Jokerne som kan gi milliardpåfyll i Norwegian-kassen

Til tross for et rekordhøyt resultat sliter Norwegian med at kredittkortformidlerne har festet grepet og at kontantbeholdning har krympet. Geir Karlsens omfattende snuoperasjon bærer imidlertid frukter og kan sørge for at betydelig påfyll i kassen fremover.

LØNN FOR STREVET: Fungerende konsernsjef og finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian kan glede seg over et kraftig kurshopp på Norwegian-aksjen etter selskapets sterke resultater i tredje kvartal.

Terje Pedersen
Publisert:

– Vi har hatt veldig mange baller i luften lenge og nå har vi fått de fleste ned, sier finansdirektør og fungerende Norwegian-sjef Geir Karlsen til E24 etter en svært hektisk høst.

Torsdag la Norwegian frem rekordresultater for tredje kvartal, samtidig som de også meldte at avtalen om felles flyeierskap med den kinesiske partneren nå er i boks. Tidligere i høst fikk selskapet på plass en ny avtale med kreditorene som ga mer pusterom.

Aksjekursen skjøt i været etter resultatfremleggelsen torsdag og Norwegian-sjefen og resten av selskapet kan dermed ta en liten fortjent pust i bakken før de gyver løs på neste gjøremål.

For selv om selskapet har levert et solid kvartal er ledelsen selv tydelig på at mer må til for å sikre fremtiden og potensialet til Norwegian.

En av flokene de må løse er likviditeten, men med arbeidet som er gjort og litt hell kan selskapet få et rikelig påfyll i de kommende ukene og månedene (se oversikten lenger ned i saken!).

I fjor vinter opplevde Norwegian nemlig et veldig press på likviditeten og kontoen, noe som bidro til at Norwegian måtte hente nye milliarder fra aksjonærene. Karlsen har gjort det klart at selskapet har jobbet mye for å unngå en så presset likviditet i den kommende vinteren.

Karlsen, som blant annet har erfaring fra John Fredriksens shippingkonglomerat, begynte i jobben som finansdirektør i april 2018 og han satte i gang en stor snuoperasjon for å få tilbake lønnsomheten i Norwegian.

I mai i år kom Niels Smedegaard inn som ny styreleder og da Bjørn Kjos gikk av som konsernsjef i juli ble Geir Karlsen bedt om å steppe inn inntil videre. Under Smedegaard har arbeidet med snuoperasjonen blitt intensivert. Torsdag lanserte de den nye strategiplanen Next som skal gi milliardløft til Norwegians resultater fra 2021.

PS! Smedegaard uttalte til E24 torsdag at han forventer å presentere selskapets nye konsernsjef innen en måned. Om det blir Karlsen eller en annen som får jobben permanent, er ikke kjent ennå.

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Norwegian er fortsatt i pengeknipe, men nå er det håp

– Vi forventer å få litt hjelp nå

Selv med overskudd så er det noen brikker som må falle på plass før vinteren setter inn for alvor i flybransjen.

– I sommer sa du at Norwegian var «for langt ute på kanten». Er du tryggere på Norwegians finanser nå?

– Det er fantastisk å kunne stå her i dag og kunne si at vi har de beste kvartalsresultatene noensinne. Det er ikke min ære, men organisasjonen som har levert det. Men det er likevel ikke nok, sier styreleder Smedegaard til E24 og fortsetter:

– Alle kan se på balansen vår og se at det er noen utfordringer. Det skyldes den kraftige veksten, men også at vi ikke har tjent nok penger de siste tre årene. Det kan man bare gjøre i en periode før tiden renner ut. Nå skal vi tjene penger, men da må vi også gjøre noen ting som vil gjøre vondt.

Ser man på kontantbeholdningen selskapet hadde ved utgangen av september så endte den på 2,9 milliarder, nesten 280 millioner mindre enn på samme tid i fjor.

En annen sentral del av Norwegians utfordring har vært kredittkortformidlerne som holder igjen milliardbeløp av pengene som kundene allerede har betalt for billetten.

Det å kunne selge «sommerbilletter» i lavsesongen på vinteren for å holde hjulene i gang har vært et viktig verktøy for europeiske flyselskaper.

Det verktøyet har kredittkortformidlerne nesten tatt fra Norwegian.

Før var andelen utestående fordringer (utestående penger Norwegian ikke har fått på konto ennå) mindre enn kostnader for fremtidige flyginger, men i det siste har det snudd. «Kredittskvisen» steg i tredje kvartal fra et allerede høyt nivå på 112 prosent og helt opp til 167 prosent.

– Det som skjedde med Thomas Cook og andre hjalp ikke på situasjonen, sa Geir Karlsen om kredittsituasjonen og referanse til gigantkonkursen i selskapet som blant annet eide Ving.

