Norwegian legger ned Max-rutene til USA og Canada

Svak lønnsomhet og usikkerheten rundt når Max-flyene kan komme tilbake i luften får Norwegian til å avlyse sin ambisiøse satsing. – Et klokt valg, mener flyanalytiker.

PÅ BAKKEN: Boeing 737 Max-flyene ble satt på bakken verden over i mars etter to flystyrter med flytypen i Etiopia og Indonesia. Norwegian hadde da rukket å motta 18 stykker av den nye flytypen fra Boeing.

Foto: Heikki Saukkomaa AFP
Publisert:,

Flyselskapet Norwegian melder at de nå legger ned alle de transatlantiske rutene med Boeing 737 Max.

Dermed er det slutt for tidligere konsernsjef Bjørn Kjos’ drøm om å endre fundamentalt på langdistansemarkedet, gjennom å åpne opp mindre ruter over Atlanterhavet med hjelp av mindre og effektive fly med bedre rekkevidde.

I september i fjor ble det kjent at selskapet la ned de samme type rutene mellom USA og Belfast i Nord-Irland og Edinburgh i Skottland på grunn av lav lønnsomhet.

I september i år vil også de seks gjenværende rutene fra Cork, Shannon og Dublin i Irland til byer i USA og Canada ha sine siste avganger og legges ned. Det siste flyet ankommer Dublin fra USA 15. september, ifølge selskapet.

De andre 46 langdistanserutene til Norwegian mellom Europa og USA, som trafikkeres med det større langdistanseflyet 787 Dreamliner, er ikke påvirket av beslutningen og fortsetter som før.

Les børskommentar: (+) Norwegian-tallene er ikke noe å (fly) skamme seg over

Måtte finne erstatningsfly

Norwegian peker på at de har tatt beslutningen etter å ha blitt tvunget til å drive rutene i månedsvis med erstatningsfly og innleide fly med mannskap (wetlease).

– Siden mars har vi utrettelig jobbet med å minimere konsekvensene for kundene våre gjennom å leie inn erstatningsfly for å operere rutene mellom Irland og Nord-Amerika. Ettersom det fortsatt er usikkert hvilken dato 737 Max kan komme tilbake i drift er denne løsningen ikke bærekraftig, sier Matthew Robert Wood, direktør for langdistanse og nye markeder i Norwegian, i meldingen.

Selskapet skriver at de har kontaktet kundene som har booket billetter på flygingene som nå kanselleres og at de får tilbud om full refusjon eller ombooking til andre Norwegian-flyginger.

Boeing 737 Max-flyene ble satt på bakken verden over i mars etter to flystyrter med flytypen i Etiopia og Indonesia. Norwegian rakk å motta 18 stykker av den nye flytypen fra Boeing før flyselskapet måtte sette dem på bakken.

Max-flyene har lengre rekkevidde og bruker mindre drivstoff enn forrige modell kalt 737 NG (737–800). Norwegian har vært avhengig av den ekstra rekkevidden på flyene for å kunne drifte rutene over Atlanterhavet. Da Max-flyene ble satt på bakken kunne selskapet dermed ikke sette inn sine andre 737-fly som erstatning, slik selskapet har kunnet gjøre på andre europeiske ruter.

Trafikken til Cork og Shannon ble innstilt da Max-flyene ble satt på bakken i mars, og passasjerene ble i stedet tilbudt å fly fra Dublin til Providence utenfor Boston og Stewart utenfor New York.

Les på E24+ (for abonnenter)

Norwegian skrotet EBITDA – gikk glipp av resultat-boost

Ikke lønnsomt nok

Det er imidlertid ikke bare 737 Max-problemene som har bidratt til beslutningen, for lønnsomheten på Max-rutene har også vært lav.

Satsingen har vært banebrytende, både fordi man har tatt i bruk relativt små jetfly over Atlanterhavet, og fordi man har forsøkt å skape et marked mellom mindre byer enn de tradisjonelle langdistanserutene som gjerne går mellom de største byene i USA og Europa.

Dette har imidlertid vist seg å være vanskelig å få til.

– Ettersom flyselskapet beveger seg fra vekst til lønnsomhet har vi gjennomført en omfattende gjennomgang av våre transatlantiske operasjon mellom Nord-Amerika og Irland, og vi har konkludert med at rutene ikke lenger er kommersielt bærekraftige gitt omstendighetene, sier langdistansedirektøren i Norwegian.

Da Norwegian la ned USA-rutene med Max-flyet fra Nord-Irland og Skottland i fjor pekte de på lav etterspørsel og innføringen av en flypassasjeravgift som årsak. Flyene som da ble ledige ble flyttet over til Norwegians virksomhet i Europa i stedet.

Rutene har gått til det som ofte kalles sekundærbyer eller -flyplasser, noe som har gjort at flyrutene ikke har egnet seg hvis man ønsker å ta et annet fly videre etter en mellomlanding.

Les også

Norwegian søker om flyvninger mellom USA og Argentina

– Ikke stort nok marked

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir sier at beslutningen nok er et resultat av Norwegians arbeid med å få opp lønnsomheten i konsernet.

Selskapet er i gang med et kostnadsprogram kalt Focus, der det skal kuttes minst to milliarder i kostnader, samtidig som ulønnsomme baser og ruter legges ned. I vinter varslet Norwegian kutt i flere baser og ruter i Sør-Europa.

– Max-operasjonene over Nord-Atlanteren har ikke vært optimal for Norwegian, mye grunnet at Max-flyet har litt for få seter, noe utfordring med rekkevidde og at destinasjonene ikke har hatt et stort nok marked, sier Elnæs.

Han legger til at usikkerheten rundt Max-flyenes retur til tjeneste har gjort det enda verre.

– Da er det bare å legge ned rutene i vinterprogrammet, som vil slå ut i reduserte kostnader, lavere inntekter og tilgjengelig antall seter, sier han videre.

Flyanalytikeren tror Norwegian vil sette flyene (når Max-flyene kommer i tjeneste igjen, journ.anm.) inn på kort- og mellomdistanseruter i Europa.

– Et klokt valg, avslutter han.

Les også

Passasjerfall for Norwegian i juli

Les også

Fløy høyt på Børsen etter Boeing-nyhet

Her kan du lese mer om