Stort resultatfall for Golden Ocean – fortsatt milliardoverskudd

Golden Oceans resultat falt tungt fra året før i tredje kvartal, men John Fredriksen-rederiet endte fortsatt med et solid overskudd. – Utbredt pessimisme, fremhever meglerhus om ståa i tørrlastsektoren.

Dominerende Golden Ocean-aksjonær John Fredriksen er storeier i selskaper innenfor flere shippingsektorer, slik som tørrlast, tank og gassfrakt.
Publisert:

Tørrlastrederiet Golden Ocean legger onsdag morgen frem tallene for årets tredje kvartal. Regnskapet viser inntekter og inntjening på frakten av råvarer som kull, jernmalm og korn til havs som er lavere enn fjoråret:

  • Inntektene landet på 282 millioner dollar, ned fra 387 millioner dollar i samme periode året før. Årets inntekter tilsvarer 2,8 milliarder kroner.
  • Resultatet før skatt ble 104,6 millioner dollar, mot 195 millioner dollar i fjorårets tredje kvartal. Årets resultat tilsvarer 1,05 milliarder kroner.

På forhånd var det ventet et resultat før skatt på 98 millioner dollar og inntekter på 215 millioner dollar, ifølge estimater Infront har hentet inn for TDN Direkt.

Golden Ocean betaler et utbytte på 0,35 dollar for tredje kvartal, tilsvarende rundt 700 millioner kroner. Det er ned fra 0,60 dollar per aksje i andre kvartal.

For hele flåten rapporterer Golden Ocean om en timecharter-inntjening (lengre kontrakter) på 23.017 dollar per dag for tredje kvartal.

De største tørrlastskipene, Capesize, som utgjør rundt 65 prosent av Golden Ocean-flåten, har en «cash break-even», nivået som må til for å dekke driftskostnader og gjeldsforpliktelser og gå i null på frakten, på rundt 13.000 dollar dagen.

– Venter sterke resultater i fjerde kvartal

Golden Ocean-sjef Ulrik Andersen trekker frem at «geopolitiske og makroøkonomiske faktorer skaper et utfordrende bakteppe».

– Samtidig leverer Golden Ocean et solid resultat i tredje kvartal. Våre moderne, drivstoffeffektive skip får en betydelig premie til standardinntjeningen, en faktor som har hjulpet oss med å kontinuerlig slå markedet i år, kommenterer Golden Ocean-sjef Ulrik Andersen i en melding.

– På bakgrunn av våre kontraktfestede fraktkontrakter, venter vi å levere sterke resultater i fjerde kvartal, i forkant av en forventet sesongmessig «slowdown» i første kvartal neste år, fortsetter Andersen.

Golden Ocean sikrer bedre skipsrater enn det nåværende spotnivået på grunn at store deler av flåten er på faste, lengre kontrakter.

Rederiet har nå har sluttet 75 prosent av tilgjengelige Capesize-dager i fjerde kvartal 2022 til 23.100 dollar per dag, og 78 prosent av tilgjengelige dager for Panamax-skipene til om lag 19.100 dollar per dag.

Les på E24+

Containerraset tiltar: – Aldri sett lignende

«Utbredt pessimisme»

Clarksons Platou Securities skriver i en oppdatering at verdsettelsene innen tørrbulksektoren er lave og «reflekterer utbredt pessimisme».

Svake fundamentale forhold i stålmarkedet bidrar til pessimismen, men meglerhuset mener at dette allerede er reflektert i aksjekursene.

Meglerhuset legger til at ingen vet når Kina slutter sin null-covid-politikk, eller hvordan den globale økonomien vil utvikle seg i løpet av de neste 12–18 månedene. Imidlertid vet man ordreboken for tørrlast, altså bestillingen av nye skip, er på et rekordlavt nivå, skriver meglerhuset.

Golden Ocean-aksjen er det siste året opp rundt 60 prosent til en kurs på 96,6 kroner, og siden høsten 2020 er oppgangen på rundt 300 prosent. Siden en topp i juni har kursen imidlertid falt rundt 30 prosent.

Pareto Securities nedjusterte nylig sitt kursmål på Golden Ocean til 95 kroner, fra tidligere 100 kroner. Hold-anbefalingen ble fastholdt.

Sparebank 1 Markets nedgraderte nylig Golden Ocean til salg fra nøytral, og reduserte sitt kursmål på aksjen til 85 kroner, fra tidligere 105 kroner.

Les på E24+

Shippingtopp om lederstil: – Et superfarlig signal de sender

– Ingen hastverk med å ta en posisjon

Kepler Cheuvreux nedjusterte nylig kursmålet på Golden Ocean til 124 kroner, fra tidligere 162 kroner. Kjøpsanbefalingen ble opprettholdt.

– Vi ser ingen hastverk med å ta en posisjon i aksjen ettersom fjerde kvartal ser ut til å ikke bli et sesongmessig sterkt kvartal, etterspørselen i Kina er fortsatt svak, makrobildet er svakt og vi går inn i en sesongmessig svak vinter. Vi forventer at markedene vil forbedre seg i siste halvdel av neste år, og derfor tror vi på en oppgang innen 12 måneder, fremgår det i oppdateringen.

Meglerhuset ser potensial i aksjen, men tror at kursen vil være følsom for global økonomisk vekst.

– Markedene på kort sikt kan være utfordrende, og vi mener investorer bør følge utviklingen i første kvartal før de tar en posisjon, skriver Kepler Cheuvreux.

Les også

Forvalter solgte alt i Fredriksen-rederi: – Eventyrlig avkastning

– Kan bli en vesentlig rekyl

– Sentimentet i tørrbulk er veldig negativt for tiden, med tanke på makrobildet og et fortsatt nedstengt Kina. Vi er mer optimistisk til tørrlastmarkedet når vi nærmer oss andre halvår 2023, da vi har en sunn tilbudsside og mesteparten av kødannelsen utenfor havnene er nå ute av systemet, sier analytiker Håvard Lie i Danske Bank.

Utover neste år tror Lie at man vil se en effekt i tørrlastmarkedet av infrastrukturstimuliene som er satt i gang av kinesiske myndigheter.

– Hvis vi i tillegg ser enn lettelse i covid-restriksjonene i Kina til neste år kan det bli en vesentlig rekyl for ratene, sier Lie.

Tørrlastmarkedet kan trolig se effekten av dette en stund før landet faktisk åpner opp, ifølge Lie.

– Vi antar at Kina vil ønske å fylle opp lagrene sine med diverse råvarer i forkant av en åpning av landet, sier analytikeren.

Publisert:
Gå til e24.no