SAS' kvartalsrapporter

SAS-sjefen på jakt etter nye regionalfly: – Vi må ha en løsning

SAS er i ferd med å kvitte seg med de mindre og eldre Boeing- og Airbus-flyene sine. Det lager et «hull» i flåten som SAS-sjefen nå vil tette, enten ved å starte et nytt selskap selv eller ved å leie inn noen andre til å fly dem.

SAS-sjef Rickard Gustafson avbildet under presentasjonen av selskapets nye flydesign tidligere i høst.

Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

– Når vi kommer til 2023 må vi ha en løsning. Vi har ikke den løsningen klar nå, men vi har mange ideer som vi skal jobbe med det neste året, sier konsernsjef Rickard Gustafson i SAS til E24.

Selv om SAS nå står midt oppe i en stor flåtefornyelse der eldre fly fra Boeing og Airbus skal erstattes med nye fly fra Airbus, så skaper oppgraderingen en ny utfordring:

De nye flyene i den moderniserte flåten blir litt for store – i hvert fall i deler av SAS-nettverket.

I kortdistanseflåten skal i første omgang de fire eldre Airbus A319 med 150 seter og de 61 Boeing 737-flyene med 123, 141 eller 183 seter (600-, 700- og 800-versjonen), erstattes med nye Airbus A320neo-fly med 180 seter.

Dette er egentlig positivt for SAS fordi man får inn nye fly som er mer driftssikre og som bruker mindre drivstoff. Samtidig gjør det også at hvert fly har flere seter. På «tynnere» ruter med mindre trafikk kan det bli krevende å få rutene til å gå rundt.

Det kan for eksempel være snakk om ruter mellom byer i Tyskland og opp til den ene SAS-hub’en i København, samt sekundærruter i Skandinavia. Mindre fly kan også gjøre det mulig å opprettholde frekvens og rutetilbudet rundt i Norge, for eksempel langs kysten og i Nord-Norge, eller rutetilbudet ut ifra byer som Göteborg og Trondheim.

– Når vi ser på nettverket vårt så er det rundt 20 prosent der vi gjerne vil fly et fly som ligger mellom A320neo med 180 seter og CRJ900-flyene med 90 seter. Vi trenger en flytype med rundt 120 til 150 seter for å kunne betjene dette markedet ut ifra et lønnsomhetsperspektiv, sier Rickard Gustafson.

– I disse delene av nettverket klarer man ikke å fylle 180 seter, sier Gustafson videre og peker på at det bærekraftsmessig også er viktig å ikke fly rundt med store og halvtomme fly.

I SAS har dette vært en diskutert problemstilling over en periode og i et intervju med E24 i februar 2018 åpnet SAS-sjefen for en slik bestilling som han nå går ut og varsler at selskapet jobber med.

SAS fikk seg en brutal behandling i aksjemarkedet etter at selskapet fredag la frem tallene for fjerde kvartal. Aksjen var ned rundt 18 prosent en drøy time etter børsåpning og det er det kraftigste fallet aksjen har hatt på en enkeltdag siden 9. februar 2010.

Selv om SAS leverte langt bedre tall på slutten av regnskapsåret sitt enn det mange trodde tidligere i høst, så varslet selskapets toppsjef samtidig at de ser tegn til at veksten bremser opp i markedet nå.

Les også

SAS-aksjen stuper: – Overreaksjon, mener analytiker

Kan starte nytt selskap i Skandinavia

Det er fortsatt uavklart hvordan SAS vil gå frem for å få til en ny regionalflåte.

Selskapet står i realiteten mellom valget av to leverandører: Brasilianske Embraer, som allerede har levert denne typen mindre jetfly til Widerøe, eller europeiske Airbus.

Airbus overtok nylig C-series-flyet til Bombardier og døpte det om til Airbus A220. Begge flytypene passer med størrelsen SAS-sjefen kommer med.

Hverken SAS-sjef Rickard Gustafson eller finansdirektør Torbjørn Wist ønsker å gi detaljerte scenarioer, men Wist påpeker overfor E24 at man kan komme til å plassere slike fly i et eget selskap.

Om SAS bestiller direkte fra fabrikk eller av andre eller heller ikke klart. En mulig aktør for SAS er airBaltic som har en rekke A220-fly i bestilling.

SAS-sjef Rickard Gustafson og Torbjørn Wist forklarer at flere brikker må falle på plass før man kan gå videre med en bestilling:

  • SAS vil ikke blande de mindre regionalflyene inn med driften av de større A320-flyene. Flyene skal dermed legges i et eget selskap, drevet av SAS eller andre
  • Flytypen man velger må vise seg å være driftssikker og stabil teknisk og teknologisk
  • Man må sikre seg nye avtaler med fagforeningene som kan gi en konkurransekraftig drift. I dag er SAS sterkt begrenset gjennom avtaleverket med de ansatte i hvor stor andel av flytrafikken som kan baseres på innleide fly i ekstern virksomhet.

– Det er viktig å få frem at vi i denne regionalflåten uansett skal ha en plattform som opereres ut ifra Skandinavia, sier finansdirektør Torbjørn Wist.

Han har etter høstens omorganisering i SAS også fått ansvaret for flåte og flåteplanlegging.

– Vi går ikke nå ut med hvor mange regionalfly vi trenger, men vi vil ha totalt 80 Airbus A320 om noen år og vi ser at vi har muligheten til å komplementere dette med mindre fly slik at vi kan drive mer effektivt, sier Wist.

Vil ikke «blande» inn regionalflyene

SAS har i dag tre flyoperasjoner:

  • Den ene er «vanlige» SAS som flyr hovedrutene og langdistanse. Her ligger A320neo-, A330- og de nye A350-flyene, samt de eldre flyene som skal fases ut
  • Den andre er SAS Irland som fra sine baser i London og Malaga flyr ruter inn til Skandinavia der konkurransen med utenlandske selskap er tøffest.
  • Den tredje er de minste flyene. SAS har i dag en flåte av Bombardier CRJ900 som drives av CityJet og deres ansatte, men med SAS-logo på flyene.

– Det er ikke planlagt noen endringer i SAS-Irland som flyr sine ni A320neo, sier Wist.

– I arbeidet med regionalfly så er vi opptatt av at vi må sikre fordelene vi får med en enhetsflåte (kun Airbus-fly i hovedoperasjonen til SAS, journ.anm.) som blant annet sørger for at vi utnytter pilotene effektivt. Vi vil derfor ikke blande regionalfly inn i denne operasjonen, sier Wist videre.

Siden SAS både har ekstern produksjon gjennom SAS Irland og CityJet vil selskapet med dagens tariffavtaler slite med å legge flere regionalfly inn i en ekstern virksomhet.

Hvis ikke selskapet får til en ny avtale med de tillitsvalgte vil selskapet bli nødt til å drive regionalflyene selv.

Les også

Sterkt fjerde kvartal fra SAS: Men nå tror sjefen at markedet bremser

Her kan du lese mer om

  1. SAS' kvartalsrapporter
  2. luftfart
  3. Luftfart
  4. Scandinavian Airlines (SAS)
  5. Airbus
  6. Embraer
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. SAS-planer forsurer forholdet til pilotene: – Dette er siste sjanse

  2. Første rute er satt for SAS’ nye Airbus-modell

  3. SAS har ikke fått en krone i kriselån ennå: – Vi arbeider intenst med bankene

  4. Annonsørinnhold

  5. SAS med milliardunderskudd i sommer: Fylte kassen med nye kriselån

  6. SAS er størst igjen: Norwegian kan ta tilbake tronen hvis Max-flyene tar til luften