Norwegian-sjefen må klare seg uten Max: Vil ikke kansellere sommerbilletter
Norwegian regner nå med at de må klare seg uten Max-flyene i den svært viktige sommersesongen. Konsernsjef Jacob Schram vil heller leie reservefly enn å kansellere kundenes billetter.
BODØ (E24): I sin nye jobb visste ikke Jacob Schram at han kunne komme til å måtte håndtere et virusutbrudd i Asia allerede fra start, men han visste om de mange andre utfordringene som Norwegian står overfor.
I mars i fjor ble alle fly av typen Boeing 737 Max satt på bakken verden over etter to fatale flyulykker i Etiopia og Indonesia. Norwegian hadde da mottatt 18 slike fly.
Tidspunktet for når disse flyene kan bli sertifisert og få lov til å fly igjen har gjentatte ganger blitt skjøvet ut i tid.
For en uke siden ble det klart at Boeing ikke regner med at flyene er i luften før til sommeren.
– Gjennomføringen av sommerprogrammet planlegger vi uten Max, men vi skal få frem alle som har kjøpt billett til sommeren hos oss, forsikrer Norwegian-sjef Jacob Schram.
Norwegian forbereder seg på Corona-viruset: Har opprettet beredskapsteam
Måtte endre planene
Før jul uttalte daværende konsernsjef og nåværende finansdirektør, Geir Karlsen, at Norwegian regnet med å ha Max-flyene tilbake i trafikk til påsken i år.
Ettersom flyene fortsatt ikke har fått klarsignalet fra hverken amerikanske eller europeiske luftfartsmyndigheter, regner produsenten Boeing nå med at flyene tidligst kan begynne å fly fra sommeren.
Deretter må europeiske myndigheter godkjenne flyet før det kan tas i bruk i Norge.
Dermed får ikke Norwegian sine 18 fly i luften til den svært viktige sommersesongen. Selv om selskapet har drøyt 100 stykk av den forrige 737-modellen NG (737–800), så holder ikke det.
Norwegian fikk levert 18 fly i 2018 og skulle fått 16 til i fjor og 12 i år i henhold til den opprinnelige planen da Max-flyene ble satt på bakken. Ved utgangen av 2020 skulle flåten vært oppe i 46 fly.
– Nå får dere hverken brukt de 18 dere har eller de flyene dere skulle fått. Har dere begynt å sikre dere reservefly?
– Vi ser på løsninger for å få passasjerene frem, sier Schram.
Nå tar Norwegian betalt for håndbagasje
Vil ikke kansellere turene
– Dere kunne jo kansellert Max-flyrutene, refundert pengene og sagt at folk heller fikk bestille en annen Norwegian-rute. Hadde ikke det spart dere for mye penger til reservefly?
– Når man gjør de regnestykkene så kommer man til et punkt der det heller ikke lønner seg å kansellere, fordi kanselleringskostnaden er veldig stor. Det må man se opp mot å leie inn andre fly, sier Schram.
– Det lønner seg nok for oss å gjennomføre sommerprogrammet. Vi er jo også et kundeorientert selskap og vi ønsker jo ikke å si til folk at flyturen din er kansellert, sier han videre.
– Det er jo mange som nå må leie erstatningsfly for Max. Blir det krevende å få dette puslespillet til å gå opp?
– Vi merket med en gang at det er de samme som vil ha tak i fly i år som i fjor. Men vi var tidlig ute og vi har kontroll på dette, sier Schram.
Det er ikke kjent hvor mange fly Norwegian vil trenge.
Den nye Norwegian-sjefens startoppstilling
Fortsatt trøbbel med Rolls-Royce-motorer
En annen utfordring for Norwegian er motorene fra Rolls-Royce på flyselskapets langdistansefly Dreamliner. På grunn av tekniske problemer må alle med den aktuelle Trent 1000-motoren ta motorene oftere inn til service.
Det europeiske luftfartsorganet EASA har nylig besluttet at man i tillegg må rullere motorer med lengre og kortere driftstid, som et ytterligere tiltak.
Norwegian har tidligere uttalt at de på grunn av Trent-problemene regner med å måtte ha syv til åtte Dreamliner-fly på bakken til enhver tid til sommeren.
Den nye EASA-ordren endrer ikke dette:
– Vi regner fortsatt med å ha syv til åtte fly ute av drift, sier informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen.
Passasjerfall, men lønnsomheten bedres for Norwegian
Forhandler fortsatt om Max-erstatning
Norwegian har som de andre flyselskapene som har bestilt Max-flyene forhandlet med Boeing om erstatning.
Flere selskaper som Icelandair, Southwest og American har allerede fått på plass avtaler med Boeing, men ikke Norwegian.
For Norwegian kan det fort bli snakk om store beløp. Selskapet anslo i fjor høst at regningen for Max-problemene i 2019 ville ende på over en milliard kroner.
– Hva er det som gjør at det drar ut i tid for dere?
– Det er at vi fortsatt sitter i forhandlinger, men noe særlig mer kan jeg ikke si. Det er et veldig viktig punkt som vi jobber hardt med, og med en gang vi har noe å melde om det vil det være såpass stort at vi vil børsmelde det, sier Schram.
– For en slik avtale er viktig økonomisk for dere?
– Ja, det er kjempestort. Når vi har en konkret avtale vil vi børsmelde det, sier Schram.
– Det har vært kjent at kontantbeholdningen til Norwegian har vært presset, særlig for ett år siden. I høst hentet dere mer penger fra aksjonærene, hvordan er kontantsituasjonen i Norwegian nå?
– Jeg kan ikke si noen ting om det nå før kvartalspresentasjonen vår i februar, sier Schram.
Jacob Schram vil sikre fremtiden for det «norske folkeeventyret» Norwegian
Norwegian dropper Oakland: Flytter alle ruter til San Francisco
Her kan du lese mer om
Flere artikler
Norwegian vurderer Airbus etter Max-krisen: – Det går en smertegrense
Norwegian tror Max-regningen krymper i år
Norwegians insourcing skjermes fra corona-kutt: Tror selskapet kan spare hundrevis av millioner
Norwegian kansellerer kjøpet av 97 Boeing-fly og tar rettslige skritt
Norwegian-topp avviser snarlig sjekk fra Boeing: – Det er ikke realistisk