SAS' kvartalsrapporter

SAS med milliardunderskudd i sommer: Fylte kassen med nye kriselån

3,2 milliarder svenske kroner rant ut av SAS-kassen fra mai til juli før selskapet fikk påfyll av nye kriselån på til sammen 5,2 milliarder. Nå kjemper ledelsen og styret videre med å få nok støtte til selskapets foreslåtte redningsplan.

SAS-sjef Rickard Gustafson avbildet under en pressekonferanse tidligere i år der han annonserte at opp til 5.000 ansatte mister jobben

Claudio Bresciani/TT / TT NYHETSBYRÅN
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

SAS slapp tirsdag resultatene for selskapets tredje kvartal, som i det avvikende regnskapsåret løper fra mai til juli.

Tradisjonelt er dette høysesongen for SAS og flybransjen der selskapene har store overskudd. Slik ble det hverken for SAS eller noen andre i år.

Selskapet opplevde et fall i antall passasjerer på 85 prosent, de kuttet kapasiteten med 86 prosent (målt i antall setekilometer tilgjengelig), mens trafikken falt med nesten 91 prosent (målt i antall passasjerkilometer).

Selskapets fly var i perioden så vidt over halvfulle, med en fyllingsgrad på 51,4 prosent, mot 79 prosent i fjor.

Her er nøkkeltallene for tredje kvartal, målt mot samme periode i fjor:

  • Omsetningen falt fra 13,4 til 2,51 milliarder svenske kroner
  • Justert resultat – resultat før skatt og engangsposter gikk fra 1,50 milliarder til −784 millioner
  • Resultat før skatt falt fra 1,49 til −2,07 milliarder

Selv om utviklingen og fallet er dramatisk for selskapet, endte inntektene og resultat før skatt likevel noe over det som var ventet fra analytikerne i danske Sydbank. De ventet en omsetning på 1,76 milliarder og et resultat før skatt på −3,0 milliarder.

SAS peker på at valutakurser, primært gjennom en styrking av den svenske kronen, løftet resultatet med 840 millioner.

Inntektene til SAS falt 81 prosent mot samme periode i fjor. SAS påpeker at de klarte å kutte kostnadene med 67 prosent, men at dette altså ikke var nok til å oppveie for inntektsfallet.

Selskapet har både permittert en stor del av de ansatte i tillegg til at man har begynt å gjennomføre den store nedbemanningen på opp mot 5.000, som ble varslet før sommeren.

Les også

SAS legger ned basene i Stavanger og Trondheim

Tar milliardtap på fly

– Vi er oppmuntret av å se at etterspørselen sakte, men sikkert er på vei tilbake etter hvert som vi trapper opp driften. Så langt har etterspørselen for flyreiser utviklet seg på linje med våre forventninger, med innenriks i tet, sier konsernsjef Rickard Gustafson i SAS i en børsmelding.

Samtidig som SAS-sjefen mener det er «betydelige utfordringer» fremover, så er han trygg på at SAS vil komme tilbake som et bærekraftig og lønnsomt flyselskap etter gjennomføringen av rekapitaliseringsplanen.

– Samtidig har vi god fremgang i arbeidet med å tilpasse kostnadsstrukturen vår til et marked som er preget av mindre etterspørsel, sier han.

Resultatet til selskapet påvirkes også av at SAS skriver ned verdien av flyflåten med 1,04 milliarder, noe som gir et tap i regnskapet. Det er hovedsakelig eldre fly av typen A330, A340, A319 og Boeing 737NG som er skrevet ned.

Finansdirektør Torbjørn Wist sier til E24 at langdistansemarkedet fortsatt er krevende, og at de også hører fra flyselskaper som er mer eksponert mot dette markedet at situasjonen er tøff.

– Det vi ser er at det er innenriks og de kortere distansene som drar lasset nå, sier Wist.

– Har dere blitt enige med Airbus om ytterligere utsettelser av leveranser? 

– Vi har fått utsatt 10 leveranser som er flyttet ett til to år ut i tid. Det er med på å lette det finansielle presset. Det er snakk om både A320neo- og A350-leveranser, sier Wist.

Selskapet opplyser at:

  • Fire leveranser av A320neo-fly til Europaflåten er utsatt fra regnskapsåret 2022 til 2024
  • Fire leveranser av A320neo er utsatt fra regnskapsåret 2023 til 2025
  • To leveranser av langdistanseflyet A350 er flyttet fra regnskapsåret 2021 til 2022.
Les også

SAS med nye endringer i redningspakken: Sverige og Danmark tilbys økt rente

Vil passe på kontoen

Takket være coronapandemien og den lave trafikken går bransjen med store tap og må prøve å komme seg gjennom krisen. En av de viktigste tingene er å sikre likviditeten, for å unngå at man går tom for penger.

