Containerboomen: Bestilt nye skip for 150 milliarder kroner i år

Rederier laster opp med nye skip i full fart for å møte det knallsterke markedet for containerfrakt, der kaoset tiltar og potensielt truer julehandelen.

Illustrasjonsbilde. Den franske rederigiganten CMA CGM er blant selskapene som har bestilt nye containerskip i år.
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert: Publisert:

Den eksplosive etterspørselen etter frakt av containere til havs preger shippingverdenen i år.

I takt med en skipsinntjening som har skutt i været, og som ikke er ventet å dabbe av med det første, er det i år bestilt godt over dobbelt så mange containerskip som i samme tidsrom i 2020 og 2019 til sammen.

Tall E24 har innhentet fra analyseselskapet VesselsValue viser at det så langt i år har blitt bestilt 540 nye skip verdt 34 milliarder dollar, der 244 av dem er containerskip verdt 18 milliarder dollar.

Olivia Watkins i VesselsValue følger shipping tett.

Årets containerskip-bestillinger tilsvarer rundt 150 milliarder kroner.

– Den globale containerskip-ordreboken har økt med rundt 760 prosent så langt i 2021 sammenlignet med samme periode i 2020, kommenterer analysesjef Olivia Watkins i VesselsValue overfor E24.

Større og mindre skip

Shippingekspert Watkins forklarer det voldsomme bykset med den gullkantede ratebonanzaen rederiene opplever om dagen.

– Som i alle sterke markeder, tar skipseiere grep og bestiller nye skip. Mesteparten av containerskipene er i størrelsen mellom 13.000–15.000 TEU, fra store selskaper som Seaspan, Evergreen og CMA CGM.

Årsaken til oppturen er blant annet at etterspørselen etter ulike varer har skutt fart under pandemien, samtidig som fraktkapasiteten ikke har holdt følge. Det har skapt store ubalanser i markedet. I tillegg har det vært flaskehalser i havnene, der smitterestriksjoner har gjort at de har gått på halv maskin.

Nylig har det også kommet inn et høyt antall bestillinger av mindre «feeder»-skip i størrelsen 1.700–2.500 TEU, ifølge VesselsValue. Disse er containerskip som er egnet til å betjene mindre havner og regionale ruter.

TEU står for «Twenty-foot equivalent unit» og forteller hvor mange 20 fots containere skipet kan frakte. Det gigantiske «Ever Given»-skipet, som ble stående fast i Suezkanalen tidligere i år, er på 20.000 TEU.

Les også

Containerboom ga beste start på et shippingår siden finanskrisen

– Ikke noe ende i sikte

Containerforstyrrelsene og den påfølgende høye fraktinntjeningen var godt i gang allerede tidlig i år, og kaoset tiltok ytterligere på grunn av den midlertidige blokkeringen av den viktige Suezkanalen i vinter.

Nå preges containermarkedet også på nytt av ferske smitteutbrudd i Sør-Kina, der flere sentrale havner ligger, som har skapt nye forsinkelser og strammet inn markedet ytterligere.

– Det er forventet at etterspørselen vil fortsette å være sterk de neste månedene i lys av at det ikke er noe ende i sikte for opphopningen i havnene og forsinkelsene man ser på de store havnene, påpeker analysesjef Watkins.

Eksperter utelukker nå ikke en forsinkelse av varer ment for julehandelen.

– Et av problemene nå er at alle vet at det er trege leveringer og varehandelen bestiller derfor julevarer allerede. Tradisjonelt starter høysesongen for containershipping i tredje kvartal i takt med at alle fyller lagrene for julesesongen i vesten, men i år er vi inne i en permanent høysesong, og gudene vet hva som vil skje i august eller september. Det kan bli «crazy», men er vanskelig å si, sier containerredaktør James Baker i Lloyd’s List til BBC.

Les også

Oppkjøpstopp rir containerbølge på Oslo Børs

Koster mer

Aktiviteten ved verftene som bygger skip ble falt kraftig i kjølvannet av coronautbruddet i fjor, men nå har situasjonen altså snudd fullstendig.

– Sørkoreanske og kinesiske verft går for øyeblikket på utrolig høy kapasitet, forklarer Watkins i VesselsValue.

Skipene har også blitt langt dyrere å bygge – og bestille – i år. Prisen for stål, en sentral del av et skip, har løftet seg markant i år.

– I takt med økningen i stålprisen har dette ført til at nybyggprisene har steget rundt ti prosent siden starten av året. Dette kan bety forsinkelser for skipene som blir lansert i fremtiden, men vi må se hvordan det blir de neste årene, understreker Watkins.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Containerfrakt
  2. Skipstrafikk
  3. Shipping
  4. Varehandel
  5. Rederier

Flere artikler

  1. Shippingtopp tror container-boom kan vare i flere år: – Markedet er ekstremt attraktivt

  2. MPC Container Ships kjøper Songa Container for 1,8 mrd.

  3. Containerrederiene på vei mot historisk overskudd på 700 mrd.

  4. Oppkjøpstopp rir containerbølge på Oslo Børs

  5. Mærsk-sjefen vil ha slutt på fossilt drivstoff i shipping