisket har foregått uten nevneverdige forstyrrelser.

Meglerhuset tror imidlertid ikke de økte fangstvolumene i tilstrekkelig grad vil kompensere for fortsatt svakt Kori-salg og regulatoriske utfordringer i Sør-Korea.

Den totale omsetningen for konsernet i andre kvartal anslås til 72 millioner dollar og justert EBITDA til 18 millioner dollar, paddeflatt fra samme periode i fjor.

Westgaard har hatt en «Hold»-anbefaling på aksjen siden 16. februar. Nylig nedjusterte han sitt kursmål fra 95 til 84 kroner. Aksjen handles for øyeblikket rundt 73 kroner.

Les på E24+

Hvor viktig er egentlig «det største» som har skjedd Aker Biomarine?

– Høyere avkastning på markedsføring nå

Aker Biomarine rapporterer ikke salget av Kori spesifikt, men har under de siste kvartalspresentasjonene gitt en oppdatering på salgsutviklingen ut fra butikkene.

– Fra andre til tredje kvartal i fjor har vi rundt regnet tidoblet salget, fra tredje til fjerde kvartal nesten doblet vi salget, og fra fjerde kvartal i fjor til første kvartal i år var økningen rundt ti prosent, sier Johansen.

Les også

Krillentusiasten Kjell Inge Røkke etter aksjefest: – Store kommersielle muligheter

– Etter å ha brukt 17 millioner dollar på markedsføring gjennom 2020, brukte dere bare 1,6 millioner dollar i første kvartal i år. Er det en konsekvens av at markedsføringen har hatt mindre effekt enn ventet?

– Resultatet av markedsføringen har vært som forventet. Vi har hele tiden fulgt planen for lansering og markedsføring. Første kvartal i år handlet om optimalisering – å finjustere markedsføringen. På grunn av dette er avkastningen pr. markedsføringskrone i første kvartal i år fire ganger høyere enn det den var i andre halvår 2020, sier Johansen.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Aker Biomarine
  2. Krill
  3. Aker
  4. DNB
  5. DNB Markets
  6. Walmart
  7. Kjell Inge Røkke

Flere artikler

  1. Aker Biomarine falt igjen etter nedjusterte kursmål

  2. Røkkes krilltopp med aksjetap på 66 millioner – nå kjøper han mer

  3. Aksjefond kjøpte seg opp før Aker Biomarine-smell: – Må nok sitte en stund

  4. Oslo Børs falt for tredje dag på rad – fornybarselskap hoppet

  5. ” Som å være sperret inne i et bur med en gorilla