– Vi vil fortsatt ha større tilbakehold (fra formidlerne, journ.anm.) fremover enn vi har hatt historisk. Derfor tar vi også andre grep for å frigi likviditet, sa Karlsen videre.

– Hvordan ser likviditeten ut til vinteren, blir den god nok?

– Vi får se. Vi må lykkes når det gjelder arbeidet på lønnsomheten, få vintersesongen så god som mulig og vi må gjennomføre flysalgene som er gjort og de som trolig kommer så godt som mulig, sier Karlsen til E24.

– Vi forventer at vi får litt hjelp fra kredittkortselskapene nå. Vi får inn to nye innløsere nå i disse dager, sier han videre.

Les også

Norwegians styreleder: Ny toppsjef vil være klar innen en måned

Styreleder Niels Smedegaard i Norwegian

Marius Lorentzen / E24

Snart kommer det milliardpåfyll

Det er en rekke større og mindre faktorer som kan gi Norwegian friske penger på konto den kommende tiden.

Faktorene som vi vet vil gi friske penger er blant annet:

  • I august solgte Norwegian de siste aksjene sine i Bank Norwegian – selskapet har allerede fått inn de første 533 millionene for aksjene, og de får inn de siste 401 millionene i desember, gitt at myndighetene godkjenner salget
  • Bedret lønnsomhet, noe det allerede er klare tegn til at selskapet klarer å levere.
  • Salg av fly – hvert salg av de eksisterende Boeing 737 NG-flyene gir rundt 10 til 12 millioner dollar i kassen til Norwegian etter at gjelden er betalt. To fly ble solgt i fjerde kvartal og i oktober solgte Norwegian fem til. Dette alene frigir minst 640 millioner
  • Joint Venture-samarbeidet med China Construction Bank der 27 Airbus-fly skal overføres til et nytt selskap. Dette reduserer Norwegians investeringer med nesten 14 milliarder kroner og kineserne dekker fremtidig finansiering. Her får Norwegian også igjen forskuddene de har betalt for flyene

– Vi får en kontanteffekt av det og den kommer en gang rundt slutten av fjerde kvartal eller første kvartal. Vi har ikke sagt konkret hva summen er, men det er en god slump, sier Karlsen om forskuddene.

I tillegg til nye Airbus-fly vil Norwegian-sjefen også trolig selge enda flere Boeing-fly:

– Vi har solgt en god del som leveres nå i fjerde kvartal og første kvartal, og man kan forvente at vi vil selge enda flere fly på kort sikt, sier Karlsen om 737 NG-flyene.

Neste år skal Norwegian etter planen få levert 16 Max-fly fra Boeing. Slik prognosen ser ut nå planlegger de å kvitte seg med 11 av de eldre 737 NG-modellene samme år.

Faktorene som kan gi mer penger i kassen, men der tidspunkt og størrelse er uklart er blant annet:

  • At kredittkortselskapene slipper opp og frigir større deler av pengene de skylder Norwegian
  • Kompensasjon fra Rolls-Royce for motorproblemene med Dreamliner-flyene
  • Kompensasjon fra Boeing for at Max-flyene har stått på bakken siden mars. Norwegian opplyste torsdag at de regner med en milliard i ekstrakostnader for dette bare i år.
Les også

Norwegian og JetBlue vil inngå rutesamarbeid

Får samme Airbus-rabatt

– Dere har vært i dialog med Airbus tidligere for å få klarert et slikt samarbeid om flyeierskap. Får dere den samme prisen og rabatten fra Airbus fortsatt?

– Ja, vår kjøpekontrakt med Airbus er uforandret. Vi tar leveransene av flyene og selger de til Joint Venture samme dag, sier Karlsen.

Han legger til at de reforhandlet avtalen med Airbus tidligere slik at man skjøv på leveranser og fikk det Karlsen beskriver som «bedre vilkår», men disse gjelder fortsatt.

– Senest i september sa dere at flysalg var satt på vent inntil situasjonen med Boeing Max-flyene var avklart. I oktober meldte dere at dere hadde solgt fem fly. Hva skjedde siden dere forandret mening?

– Det har nok mest med rutereduksjon å gjøre, at vi har tatt ut kapasitet. I etterpåklokskapens lys kan man si at vi hadde for høy kapasitet i fjor vinter. Det har vi gjort noe med nå og vi har redusert kapasiteten med over 20 prosent denne vintersesongen sammenlignet med den forrige, sier Karlsen og fortsetter:

– Så er jo den store nøtten man må knekke balansegangen med når Max-flyene kommer tilbake og hvor mange fly (av den eldre 737-typen, journ.anm.) man kan selge.

PS! Norwegian opplyste torsdag at Max-flyene er tatt ut av hele vinterprogrammet og at de tidligst regner med å ha dem tilbake i trafikk mot slutten av mars