Milepæl for Norwegian: Dro inn én milliard
Flyselskapet Norwegian har aldri hatt høyere inntekter enn i det viktige tredje kvartalet. – Vår globale strategi er i ferd med å sette seg, sier konsernsjef Bjørn Kjos.
Flyselskapet Norwegian har på morgenkvisten lagt frem sitt resultat for tredje kvartal, og melder om en bunnlinje på 1.031,7 millioner kroner i det som normalt er en sterk periode for luftfartsbransjen.
Dette er en økning på fire prosent over samme periode året før.
Samtidig overstiger selskapets driftsinntekter ti milliarder kroner for første gang over ett kvartal. Disse ble på 10.073 millioner kroner i kvartalet.
Det var på forhånd ventet topp- og bunnlinje på henholdsvis 10.129 millioner og 1.449 millioner kroner, ifølge SME Direkt for TDN Finans.
– Jeg er godt fornøyd med både passasjerveksten og fyllingsgraden dette kvartalet. I løpet av våre 15 år i lufta har nærmere 210 millioner vist oss tillit og reist med oss. Stadig flere reisende fra USA, Spania og andre deler av verden bidrar til den sterke veksten. Det viser at vår globale strategi er i ferd med å sette seg, sier konsernsjef Bjørn Kjos i en kommentar.
minE24 gir deg alleøkonominyhetene på ett sted. Les mer og last ned her!
– Sterk likviditet
Samlet fraktet Kjos flyselskap 9,8 millioner passasjerer i perioden juli-september, en økning på 14 prosent over fjoråret, og det meldes nå altså om størst økning i USA og Spania. Fyllingsgraden som Kjos trekker frem var på sterke 91,7 prosent, spesielt sterkt sett i lys av kapasitetsvekst på 25 prosent.
Det har over tid vært knyttet en viss bekymring i markedet til Norwegians finansielle situasjon, da selskapet konkurrerer på pris, låner mot flyene og har betydelige forpliktelser.
Blant dem som har stilt seg skeptiske, er blant andre Ryanair-sjef Michael O'Leary.
« Norwegian har en sterk likviditet med en kontantbeholdning på 5,6 milliarder kroner», skriver selskapet torsdag.
Dyre forsinkelser
Alt er imidlertid ikke fryd og gammen i Norwegian.
Selskapet hadde også denne sommeren utfordringer med trafikkavviklingen. I juli alene meldte NTB om 6.000 forsinkelser og 170 kanselleringer. Dette koster penger.
Analytiker mener Norwegian må endre strategi
– Vi hadde betydelige tilleggskostnader relatert til wetleasing (innleie av bemannede fly, anm.) og kompensasjon utbetalt til passasjerer som ble rammet av forsinkelser, og dette påvirker i betydelig grad kvartalsresultatet, sier Kjos.
Enhetskostnadene i tredje kvartal ble på 41 øre, en økning på seks prosent sammenlignet med samme periode året før.
Venter forsatt kjempevekst
Kjos legger likevel til at billettsalget fremover ser tilfredsstillende ut.
For fremtiden ser ellers Norwegian produksjonsvekst på 25 prosent for hele året, og det ventes fortsatt enhetskostnader på 42 øre i 2017.
Neste år er det ventet fortsatt meget høy vekst, nærmere bestemt «guides» det produksjonsvekst på 35 prosent i 2018. Selskapet styrer ellers mot enhetskostnader på mellom 38 og 39 øre neste år.