Photocure i rute til å nå 2020-mål: Tror på inntektshopp i USA

Blærekreftselskapet Photocure gjentar sitt ambisiøse inntektsmål i USA for neste år, og har sett økt interesse fra Kina etter milliardavtalen for Cevira tidligere i sommer. Aksjen falt etter dagens kvartalstall, men vendte deretter oppover.

VENTER USA-VEKST: Photocure-sjef Daniel Schneider (t.v.) venter heftig inntektsvekst i USA neste år. Onsdag presenterte han resultat for andre kvartal sammen med utviklingsdirektør Inger Ferner Heglund og finansdirektør Erik Dahl.

Foto: Camilla Knudsen E24
Publisert:

Norske Photocure, som har spesialisert seg på teknologi for behandling av blærekreft, økte inntektene til 53 millioner kroner i andre kvartal fra 46 millioner på samme tid i fjor.

Bunnlinjen viser et tap på 5,2 millioner kroner, mot et tap på 17 millioner kroner i andre kvartal 2018.

I USA økte inntektene med 41 prosent (målt i dollar) til 25 millioner kroner, men med et svært ambisiøst inntektsmål, var det ikke nok til tilfredsstille forventningene.

Aksjen falt over fem prosent etter tallene, men utover dagen har aksjen snudd til en solid oppgang på 2,52 prosent.

– Jeg vil ikke si at inntektene var skuffende, men litt lavere enn vi ventet, sa Norne-analytiker Tomas Skeivys kort tid etter at tallene ble lagt frem.

– Det er vanskelig å peke på eksakt hvorfor aksjen faller i dag, men kursen er ofte volatil rundt resultatrapporteringene, legger han til.

Siden har altså Photocure-aksjen snudd oppover igjen.

Analytikeren påpeker at selskapet har god kostnadskontroll og at totalresultatet ikke avviker mye fra forventningen.

– Vi ser derfor ingen dramatikk i resultatene, bare naturlig volatilitet i en sterk vekstfase, sier han.

Les på E24+ (for abonnenter)

Photocures siste hinder: Blærekreft skal bli big business

I rute for å nå 2020-mål

– Jeg er fortsatt trygg på at vi vil nå målet om inntekter på 20–25 millioner dollar i USA i 2020. Vi har investert i økt salgsstyrke, og det vil vi se resultater av fremover, sier Photocure-sjef Daniel Schneider til E24.

Så langt i år har inntektene i USA økt med 46 prosent (målt i dollar) til 46 millioner kroner tilsvarende i overkant av 5 millioner dollar.

– Vi ser muligheter for økt akselerering av salget fordi vi nå har full salgsstyrke. Det kan komme allerede i tredje/fjerde kvartal eller i starten av neste år, sier Schneider.

Photocure har doblet salgsstyrken det siste halvannet året, og har dermed også sett økte kostnader. Nå venter Schneider både en gradvis utflating av kostnader og synlige resultater av salgsfremstøtene.

Selskapet tror også på betydelig inntektsvekst utover 2020 og ser store muligheter i det amerikanske markedet.

Økt interesse fra Kina

I etterkant av avtalen har selskapet merket økt interesse.

Les også

Photocure-aksjen til værs etter Cevira-avtale

– Vi merker økt interesse fra Asia og Kina spesielt. Etter avtalen med Cevira har flere kinesiske investorer kontaktet oss, og det er også interesse for Hexvix i Kina, sier Photocure-sjefen.

Hexvix (Cysview i USA) er navnet på Photocures hovedprodukt, som er en blålysteknologi for behandling av blærekreft.

Les også

Lovende resultater på føflekkreft gir børshopp for norske Targovax

Les også

Ultimovacs-sjefen om avgjørende millioner: – Vi traff bra

Her kan du lese mer om