Analytiker tror leasinggigant kan bli tvunget til å godta Norwegians plan

Leasingselskapet AerCap kan bli nødt til å gå med på Norwegians redningsplan og bli en av flyselskapets største aksjonærer, tror analytiker: – I vanlige tider ville ikke disse vilkårene vært akseptable.

Helane Becker, analytiker i investeringsbanken Cowen, tror de ekstraordinære tidene kan tvinge leasingselskapene til å akseptere vilkår de ellers ikke ville gått med på.

Cowen, Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
  • Pål A. Solheimsnes
Publisert:,

Norwegian vil at leasingselskapene, som de leier fly av, skal spille en nøkkelrolle i redningsplanen som ble lagt frem mandag morgen.

Flyselskapet vil at leasingselskapene skal ettergi gjeld og endre på vilkårene i avtalene, i bytte mot aksjer i Norwegian.

Norwegian kjemper for å ta ned gjelden, slik at de kan få tilgang til regjeringens redningspakke på tre milliarder kroner.

Irske AerCap er det største leasingselskapet i verden, og Norwegian er en av deres største kunder.

Helane Becker i Cowen, tror AerCaps høye eksponering mot Norwegian kan tvinge dem til å godta kravene fremsatt i Norwegians redningsplan som selskapet presenterte mandag.

Cowen

– I vanlige tider ville ikke disse vilkårene vært akseptable for AerCap, og de ville ikke vært gode nok for noen av de andre leasingselskapene, skriver analytiker Helane Becker i Cowen Inc, i en e-post til E24.

– Leasingselskaper vil ikke eie flyselskaper, og dette ville satt en dårlig presedens for fremtidige forhandlinger, sier hun.

Becker leder avdelingen for analyse av luftfarten i Cowen, som er en investeringsbank basert i New York. De har dekning på AerCap, og følger situasjonen tett.

Les på E24+

Det er en liten opptur å skimte for Norwegian-aksjene som utstedes i mai

Høy eksponering

Leasingselskapet selv vil ikke svare på spørsmål om det vil gå med på Norwegians forslag:

– Vi har ingen kommentarer å gi, skriver Gillian Culhane, presseansvarlig i AerCap, i en e-post.

I 2019 sto leasing til Norwegian for 3,4 prosent av omsetningen til AerCap, og var med det selskapets femte største kunde.

– AerCap har veldig høy eksponering mot Norwegian, sier Becker i Cowen.

– Heller enn å ta tilbake 787'ene, som de trolig ikke vil klare å plassere noe sted på minst et år eller mer, kan det være de foretrekker å ta imot Norwegian-aksjene for å hjelpe Norwegian å komme seg over kneiken. Deretter kan de selge aksjene i det åpne markedet. De kan også ta tilbake noen av flyene og jobbe sammen med Norwegian på resten av flyene, sier Becker.

787-flyene er vanligvis omtalt som Dreamliner, og er flyene som Norwegian bruker på langdistanseflygingene sine. Mandag varslet konsernsjef i Norwegian, Jacob Schram, at selskapet vil halvere sin langdistanseflåte.

Les på E24+

Det verste som kan skje for Norwegian-aksjonærene nå, er at staten lytter til opprørske småaksjonærer

Presset bransje

Også leasingselskaper er hardt presset som følge av den globale nedstengningen i som følge av coronapandemiens herjinger. I mars og april nedgraderte kredittanalysebyråene S&P og Moody’s AerCaps kredittvurdering. De mente utsiktene til selskapet nå var negative som følge av coronaviruset.

Norwegians forhold til AerCap går et tiår tilbake i tid.

Allerede da Norwegian lanserte sin nye satsing på langdistanseflyginger i 2010, inngikk de en avtale med leasingselskapet International Lease Finance Corporation (ILFC), og flere ganger i løpet av de neste fire årene leaset de flere og flere Dreamliner-fly fra ILFC. I 2014 ble ILFC kjøpt opp av AerCap.

Etter oppkjøpet ble AerCap verdens største flyleasingselskap, og har i dag over 43 milliarder kroner i eiendeler og eier over 1.300 fly.

Massiv redningsplan

Norwegian har kniven mot strupen, og sier de må ha landet en betydelig avtale for å ta ned gjelden i selskapet før midten av mai, da de frykter å gå tom for penger.

Redningsplanen innebærer blant annet at over fire milliarder kroner obligasjonsgjeld blir gjort om til aksjer i selskapet, og at leasinggjeld for over fem milliarder kroner skal bli omgjort til aksjer.

Dersom Norwegians plan blir gjennomført vil leasingselskapene sitte med over 50 prosent av aksjene i flyselskapet. Siden AerCap er en av selskapene Norwegian leaser flest fly av, vil de da bli en av flyselskapets største aksjonærer.

Dersom planen blir godtatt av leasingselskapene og obligasjonseierne, vil Norwegian overgå regjeringens krav om en egenkapitalandel på 8 prosent med god margin.

Torsdag er det obligasjonseiermøte, der Norwegians kreditorer skal stemme for eller imot forslaget som Norwegians ledelse la frem mandag.

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Norwegian
  3. Luftfart
  4. Flyselskaper
  5. Fly
  6. Coronaviruset
  7. Jacob Schram
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Norwegians nye storeier: Sa ja fordi staten ga lånegaranti

  2. Betalt innhold

    Dette kan bli Norwegians nye storeiere

  3. Kina blir ny storeier i Norwegian

  4. Annonsørinnhold

  5. Leasingselskaper vil konvertere minst 8,56 mrd. til aksjer

  6. Betalt innhold

    Din guide til Norwegians redningsplan