FT: Nissan vil bruke Ghosn-exit til å ta makt fra Renault

Nissan vil bruke styreleder Carlos Ghosns ventede avgang til å styrke sin posisjon i alliansen med Renault.

LØNNSTRIKSING: Det er ventet at Nissans Carlos Ghosn må gå av som styreleder, etter at en intern gransking avslørte at han hadde meldt inn en lønnskompensasjon til Tokyo-børsen som har vært lavere enn det faktiske beløpet.

Foto: AFP
Publisert:

Det sier fire kilder med tilknytning til styret i den japanske bilprodusenten, ifølge Financial Times.

Styrelederens avgang er ventet etter at Nissan bekreftet mandag at Ghosn har underrapportert lønn «i mange år», ifølge en pressemelding fra det japanske bilselskapet. Han er også toppsjef for bilalliansen Renault-Nissan-Mitsubishi.

Avgangen til Ghosn vil Nissan nå bruke til sin fordel, skriver finansavisen.

Til tross for at Nissan har en årlig omsetning på nesten 60 prosent mer enn Renault, har den franske gruppen større kontroll innen alliansen, inkludert en rett til å utnevne hvem som skal sitte i den øverste ledelsen i Nissan.

– Det vil gi Nissan en sterkere posisjon i alliansen, forteller en kilde til avisen.

Les også: (+) Slik skal Renault ta Lada fra vits til pengemaskin

Avventer fusjonsplaner

Planene om en fullstendig sammenslåing mellom Nissan og Renault har blitt satt på vent etter arrestasjonen av Ghosn i Tokyo mandag.

– Det var negative sider ved å ha makten konsentrert ved én person, så når den faktoren forsvinner kan begge sider igjen begynne forhandlinger med blanke ark, sier en kilde finansavisen har snakket med.

Nissan-styrelederen skal ha underrapportert nær 10 milliarder yen, tilsvarende 749 millioner kroner, i lønnskompensasjon som nær 5 milliarder yen.

Det betyr i så fall at Ghosn unnlot å rapportere om 5 milliarder yen, rundt 375 millioner kroner.

Tror ikke på sammenbrudd

Skandalen har allerede ført til spekulasjoner om bilalliansen kommer til å revne i tre, men analytikere CNBC har hørt fra, mener dette er «overdrevent svartmalende».

Deriblant tidligere styreleder Bob Lutz i General Motors, som i et video-intervju med CNBC understreker at alliansen har fungert frem til nå.

– Det faktum at alliansen har fungert for alle tre selskaper, betyr at de finner en måte å fortsette med den også, sier Lutz.

Han er både overrasket og skuffet over mandagens nyhet, men han understreker at det er ingen sjanse for at et annet stort selskap vil ansette Ghosn som toppsjef nå.

Samtidig tror den tidligere GM-styrelederen at Ghosn har blitt rammet av en helt spesiell «sykdom», sier han til CNBC.

– Ingen konsernsjef er immun mot «konsernsjef-syken». Tenk på det: Hvor enn han reiser, i alle tre selskapene, så er det ingenting annet enn beundring og smiger, med «ja, sjef» og så videre. Så du får ingen negative tilbakemeldinger. Presidenten i USA leser i det minste mediene, så han får en viss grad av negativ feedback, men som CEO får du ingenting.

Så administrerende direktører får noen ganger det vi i bransjen kaller «konsernsjef-syken». Hvor de tenker «å, jeg er Guds gave til lederskap, alle elsker meg og jeg er fabelaktig». Og etter en stund tenker de at de står over reglene, og over loven, og da oppfører de seg dårlig, sier Lutz.

Her kan du lese mer om