Kraftig resultatfall for Mærsk

Verdens største rederi forventer nå et 2016-resultat som er over to milliarder dollar lavere enn fjoråret.

SKJÆR I SJØEN: Den danske shipping- og oljegiganten Mærsk tjener mindre penger i et marked som sliter.

Foto: Michael Kooren Reuters
  • Mathias Vedeler
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:

Mærsks underliggende resultat etter skatt, som tar høyde for éngangsutgifter, var 426 millioner dollar i tredje kvartal. I fjor var tallet 662 millioner dollar.

Rederiet nedjusterer også forventningene for hele 2016. Selskapet forventer nå et underliggende resultat under én milliard dollar. Til sammenligning var resultatet 3,1 milliarder dollar i fjor.

København-børsen reagerte negativt på nyhetene da den åpnet. På formiddagen falt aksjen ytterligere, og ved 10.00-tiden var den ned om lag ni prosent.

Det betyr at markedsverdien på selskapet har falt med 19 milliarder danske kroner, skriver business.dk.

Direktørens første

Den danske avisen Berlingske beskriver resultatet som skuffende. Avisen påpeker at det er den første kvartalsrapporten til Mærsks nye administrerende direktør, Søren Skou, som ble ansatt i juni.

– Resultatet er ikke tilfredsstillende, men er påvirket av lave priser, sier Skou i en pressemelding.

Omsetningen faller 9,2 prosent til 9,18 milliarder dollar, særlig på grunn av et fall på 16 prosent i fraktratene som rammer Mærsk Line, verdens største innen containerfrakt.

Konsernets resultater avspeiler ofte utviklingen i verdenshandelen, og Mærsk sier markedet fortsatt er preget av overkapasitet.

I kvartalsrapporten trekker Mærsk frem som eksempel at verdens syvende største frakterederi, Hanjin, trues av markedets første betydelige konkurs på tredve år.

Les også

Store endringer i Mærsk – skaper ny oljegigant

– Mærsk Line skuffer

Mærsk Line hadde et underskudd på 116 millioner dollar – langt unna forventningene om 254 millioner dollar i overskudd, ifølge den danske avisen Børsen.

Senioranalytiker Morgen Imsgard i Sydbank påpeker overfor avisen at dette skuffer markedet.

– Fraktrateutviklingen ser slettes ikke så sterk ut som jeg eller resten av markedet hadde håpet på. Deres enhetskostnader er også høyere enn ventet, og det betyr at inntjeningen i Mærsk Line er et godt stykke under hva jeg og markedet hadde ventet til tross for sterk volumvekst, sier Imsgard til Børsen.

Delte selskapet i to

I september lanserte Mærsk omfattende planer om en ny selskapsstruktur.

Mærsk besluttet blant annet å deles i to deler: Én del for transport og logistikk og én del for energi.

Transport og logistikk-delen vil omfatte selskapets enorme flåte med containerskip, havnetjenester, logistikk og frakt.

Energidivisjonen vil på sin side bestå av Maersk Oil, Maersk Drilling, Maersk Supply og Maersk Tank. Det blir dermed en oljegigant som både driver innen leting, produksjon, boring, rigg, offshoreskip og oljefrakt med tankskip.

Les også

Slik skal Aker Solutions kapre kunder

Les også

Vurderer å splitte verdens største shippingselskap

Les også

Oljeprisfallet tynger dansk gigant

Les også

Maersk Oil: - Har vært gjennom en krevende periode

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Mærsk

Flere artikler

  1. Stortap for dansk gigant – halverer utbyttet og mister styreleder

  2. Mærsk Drilling skal børsnoteres

  3. Mærsk kjøper 130 containerskip

  4. Annonsørinnhold

  5. Store endringer i Mærsk – skaper ny oljegigant

  6. Mærsk varsler milliardregning etter dataangrep