New York Times: Deutsche Bank smurte Kinas elite
Deutsche Bank har gjennom nesten tjue år gjennomført en bred kampanje for å bli en «stor spiller» i det kinesiske finansmarkedet, blant annet ved å sjarmere landets politiske elite med gaver verdt millioner. Og det fungerte.
Det skriver New York Times, som har fått tilgang på hemmelige dokumenter som den tyske avisen Süddedeutsche Zeitung har innhentet.
Blant gavene er en krystalltiger og et lydanlegg fra Bang & Olufsen, til sammen verdt 18.000 dollar, som ble gitt til landets president.
En statsminister mottok en krystallhest (det kinesiske stjernetegnet hans) verdt 15.000 dollar, mens sønnen fikk en tur til Las Vegas og golf-turer verdt 10.000 dollar.
Sønnen til en av Kinas grunnleggere, som har en toppstilling i en statlig kinesisk bank, har tatt i mot en flaske med fransk vin, en Château Lafite Rothschild fra 1945 (fødselsåret hans), verdt 4.254 dollar.
Dessuten har Deutsche Bank betalt ut millioner av dollar til kinesiske konsulenter, deriblant en av forretningspartnerne til statsministerens familie, og til en bank som sikret dem et møte med landets president, ifølge avisen.
I tillegg har over 100 slektninger av topper i det kinesiske kommunistpartiet fått jobber i Deutsche Bank, selv om mange av dem ble ansett som ukvalifiserte.
Alt dette skal være en del av Deutsche Banks plan om å bli betydningsfull i Kina.
Samtidig som kampanjen har pågått har banken gått fra å ha nærmest ingen tilstedeværelse i landet, til å bli rangert som Kina og Asias største bank for å håndtere børsnoteringer, skriver avisen.
Josef Ackermann, som var Deutsche Banks direktør frem til 2012, sier til New York Times at han ikke er kjent med flere av detaljene i dokumentene, men forsvarer den generelle praksisen:
– Dette var en del av forretningene i dette landet. På den tiden, var dette måten ting ble gjort på, sier han.
Les den lengre reportasjen i sin helhet i New York Times