SEB stenger dørene for uplanlagte kundebesøk
Den svenske storbanken vil ikke lenger holde åpent for drop-in kunder i Sverige.
Svenske SEB stenger muligheten for tilfeldige kundebesøk ved alle bankens rundt 100 kontorer i Sverige, skriver Dagens Industri torsdag.
– Dette frigir tid som de ansatte kan bruke til rådgivning, sier pressesjef Frank Hojem til di.se.
SEB er den første banken i Sverige til å gå til dette skrittet. Øvrige svenske banker har ingen planer om å følge etter, ifølge avisen, som har snakket med Nordea, Handelsbanken og Swedbank.
– Vi har sett at etterspørselen har endret seg over lang tid. Stadig flere banktjenester kan gjøres over telefon, via datamaskin eller via mobilen. Men når det gjelder rådgivning og støtte vil våre kunder i større grad ha fysisk møte, sier Hojem.
Finanstilsynet: Bekymret over høy gjeld hos låntagere
Tidligere var alle kunder velkommen i bankens lokaler hverdager mellom klokken 10 og 15. Nå stenges dørene samtidig som kundene kan bestille tid til kundebesøk mellom klokken 9 og 17, ifølge di.se.
SEB i Norge er primært innrettet mot store selskaper og finansielle institusjoner, og har ett kontor i Norge, i Oslo, opplyser kommunikasjonssjef Camilla Fahlstrøm Harris.
– Våre interaksjoner med kunder foregår vanligvis via møter. Men hvis noen skulle dukke opp på kontoret her, så vil vi selvsagt ta imot dem. Men, det er svært sjelden at det skjer, sier hun til E24.