Kampen om strømmekundene

Disney ventet med produkter fra Star Wars-serie: Nå kan fansen bestille «Baby Yoda»

Etter «Frost»-filmen fra 2013 gikk Disney tom for filmeffekter. Nå forsøker Disney å møte suksessen til en skikkelse i serien «The Mandalorian», og åpner for bestilling av «Baby Yoda»-dukker.

POPULÆR FIGUR: Skikkelsen «The Child» fra Disney+-serien «The Mandalorian» har skapt entusiasme på nettet. Disney hadde ikke laget salgseffekter fra serien på forhånd, men nå åpner konsernet for bestillinger.

Disney+
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:

Serien «The Mandalorian» henter sin handling fra Star Wars-universet, og er laget av Jon Favreau. Den hadde premiere på strømmetjenesten Disney+ den 12. november.

I serien dukker skikkelsen «The Child» («Barnet») opp. Den fikk raskt kallenavnet «Baby Yoda», og skapte stort engasjement på Internett. Mange har etterlyst dukkeversjoner og andre effekter fra «The Mandalorian».

The Child ser ut som en babyversjon av jediridderen Yoda, og skal være av samme art. Den opprinnelige Yoda dukket først opp i den andre filmen som kom ut i Star Wars-serien, «The Empire Strikes Back» fra 1980.

Les også

«Frost 2» er Disneys sjette milliardfilm i år

Hadde ikke laget effekter

Eieren av serien, Disney, hadde ikke laget noen effekter fra serien «The Mandalorian». Det skyldes ifølge Hollywood Reporter at serieskaperen ikke ønsket at noen skulle avsløre skikkelsene og handlingen i serien.

Les også

Disney har dratt inn over 60 milliarder kroner på nyinnspillinger

– Ved å holde tilbake det ene produktet, så visste vi at vi det var en ulempe å ikke ha leker tilgjengelige i tide, men det vi fikk tilbake var spenning rundt skikkelsen, fordi alle følte at de oppdaget ham sammen. Det ligner mer på sånn det var da jeg vokste opp, sier Jon Favreau til Hollywood Reporter.

melder Disney selv at en dukkeversjon av Baby Yoda er tilgjengelig for bestilling. Men den vil ikke bli levert før tidligst i mars 2020.

Tusenvis har for øvrig også skrevet under på et opprop til Apple om å få laget en egen emoji med «Baby Yoda».

The Mandalorian handler i utgangspunktet om en leiesoldat som er mandalorier. I Star Wars-filmene dukker mandalorier opp i form av dusørjegerne Jango Fett og Boba Fett.

Det norske Oljefondet er storeier i Disney, og satt med en aksjepost på 13,3 milliarder kroner ved utgangen av fjoråret. Det tilsvarer 0,94 prosent av konsernet.

Les også

Eier langt mer enn «Game of Thrones»: Her er Oljefondets film- og TV-aksjer

Det norske fondet sitter på milliardposter i de fleste store medieselskaper, som Disney, Netflix, Youtube- og Google-eier Alphabet, Amazon som driver Amazon Prime, Facebook som har Facebook Watch, TV Norge-eier Discovery, Showtime-eier CBS, MTV-eier Viacom, HBO-eier AT&T og CNN-eier Comcast.

Les også

Strømmekampen tilspisser seg: Disney forbyr Netflix-annonser

Slet med Frost-etterspørsel

Etter den første Frost-filmen var det også mangel på effekter fra filmen hos Disney og butikkene utover våren 2014.

Filmen som kom i 2013 ble en stor hit blant barn og unge, og mange ønsket å kjøpe Elsa-kjoler, kopper og andre produkter med prinsessesøstrene Anna og Elsa og snømannen Olaf.

Filmen som til dels var basert på norske landskaper og byer skapte også stor interesse for Norge.

Les også

«The Rise of Skywalker» spilte inn mindre enn forgjengerne

Disney+

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om strømmekundene
  2. Disney+
  3. Disney
  4. Hollywood
  5. Star Wars
  6. Oljefondet

Flere artikler

  1. Disney slår forventningene i «avgjørende kvartal»

  2. Netflix-optimisme etter svakt år på børsen

  3. Netflix leverte langt bedre enn forventet - men venter svakere vekst

  4. Annonsørinnhold

  5. Netflix og HBO vil stoppe deling av passord

  6. – Jeg tror på en lederstil som tilpasser seg