Fredriksens tankgigant melder om frakttrøbbel for russisk olje

Sanksjonstrusselen gjør oljetransporten «svært komplisert», ifølge Frontline-sjef Lars Barstad. Oljeekspert mener «oppsiden» i oljeprisen har økt til 135 dollar.

Skipsreder John Fredriksen kontrollerer et av verdens største tankrederier.
  • Asgeir Aga Nilsen
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert: Publisert:

Sanksjonene har så langt ikke vært direkte rettet mot russisk olje og gass, men skaper likevel problemer i fraktmarkedet, ifølge Barstad.

Han skriver til E24 at det er «sanksjonene mot enkelte selskaper og banker som gjør transport av russisk olje svært komplisert».

USA, EU, Storbritannia og andre land forsøker nå å ramme russisk økonomi med straffetiltak mot banker, selskaper og enkeltpersoner, deriblant utestengelse fra det globale betalingssystemet Swift.

– Betaling blir vanskelig

Barstad peker på at sanksjonsrammede selskaper er «involvert i produksjon eller lokal russisk logistikk», og at «betaling for tjenester blir vanskelig på grunn av sanksjoner mot bankene».

Frontline, kontrollert av John Fredriksen, er et av verdens største tankrederier med en flåte på rundt 70 skip.

Les også

Dette er sanksjonene mot Russland

– Vi følger de sanksjonene som til enhver tid trer i kraft. EU, USA og UK har helt spesifikt utelatt olje og gass fra sanksjonene, så vi utelukker det ikke. Når det er sagt, rent praktisk er det lite sannsynlig vi løfter russisk olje på våre skip slik utviklingen går, skriver Frontline-sjefen.

Ifølge Bloomberg forsøkte oljehandelsgiganten Trafigura å selge russisk olje med rekordrabatt tirsdag, men fant ingen budgivere. Også russiske Surgutneftgas har hatt problemer med å selge olje.

Russland trenger mer enn 80 tankskip for å frakte rundt 61 millioner fat olje fra landets største vestlige havner denne måneden, skriver Bloomberg.

Frontline-sjef Lars Barstad. John Fredriksen er dominerende aksjonær i tankrederiet, som har en markedsverdi på nær 18 milliarder kroner.

Energianalytiker og partner i meglerhuset Pareto, Nadia Wiggen, sier det er mulig å frakte russisk olje, men peker på at det har oppstått flere problemer.

– Det første problemet er at det er økt usikkerhet. Europeiske raffinerier er nervøse for om de vil motta olje de kjøper i dag med levering om noen uker, hvis krigen eskalerer.

Les også

Økonomer mener det kan bli rasjonering av gass i Europa

Det skjer i en situasjon hvor oljemarkedet er «ekstremt stramt» og et stort felt som Johan Sverdrup starter vedlikehold i mars, ifølge Wiggen.

– Vi trenger desperat olje, sier hun.

I tillegg er det dyrt og komplisert å frakte russisk olje på grunn av høy forsikringspremie, påpeker Wiggen.

– Det gjør at det ikke er førstevalget for raffineriene.

Les på E24+

Inntjeningen mangedobles: – Investerer tungt i tankaksjer nå

Tror pristaket har økt til 135 dollar

Wiggen tror problemene vil bli løst. Hun peker også på India og Kina som mulige alternative kjøpere av oljen.

– De vil kjøpe oljen til en stor rabatt for å ta den ekstra risikoen. Deres myndigheter har ikke fordømt Putin ettersom begge land avsto fra å stemme under avstemmingen i FNs sikkerhetsråd.

Oljeanalytikeren har ventet at oljeprisene vil ligge i et intervall på 100 til 125 dollar per fat.

– Nå er oppsiden trolig 135 dollar. Det har økt, sier hun.

Onsdag morgen handles nordsjøoljen for 111 dollar fatet, opp mer enn ti dollar det siste døgnet, i kjølvannet av problemene med russisk oljesalg.

Energianalytiker og partner, Nadia Wiggen, i Pareto.

– Det neste problemet vil være hvis tilbakeslagene fortsetter for atomavtalen med Iran. Vi trenger den oljen fordi det gir den eneste varige løsningen for oljemarkedet. Hvis ikke vil prisintervallet gå høyere igjen.

Wiggen peker på også tapping av strategiske oljelagre og økt oljetilbud fra Opec som tiltak, men hun mener at dette kun er kortsiktige løsninger.

Hansson: Tar ikke laster fra Russland

Blant tankrederiene som har steget mest på børs siden Ukraina-krigen startet, er Wall Street-noterte Nordic American Tankers.

Selskapet, med en flåte på 23 Suezmax-skip, ledes av Herbjørn Hansson og har en markedsverdi på 470 millioner dollar. Frontline har til sammenligning en markedsverdi på 1,8 milliarder dollar.

Hansson viser til et intervju han gjorde med CNBC mandag, der han understreker at Nordic American Tankers ikke frakter olje fra russiske havner lenger, men at de tidligere har gjort dette fra Primorsk-havnen.

Skipsrederen svarer ikke på spørsmål om hvorvidt kunder har tatt kontakt med forespørsler om å ta grep som å endre last eller seile andre ruter i lys av sanksjonsrisiko.

– Vi har avtaler med de største oljeselskapene i verden. Vi har tatt et klart standpunkt om å støtte Ukraina og USA. Vi ønsker ikke forholde oss til andre enn Ukraina og USA.

– Tidligere tok vi laster i Primosk i Russland, men vi investerte aldri i Russland fordi vi ikke ønsket å være i landet i det hele tatt.

Hansson sier til CNBC at han ikke vil si at rederiet, som tapte over en milliard kroner i fjor, «eksplisitt drar nytte av situasjonen».

Les også

Milliardtap for Herbjørn Hansson-rederi i 2021

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Frontline
  2. Olje

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Inntjeningen mangedobles: – Investerer tungt i tankaksjer nå

  2. Fredriksen-skip lastet i russisk havn nær Krim

  3. Tror russisk invasjon kan føre til gasskrise i Europa

  4. Euronav tapte over 400 millioner kroner i første kvartal: – Bedre enn fryktet

  5. Betalt innhold

    Russland, råvarespillet og de norske rederiene: – Jeg har vondt for å se at det blir kortvarig