Norwegian-tallet «alle» har ventet på: Konverteringskursen blir 3,80 kroner
Norwegians kreditorer skal omgjøre nesten 11 milliarder kroner i gjeld til aksjer. «Prislappen» for de nye aksjene er langt under det aksjen ble handlet for etter generalforsamlingen mandag.
Konsernsjef Jacob Schram (t.v.) og finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian. Arkivbilde.
Etter at aksjonærene mandag stemte for Norwegians foreslåtte redningspakke med et overveldende flertall, slapp selskapet som varslet den såkalte konverteringskursen.
Dette er kursen som legges til grunn når obligasjonseiere og leasingselskaper skal omgjøre om lag 10, 8 milliarder kroner i gjeld til nye aksjer i selskapet.
I børsmeldingen varsler selskapet at konverteringskursen blir satt til 3,80 kroner.
Hva kursen i emisjonen blir – prislappen per aksje når selskapet skal hente de 400 millionene i frisk kapital – vil bli offentliggjort tirsdag, varsler selskapet. Selskapets konsernsjef Jacob Schram har lovet aksjonærene en «betydelig rabatt» i emisjonen.
Norwegian-aksjen steg mandag voldsomt etter generalforsamlingen fra en sluttkurs på 5,12 kroner torsdag til så mye som 7,65 kroner på det meste mandag. Like før børsslutt ble aksjen handlet til rundt 5,80 kroner.
Basert på et totalt antall aksjer på 3,14 milliarder kroner verdsetter konverteringskursen Norwegian til 11,9 milliarder kroner, før emisjonen der 400 millioner kroner skal hentes inn.
Det er en økning i markedsverdien på selskapet fra 840 millioner kroner før helgen og økningen skyldes altså at kreditorene har slettet gjeld i bytte mot aksjer.
Gitt mandagens børskurs på 5,30 kroner, verdsetter markedet aksjen til 16,7 milliarder.
Børsmelding fra NorwegianAksjonærene blir sittende med 5,2 prosent av selskapet
Selskapet regner med å trykke opp 2,98 milliarder nye aksjer og legger man dette på antallet aksjer i dag (164 millioner) så vil selskapet totalt ha 3,14 milliarder aksjer utstedt.
Dette betyr at dagens aksjonærer blir sittende igjen med 5,2 prosent av selskapet etter konverteringen av gjeld – akkurat som finansdirektør Geir Karlsen og konsernsjef Jacob Schram varslet i forkant.
Antallet aksjer som blir utstedt til kreditorene kan fortsatt endre seg. Norwegian har nemlig inngått avtaler med flere leasingselskaper. Selskapet skal ikke betale noe for flyene de leier nå og frem til 1. juli. Etter dette skal selskapet fra 1. juli til påsken 2021 kun betale for hvor mye de bruker flyene – kalt «power by the hour».
Når flyene ikke brukes skal Norwegian heller ikke betale leasingselskapene direkte, men de vil bli kompensert med aksjer. Avhengig av hvor mye Norwegian bruker flyene vil derfor også denne aksjekompensasjonen variere.
I tillegg til at antallet aksjer som skal tildeles leasingselskapene er ukjent, så er det også en annen faktor som kan påvirke bildet.
Norwegian jobber nemlig med å gjøre opp ubetalt leverandørgjeld på 1,72 milliarder kroner til aksjer. Selskapet ønsker også å gjøre opp dette i aksjer – til samme kurs som kreditorene tilbys.
Flere artikler
Norwegian setter tegningskursen til én krone
Schram: – En utrolig lettelse
Norwegian-toppenes redningsoperasjon går videre: – Må overbevise domstolen om at vi har tilstrekkelig kapital
- Annonsørinnhold
Børskommentar: Hvorfor vil Norwegian-sjefene kun bruke lommerusk på selskapet sitt?
Nå kan de lett rulle over all aksjonærmotstand