Norwegian utsetter flere flyleveranser med Airbus og Boeing
Norwegian har reforhandlet gigantbestillingene selskapet ga til Boeing og Airbus i 2012. Fly til over 28 milliarder som skulle vært levert de neste fem årene er nå satt på vent.
I to børsmeldinger onsdag kveld kommer Norwegian med nyheter om at selskapet utsetter flyleveranser fra både Boeing og Airbus.
Det skjer bare timer før selskapet torsdag morgen legger frem regnskapet for første kvartal.
Utsettelsene av flyleveranser er bare ett av mange grep Norwegian tar for å kutte kostnader, roe ned veksttempoet og styrke finansene i selskapet.
Selskapet har også satt i gang et stort program for å kutte kostnader og hentet i tillegg inn tre milliarder i frisk kapital i en emisjon i mars.
Når det gjelder flyleveransene er det nå milliardutgifter som skyves ut i tid: Totalt er det snakk om drøyt 28 milliarder frem til 2023.
Alle disse milliardene stammer fra Norwegians gigantordre på 222 fly i 2012.
Slik skyver Kjos på milliardregningene
– Totalt vil de annonserte restruktureringene og utsettelsene av Boeing- og Airbus-fly redusere kapitalbehovet for 2019 og 2020 med 2,1 milliarder dollar (18,1 milliarder kroner, journ.anm.), skriver Norwegian i meldingen.
Av disse kommer 670 millioner dollar (5,77 milliarder kroner) fra reforhandlingene med Airbus, mens 1,43 milliarder dollar (12,3 milliarder kroner) kommer fra Boeing-forhandlingene.
Norwegian meldte 10. april om en avtale med Airbus som utsatte investeringer for 4,9 milliarder kroner i 2019 og 2020. Onsdag skriver selskapet at de 5,77 milliardene fra de nye Airbus-forhandlingene kommer på toppen av de tidligere avtalene.
Dermed er Airbus-leveranser for totalt 10,7 milliarder utsatt i år og neste år, mens de resterende 7,4 milliardene altså kommer fra utsettelser på Boeing-leveranser.
Men Norwegian er ikke ferdige der.
De opplyser nemlig at de gjennom Airbus-avtalen vil redusere investeringsbehovet med 2,4 milliarder dollar (20,7 milliarder kroner) over fem år.
Selskapet sikter dermed mot å utsette Airbus-leveranser for 10 milliarder til i perioden 2021–2023.
Dermed er det totalt snakk om å utsette leveranser fra Boeing og Airbus på til sammen 28,1 milliarder kroner de neste fem årene.
Selskapet skriver videre at de vil komme med en full oppdatering på sine samlede investeringsplaner i kvartalsrapporten som offentliggjøres torsdag.
Børskommentar: Bjørn Kjos har 699 millioner grunner til å få Norwegian-kursen opp
Airbus-avtalen er ikke helt i boks ennå
I den første meldingen onsdag kveld melder Norwegian at flyeierselskapet Arctic Aviation Assets, som er heleid av Norwegian, har inngått en avtale med Boeing.
Der har partene blitt enige om å utsette leveransene av 14 stykk Boeing 737 Max som egentlig skulle leveres i 2020 og 2021.
I februar ble det klart at Norwegian var enige med Boeing om å skyve på leveranser av 12 737 Max-fly med leveranse i 2020 til 2023 og 2024.
Norwegian har i dag 18 stykk Boeing 737 Max (flytypen som for tiden er satt på bakken verden over etter ulykkene i Etiopia og Indonesia), og de skulle i utgangspunktet motta 16 til i år før Max-problemene ble kjent.
Deretter var planen å motta ytterligere 24 Max-fly i 2020.
I februar ble denne planen revidert til at Norwegian heller skulle motta 12 Max-fly i 2020 og deretter 28 i 2021. Med onsdagens melding er dermed 14 av totalt 40 Max-leveranser i perioden 2020–2021 utsatt til 2023–2024.
I den andre meldingen kommer det frem at Arctic Aviation Assets har blitt enig med Airbus om hovedlinjene i en avtale om å «restrukturere flåteleveranseplanen» for både A320neo-flyene og de større A321LR-flyene.
Flyselskapet skriver at de vil komme med mer informasjon når Airbus-avtalen er endelig ferdigstilt.
Nøyaktig hvor mange Airbus-fly man nå utsetter opplyser selskapet ikke, men det kommer altså på toppen av tidligere annonserte Airbus-utsettelser.
I avtalen med Airbus som Norwegian annonserte den 10. april ble partene enige om å utsette fire A321LR-leveranser som skulle skje i år, men man skulle fortsatt motta 12 slike fly i 2020.
I tillegg ble partene enige om å skyve leveransene av tre av totalt fire A320neo-fly fra i år til neste år.
Vi vet nå ikke når og hvor mange Airbus-fly Norwegian nå vil motta fremover.
A321LR er en ny versjon av A321 fra Airbus som er lengre enn en A320 og som har ekstra rekkevidde slik at den kan fly kortere langdistanseruter, for eksempel til østkysten av USA.