Telenor-ansatte mishandlet lånekunde i Pakistan

I et videoopptak fra en av Telenor Micorfinance Banks filialer i Pakistan vises grov mishandling av en kunde.

Ints Kalnins / Reuters
Publisert:,

Angrepet ble dokumentert i et videoopptak som opprinnelig ble publisert av den pakistanske TV-kanalen Samaa i oktober i fjor, og som Dagens Næringsliv nå omtaler og viser på egne sider.

Telenor bekrefter overfor avisen, og overfor E24, at det er filmet ved en filial av Telenor Microfinance Bank i Karachi. De to som utøver volden er ansatte i banken, der Telenor er største eier.

– Hendelsen i videoen ble rapportert av Telenor Microfinance Bank til Telenor ASA for ett år siden, og selskapets gruppe for internrevisjon og etterforskning undersøkte hendelsen grundig, skriver kommunikasjonssjef Hanne Knudsen i Telenor Group i en epost til E24.

– Dessverre viste det seg at episoden hadde funnet sted og dette er uakseptabelt for Telenor. Den aktuelle kunden ble fulgt opp og fikk lånet sitt kompensert.

Titalls uakseptable hendelser

Hun forteller at Telenor i oppfølgingen avdekket et titalls «uakseptable» hendelser. Noen av sakene involverte politiet, og berørte kunder skal ha blitt fulgt opp av banken og kompensert.

De involverte ansatte skal ha blitt sagt opp.

– Banken har siden satt økt fokus på etterlevelse av retningslinjer og nulltoleranse for slik oppførsel, skriver Knudsen.

Det er ikke kjent hvorfor volden fant sted.

Sentralbanken i Pakistan kom i 2008 med nye retningslinjer for «rettferdig» innkreving av gjeld, der det blant annet presiseres at familiemedlemmer ikke skal trakasseres.

Ifølge den pakistanske engelskspråklige avisen Dawn ble de nye retningslinjene begjært av høyesterett i provinsen Sindh, etter anklager om at banker drev gjeldsinnkreving ved hjelp av trusler, fornedrelse og trakassering.

Omfattende svindel

For to uker siden skrev VG at Telenor gransker en omfattende svindelsak i mikrofinansbanken.

Les også: Telenor gransker omfattende svindel i bank i Pakistan

Minst 14 personer er mistenkt for å ha svindlet til seg et beløp på til sammen 30 millioner norske kroner fra banken, skrev VG.

DN har også omtalt at den pakistanske sentralbanken SBP har startet gransking i forbindelse med svindelsaken. Personene som er anklaget for å ha bidratt til svindelen skal ha avvist at de har gjort noe galt.

Ansatte og eksterne innblandet

Den mistenkte svindelen har pågått fra og med februar 2017 og fram til nå, viser en pakistansk politirapport som VG har fått tilgang til. Rapporten er datert til slutten av november.

Politiet mener i likhet med Telenor at både ansatte i banken og eksterne aktører er involvert i bedrageriet. Blant disse er en filialsjef og flere bankfunksjonærer.

Ifølge rapporten har de lurt til seg pengene gjennom falske lånesøknader.

– De mistenkte har opptrådt som en organisert kriminell gruppe, og påført selskapet betydelige økonomiske tap, skrev politiet.

Telenor Microfinance Bank eies av Telenor Group og Ant Financial, og er en betydelig aktør innen mikrofinans i Pakistan. Den ble stiftet i 2006, da under navnet Tameer Microfinance Bank.

Hovedkontoret er i Karachi, men selskapet har filialer over hele Pakistan.

Ble rapportert for ett år siden (for abonnenter)

Les mer:

Politirapport: 14 mistenkte i storsvindel i Telenor-bank i PakistanTelenor granskes av den pakistanske sentralbanken

Her kan du lese mer om