Liten vekst uten Max

Norwegians strategiendring har ført til en markant forandring i selskapets trafikktall. Mens det i fjor var full fart og vekst, er det nå en ganske jevn passasjerutvikling med bedre lønnsomhet.

Norwegian opplever en god billettvekst på langdistanseflyene sine (som denne Boeing 787 Dreamliner), men motorene som Rolls-Royce har levert sliter fortsatt med tekniske problemer som skaper utfordringer for selskapet.

Foto: Heiko Junge NTB scanpix
Publisert:,

Norwegian slapp torsdag trafikktallene for august, som er en av de viktigste månedene for selskapets inntjening i løpet av året.

Tallene viser at antallet passasjerer endte på 3,50 millioner i august. Det er ned tre prosent mot august i fjor, og er den fjerde måneden på rad med nedgang.

Norwegians kapasitet (antall setekilometer) økte med fire prosent, mens trafikken (passasjerkilometer) økte med fem prosent.

Kontrasten til august i fjor er slående. Da vokste antallet passasjerer med 10 prosent, mens kapasiteten vokste med hele 33 prosent.

At Norwegian nå flyr i marsjfart og har lagt bak seg perioden med den enorme veksten har også vært varslet av selskapet.

– Trafikktallene viser at flyene er fullere og at enhetsinntektene er høyere. I tråd med strategien om å gå fra vekst til lønnsomhet, flater veksten nå ut. Vi er også godt fornøyd med utsiktene for billettsalget fremover, spesielt på interkontinentale ruter og i Norden, sier fungerende konsernsjef og finansdirektør i Norwegian, Geir Karlsen.

Ettersom trafikken økte noe mer enn kapasiteten i august, så økte fyllingsgraden (gjennomsnittlig belegg) med 0,4 prosentpoeng til 90,0 i august. Norwegian kan også vise til en liten bedring i punktligheten på 0,6 prosentpoeng, slik at 76,2 prosent av flygingene gikk innenfor oppsatt rutetid.

Les også

Sissener: Ikke enig med Norwegians forslag

Lønnsomheten blir bedre

I trafikktallene for august kommer det frem at lønnsomheten i Norwegian bedrer seg nok en gang, og det er femte måned på rad at selskapet leverer bedre passasjer- og seteinntjening.

Yield (inntjening per passasjerkilometer) økte med to prosent til 0,46 kroner, mens RASK (inntjening per tilgjengelige sete) økte med tre prosent til 0,41 kroner.

Basert på trafikk- og yield-tallene kan man beregne billettinntektene til Norwegian, før merinntekter som ombordsalg, gebyrer og bonusprogram.

De rene billettinntektene i august endte på 3,97 milliarder kroner, noe som er opp fra 3,71 milliarder i fjor. Med tre prosent færre passasjerer klarer Norwegian altså likevel å levere en vekst i billettinntekten på 7,2 prosent.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs sier at trafikktallene er omtrent som forventet, med moderat vekst i kapasitet og trafikk. Selv om Norwegian har 18 Boeing Max-fly på bakken så har selskapet i sommer leid inn 15 fly for å prøve å minimere effektene for passasjerene.

– Det mest oppløftende er at både Rask og Yield fortsetter den positive trenden. At punktligheten endte på 76,2 prosent er nok et resultat av flygeledersituasjonen i Europa og mye innleie av kapasitet, sier Elnæs.

Analytikerne trekker også frem at det ungarske lavprisselskapet Wizz Air nå puster Norwegian i bakken. Norwegian er Europas tredje største lavprisselskap og har de siste 12 månedene hatt 37,8 millioner passasjerer.

Wizz Air slapp nylig sine trafikktall, og selv om de var større enn Norwegian i august (med 4,04 millioner passasjerer) så ligger de litt etter på siste 12 måneder med 37,2 millioner passasjerer.

– WizzAir vil fortsette sin vekst i 2019 med en ren Airbus-flåte og kommer nok til å passere Norwegian i løpet av året for å overta plassen som det 3. største lavprisselskapet i Europa, regnet i passasjerer.

Les også

Norwegian vil bla opp 195 millioner for å få kreditorenes ja

Under press

Norwegian er for tiden under et kraftig finansielt press og selskapet jobber nå hardt for å styrke likviditeten og bygge opp en økonomisk buffer inn mot vintersesongen, som er den vanskeligste i bransjen.

Selskapet har lenge jobbet med å kutte kostnader og bedre lønnsomheten i driften, men ledelsen har også måttet jobbe med andre hendelser som problemene med Rolls-Royce-motorene på langdistanseflyene og de 18 Max-flyene som måtte settes på bakken i mars.

Selskapet sliter også med at kredittformidlere holder igjen store milliardbeløp fra selskapet som kunder har betalt for billettene sine, noe som begrenser Norwegians handlingsrom.

På toppen av dette lanserte selskapet mandag et forslag til kreditorene i eurolånet på rundt 2,5 milliarder som forfaller i desember og svenskekronelånet som forfaller i august neste år.

Der ber selskapet om en utsettelse på rundt to år i bytte mot at kreditorene får ekstra betalt og at de usikrede lånene får lagt på en pantsikkerhet i avgangstillatelser på Gatwick-flyplassen utenfor London.

Her kan du lese mer om