Opera-sjefen: – Vi vil helt opp og spille i «Champions League»

Opera-sjefen ser store muligheter dersom nye eiere kommer på plass.

POSITIV: Konsernsjef Lars Boilesen la onsdag frem Operas resultat for fjerde kvartal og kommenterte samtidig på budet på selskapet.

Publisert:

– Vi ønsker å ta Opera til neste nivå, og det var derfor det var interessant å undersøke om vi kunne bli en del av noe større. Det var et viktig kriterium. Vi ønsker å spille på lag med noen som har noe vi ikke har, sier konsernsjef Lars Boilesen i Opera til E24.

Omtrent et halvt år etter at det først ble meldt at det var interesse for hele eller deler av Opera, og etter en periode med betydelige spekulasjoner og handelsstans i aksjen, bekreftet selskapet onsdag morgen at det foreligger et bud.

Kinesiske Golden Brick Silk Road legger 71 kroner per aksje på bordet for å sikre seg alle de utestående aksjene i selskapet.

Budet innebærer en premie på 56 prosent over det volumvektede snittet for de siste 30 dagene, og anbefales av et enstemmig styre.

Les også

Analytiker: – Opera har veldig attraktive teknologier

Ser på Facebook-modell

Boilesen mener at det kinesiske konsortiet og Opera passer meget bra sammen, og han tror at det kan være synergier å hente.

Til syvende og sist handler det om å få flere folk til å bruke nettopp deres produkter.

– Når du først er så stor som det vi er, kan du ikke vokse kun gjennom tradisjonelle midler. Måten å gjøre det på er gjennom krysspromotering, sier han.

Dansken trekker frem Facebook som eksempel.

Det vakte betydelig oppsikt da det amerikanske sosiale mediet høsten 2014 kjøpte applikasjonen Whatsapp i en transaksjon verdt rundt 19 milliarder dollar, og Facebook har også Instagram og meldingstjenesten Messenger under sin fold.

– Ideen er at du hele tiden beveger deg innenfor Facebooks applikasjoner. Det er helt klart en grunn til at de ikke bare har Facebook. Vi har Opera og en del apps, men vi trenger mer gjennomtrekk fra andre applikasjoner der Opera også er integrert, sier Boilesen.

Les også

Stiller spørsmål ved prisen på Facebooks kjempekjøp

Blir en av de store

Opera-sjefen forteller at han drømmer om å ta Opera betydelig høyere enn der selskapet er i dag. Hans spådom er at det i løpet av tre-fire år kun vil være fire eller fem «økosystemer» med mer enn én milliard brukere.

– Da må vi være en del av de fire-fem økosystemene, og det blir vi nå, sier han.

– Det er store navn du snakker om. Tror altså at det er mulig å ta opp kampen med disse?

– Selvfølgelig. Det er det vi alltid har gjort. Vi har alltid konkurrert med de største aktørene, og på en måte har vi lyktes, gjennom at vi har hatt stor vekst og oppnådd flere brukere enn kjente aktører som Twitter og Linkedin. Men vi vil helt opp og spille i Champions League, og dit kommer vi nå, sier han.

Les også

Operas nettleser danket ut giganter i tysk test

– Hånd i hanske

Også styreleder Sverre Munck tror selskapene vil være en god match.

– Om du ser på selskapenes fotavtrykk passer de som hånd i hanske, sier han.

Munck bekrefter at planen er å videreføre varemerket Opera, og tror ikke at omveltningene blir voldsomme selv om eierskiftet skulle gå gjennom.

– Når de kjøper Opera, så er det ikke fabrikker, piper og stål de kjøper. Det er merkevaren, menneskene og teknologien, så vi forventer at dette blir videreført, sier han.

Vil ikke spekulere i mulig budkamp

Det var i august i fjor at det ble kjent at flere aktører hadde vist interesse for Opera, og at den strategiske gjennomgangen var iverksatt.

– I august var det flere internasjonale aktører som henvendte seg til oss med ulike forslag til samarbeid og allianser. Det har det også tidligere vært i Operas historie, men i sommer fikk dette en karakter og intensitet som gjorde at styret ønsket å organisere disse prosessene på en annen måte, forteller Munck.

Han forteller at de i samarbeid med sine rådgivere har sett på eksterne muligheter – salg av hele eller deler av selskapet – og også interne muligheter.

– I den prosessen vi har gjennomført har vi hatt med flere interessenter helt til det siste, men valgte å gå videre med disse på bakgrunn av en kombinasjon mellom pris, Operas rolle fremover og hvem de er, sier Munck.

I avtalen ligger det at de øvrige interessentene fortsatt kan fremme bud på Opera, men at kineserne så har tre dager på å matche dette.

– Ser dere på dette som sannsynlig?

– Jeg vil ikke spekulere i det. Styret anbefaler dette budet på bakgrunn av brukbar pris og at de er gode partnere. Så er det vår plikt som styre i et børsnotert selskap å gjøre alt for at aksjonærene skal få best mulig pris for aksjene sine, og da åpner vi som skikk og bruk er for mulige konkurrerende bud.

Les også

Kinesiske selskaper med milliardbud på Opera

Les også

Derfor bør du følge med på kvartalsrapporteringen

Les også

Venter børsmelding fra Opera

Her kan du lese mer om