Oversikten over kontantstrømmen i SAS viser at den løpende driften tappet kassen for 961 millioner svenske kroner i kvartalet. I tillegg ble det brukt 1,05 milliarder på investeringer.

Når man i tillegg regner med rente- og finanskostnader ble SAS-kassen tømt for 3,2 milliarder kroner ned til en milliard.

Takket være påfyll av nye lån under krisen endte selskapet imidlertid med en kontantbeholdning på 6,24 milliarder svenske kroner, to milliarder mer enn de startet med i mai.

Selskapet peker på at de i løpet av kvartalet signerte en ny kredittfasilitet på 3,3 milliarder svenske kroner garantert av svenske og danske myndigheter.

Selskapet skriver «vårt fokus på å beskytte kontantbeholdningen er tydelig» gjennom at selskapet hadde en månedlig «cash-burn» på 320 millioner – altså hvor mye penger som rant ut av kassen.

SAS har tidligere signalisert at de regner med en månedlig cash-burn på 500 til 700 millioner svenske kroner frem til slutten av oktober (regnskapsåret 2020).

– Har dere klart å redusere det eller er dette en midlertidig effekt?

– Vi endrer ikke på den prognosen vi ga. Beløpet vil variere måned for måned, men det har vært et enormt fokus på å minimere kostnadene og vi leverer bra på gjennomføringen av de kostnadsinitiativene vi har kunngjort, sier finansdirektør Torbjørn Wist til E24.

Han peker blant annet på at man så langt har varslet oppsigelse til om lag 4.400 av de varslede 5.000 som selskapet før sommeren varslet at vil miste jobben i selskapet som følge av krisen og lavere etterspørsel fremover.

Analytiker: – Kostnadskutt i toppklasse

Både DNB Markets og flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs sier at SAS-resultatet endte bedre enn ventet.

– Vi mener dette var en noe positiv rapport sammenlignet med forventningene, inkludert underliggende tall som var noe foran og med en reduksjon i cash-burn-prognosen, skriver analytiker Ole Martin Westgaard i DNB Markets.

– Samtidig er markedsutsiktene fortsatt nedtonet og vi fortsetter at den pågående finansielle restruktureringen – som vil utvanne aksjonærene betydelig – vil fortsette å tynge aksjen, fortsetter han.

– Det er mye grunnet SAS har klart kunststykket å kutte kostnadene med 67 prosent. Det er helt i toppklasse målt mot de fleste nettverksflyselskap, sier Elnæs til E24.

Han peker på at SAS i det siste har trappet opp trafikken og at de satser på å komme sterkt tilbake utover høsten i fjerde kvartal. SAS var i juli det største selskapet i Skandinavia målt i tilgjengelige seter inn, ut og i Skandinavia, ifølge selskapet selv.

SAS hadde i mai 17 fly i drift. I juni økte dette til 31 og i juli økte det til 53 fly. SAS-flåten er på totalt 162 fly, ifølge regnskapet.

– Der planlegger selskapet å kunne tilby 30 til 40 prosent av kapasiteten som SAS hadde i samme periode i fjor. Men dette målet tror jeg er helt avhengig av Covid-19 utviklingen og oppmykning av reisebegrensninger i Europa, sier han og fortsetter:

– Derimot innenlands i Norge tror jeg SAS vil forsøke å komme raskt på banen med mye kapasitet, mens Norwegian sliter med lav kapasitet. Dette tror jeg kan trigge Norwegian til å forsere sin opptrappingsstrategi.

Her kan du lese mer om

  1. SAS' kvartalsrapporter
  2. Aksjelive
  3. sas
  4. Scandinavian Airlines (SAS)
  5. luftfart
  6. Luftfart
  7. Rickard Gustafson
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Flyanalytikere om SAS: Store kostnadskutt, men aksjen vil tynges

  2. SAS-ledelsen vil ikke endre mer på redningsplanen: – Dette er ikke et forhandlingsutspill

  3. Nå kommer Norwegians tall fra krise-våren: – Resultatet blir begredelig

  4. Annonsørinnhold

  5. Norwegian brukte en halv milliard i måneden: Kassen kan være bunnskrapt i mai

  6. Milliardunderskudd for H&M