Skal selge ammoniakk til skip: Yara inngår avtale med råvarekjempe

Yara vil levere ren ammoniakk til skip, og har inngått en intensjonsavtale med råvarekjempen Trafigura.

En oljetanker chartret av Trafigura forlater Corpus Christi, Texas.
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert: Publisert:

De to selskapene skal samarbeide innen utvikling og markedsføring av ammoniakk som rent drivstoff innen skipsfart, ifølge en melding fra Yara.

Trafigura og Yara vil også utforske mulighetene for et samarbeid innen infrastruktur for ren ammoniakk.

– Denne avtalen er enda et godt eksempel på samarbeid på tvers av bransjer for å utvikle og fremme nullutslippsdrivstoff i form av ren ammoniakk for skipsfarten, sier Magnus Krogh Ankarstrand, sjef for Yara Clean Ammonia.

Yara definerer ammoniakk som ren hvis den lages med hydrogen produsert fra gass kombinert med CO₂-rensing (blått hydrogen), eller fra elektrolyse drevet med fornybar strøm (grønt hydrogen).

Nylig meldte Yara også om et samarbeid med det japanske kraftselskapet Jera om potensielle leveranser av ren ammoniakk som skal erstatte fossil energi i produksjonen av kraft og varme i Japan.

Magnus Krogh Ankarstrand er leder for Yara Clean Ammonia.

Yaras ammoniakk brukes for det meste til kunstgjødsel. Ammoniakk (NH3) inneholder nitrogen, som er viktig for planter. Men stoffet inneholder også hydrogen, og ammoniakk er egnet som drivstoff blant annet til skip (se faktaboks).

– Yara har vært i ammoniakk i over hundre år, men inntil nå har vi solgt den på grunn av nitrogenet. Nå begynner vi å selge den på grunn av hydrogenet også. Det gir et vell av nye muligheter, sa Ankarstrand nylig til E24.

Flere selskaper vurderer å bruke ammoniakk som drivstoff på skip. Equinor meldte i fjor om et samarbeid med Eidesvik Offshore om å utvikle forsyningsskipet «Viking Energy» slik at det skal kunne gå på utslippsfri ammoniakk.

Les også

Yaras eiere kan vente seg pengedryss: – Bare se på historien

– Alarmerende trend

Internasjonal skipsfart sto for utslipp på 1,08 milliarder tonn i 2019, som tilsvarer 2,9 prosent av globale utslipp, ifølge skipsfartsorganisasjonen IMOs fjerde studie av klimautslipp fra i fjor. Utslippene fra den globale skipsfarten er ifølge IMO anslått til å ligge på mellom 90 og 130 prosent av 2008-nivå i 2050.

«For å snu denne alarmerende trenden må eksisterende skip, drivstoffene de går på og den tilhørende infrastrukturen endres når skipsfarten går over til lav- eller nullutslipps marine drivstoff», skriver Yara.

I februar etablerte Yara en ny enhet for ren ammoniakk, ledet av Magnus Krogh Ankarstrand. Yara ble splittet ut av Norsk Hydro og børsnotert separat i 2004, og har drevet med ammoniakk i over 100 år.

– Å bygge verdikjeder for ren ammoniakk er avgjørende for å lette overgangen til nullutslippsdrivstoff ved å muliggjøre hydrogenøkonomien – ikke minst innen handel og distribusjon der både Yara og Trafigura har ledende posisjoner. Etterspørsel og tilbud av ren ammoniakk må utvikles sammen, sier Ankarstrand.

Trafigura samarbeider også med MAN Energy Solutions om utviklingen av en ammoniakkdrevet motor for marine fartøy, som skal være klar innen 2024.

Selskapet skrev nylig at IMO burde innføre en CO₂-avgift på mellom 250 og 300 dollar per tonn CO₂-ekvivalenter for skipsdrivstoff, for å sikre et skifte til renere drivstoff.

– Det er i økende grad enighet om at hydrogenbaserte drivstoff vil være fremtidens drivstoff i skipsfarten, men klar og omfattende regulering er viktig, sier Jose Maria Larocca, administrerende direktør for oljehandel i Trafigura, ifølge meldingen.

Les også

Leder Yaras ferske satsing på ammoniakk: – Et vell av nye muligheter

Yaras hydrogen- og ammoniakksatsing

Yara produserer i dag 8,5 millioner tonn ammoniakk i året. Produksjonen har til dels store CO₂-utslipp. Yara har planer om å ta i bruk grønt hydrogen i stedet for gass i produksjonen av ammoniakk i Porsgrunn, et tiltak som kan kutte norske utslipp med 800.000 tonn i året.

Yara ønsker også å produsere grønt hydrogen sammen med Ørsted i Nederland, og har planer om å produsere ammoniakk fra grønt og blått hydrogen i Australia.

Så langt er det ifølge Yara to til fire ganger dyrere å produsere grønt ammoniakk enn fossilbasert ammoniakk. Kostnadene må videre ned for at det skal være lønnsomt uten subsidier.

Yara har en flåte på 11 ammoniakkskip, hvorav fem er heleide. Yara har også 18 ammoniakkterminaler med en lagringskapasitet på totalt 580.000 tonn.

Konsulentfirmaet Bain & Company sa nylig til E24 at Norge potensielt kan skape eksportverdier for 100 milliarder innen hydrogen på sikt. Norske kraftaktører med NHO og LO i ryggen ba nylig regjeringen om å sette seg et mål på 1,5-2 gigawatt elektrolyse innen 2030, og etablere en garantiordning (såkalte differansekontrakter).

Les også

Yara satser på ammoniakk i Japan: – Banebrytende

Les også

Yara legger grønn ammoniakk i ny enhet: – Potensialet er stort

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Trafigura
  2. Yara
  3. Skipsfart
  4. Yara International
  5. Hydrogen

Flere artikler

  1. Leder Yaras ferske satsing på ammoniakk: – Et vell av nye muligheter

  2. Yara satser på ammoniakk i Japan: – Banebrytende

  3. Yara inngår ny avtale om grønn ammoniakk i Japan

  4. Yara, Statkraft og Aker vil lage grønn ammoniakk: – Et nytt kapittel i norsk industri

  5. Yaras eiere kan vente seg pengedryss: – Bare se på historien