Norwegian ber kreditorene om låneutsettelse: Tilbyr avgangstider i London som pant

Flyselskapet har allerede solgt bankaksjer for å finne en løsning på selskapets milliardgjeld som forfaller i år og neste år. Nå legger selskapet verdifulle avgangstider på Gatwick-flyplassen på bordet for å få mer pusterom.

Finansdirektør og konstituert konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian

Foto: Heiko Junge NTB scanpix
Publisert:,

Flyselskapet Norwegian står midt i en omfattende dugnad der alle steiner skal snus for å snu store underskudd til lønnsomhet.

Nå tar selskapet et nytt grep for å lette byrden.

Selskapet ber nemlig kreditorene i to av obligasjonslånene om å få en utsettelse på to år i hvert av lånene i bytte mot at de får avgangstider (slot'er) på Gatwick som sikkerhet.

Det skjer ved at kreditorene får pant i selskapet Nowegian Air Norway AS.

Norwegian gjør dette for å «sikre en vellykket drift og tilstrekkelig likviditetsrom», ifølge en børsmelding fra selskapet.

Gatwick er en sentral del av Norwegians nettverk, både fordi den gir tilgang til London-markedet og fordi den er et viktig koblingspunkt mellom selskapets Europa-trafikk og langdistanserutene til USA, Argentina og Brasil.

Flyselskapet har vokst med en enorm takt de siste årene, men en økt oljepris, problemer med Max- og Dreamliner-fly, samt en beintøff konkurranse har satt finansene under et kraftig press.

I tillegg til å ta grep for å bedre den daglige lønnsomheten har Norwegian også måttet finne en løsning på gjelden som forfaller fremover.

Lånetilbudet til kreditorene kommer etter at Norwegian i august annonserte en avtale om å selge alle de gjenværende aksjene flyselskapet hadde i Bank Norwegian for 2,2 milliarder kroner. I tillegg til å slette en del gjeld ga det salget Norwegian 934 millioner inn på konto.

Børskommentar (for abonnenter): Dette er grunnene til at obligasjonseierne vil si ja til Norwegians gjeldsplan

Les også

Eierskifte i Bank Norwegian: Kan bety ytterligere oppkjøp

– Mer verdt enn gjelden

Avtalen Norwegian nå foreslår går ut på:

  • At kreditorene i euro-lånet (NAS07) godtar å skyve forfallet fra desember i år til november 2021. Det er 250 millioner euro utestående i lånet.
  • At kreditorene i svenskekrone-lånet (NAS08) godtar å skyve forfallet fra august 2020 til februar 2022. Det gjenstår 964 millioner svenske kroner i lånet, ifølge data fra Oslo Børs
  • I bytte får obligasjonseierne pant i aksjene i selskapet Norwegian Air Norway AS, som vil eie landings- og avgangstidene på Gatwick.

Totalt er det altså snakk om å skyve forfallet på gjeld for totalt 3,4 milliarder norske kroner, basert på dagens kurs.

Ifølge Norwegian har porteføljen av avgangstider på Gatwick en høyere verdi enn den utestående gjelden (over 380 millioner dollar), basert på verdsettelse av en tredjepart.

Avgangstider på viktige flyplasser kan ha stor verdi, gitt at det er begrenset med kapasitet. SAS har tidligere solgt avgangstider på Heathrow med stor gevinst.

Selv om Norwegian nå legger sikkerhet på bordet for det som har vært usikrede lån, så får ikke selskapet noe lavere rente av den grunn.

Les også

DNB Markets mener klima legger press på flybransjen: – Står overfor et tilbakeslag

– Tror dette er en del av en større plan

– Geir Karlsen har vist at han vil rendyrke kjernevirksomheten som flyselskap gjennom salget av Bank Norwegian-aksjene, og det fortsetter han med nå. Jeg tror dette er en del av en større plan for å gi selskapet mer arbeidsro og fokusere på fremtiden i selve flyselskapet, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair til E24.

– Sikkerheten som stilles i London-tillatelsene på Gatwick er samlet sett ganske god, så det bør ligge positive føringer til at obligasjonseierne kan komme til en avtale, fortsetter han.

Elnæs er positiv til tiden fremover for Norwegian.

– Selskapet har en mye bedre finansiell standing i år enn i fjerde kvartal i fjor, sier Elnæs, og peker samtidig på at samtalene om en joint venture-avtale for flyflåten fortsetter.

Her kan du lese mer om