Oljeprisen spiste opp Norwegians kostnadskutt

Norwegian økte både inntektene og resultatene i tredje kvartal, men selskapets kostnadsforbedringer ble spist opp av en økt oljepris som nå plager hele luftfarten. Bjørn Kjos varsler at veksten neste år blir langt roligere enn i år.

NYE FLY INN, GAMLE UT: Norwegian mottok et nytt langdistansefly av typen 787–9 Dreamliner i tredje kvartal og fire nye 737 Max8 (som på bildet). Selskapet har samtidig annonsert salget av totalt åtte av den eldre generasjonen 737–800 siden august.

Foto: Norwegian
Publisert:,

Norwegian slapp torsdag regnskapet for tredje kvartal. Der kommer det frem at selskapet har klart å kutte enhetskostnaden (per setekilometer) med 10 prosent fra samme periode i fjor fra 0,33 til 0,30 kroner, før man regner med drivstoff. Det skjer i en periode der de har vokst kraftig og fått inn en rekke nye fly.

Den samlede enhetskostnaden ligger imidlertid på stedet hvil på 0,43 kroner takket være den økte oljeprisen, som hele bransjen nå sliter med.

– Det er gledelig å legge frem et godt resultat med reduserte enhetskostnader til tross for en sterk vekst, ikke minst internasjonalt. Fremover skal veksten avta og vi skal se resultater av de store investeringene vi har gjort, noe som vil komme kunder, ansatte og aksjonærer til gode, sier konsernsjef Bjørn Kjos i en uttalelse.

– Det er dog ingen tvil om at tøff konkurranse, høy oljepris og en sterk dollarkurs vil påvirke hele vår bransje i tiden fremover, noe som gjør at det blir enda viktigere med ytterligere effektivisering av driften og kostnadsreduksjoner, fortsetter Kjos.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos

Foto: Marius Lorentzen E24

Selv om Norwegians resultater vokser, så er de ikke like gode som analytikerne hadde ventet, ifølge konsensustall fra SME/TDN:

  • Omsetningen øker fra 10,07 til 13,39 milliarder, mens det var ventet 13,51
  • Brutto driftsresultat (EBITDA) steg fra 1,99 til 2,27 milliarder, mens det var ventet 2,35
  • Resultat før skatt økte fra 1,42 til 1,60 milliarder
  • Resultat etter skatt økte fra 1,10 til 1,30 milliarder, mens det var ventet 1,33.

Tredje kvartal er den reneste julaften og 17. mai på en gang for flyselskapene, ettersom kvartalet inkluderer sommermånedene juli og august. Da er trafikken høy og mye av årets overskudd skal hentes inn til vinteren, som er lavsesong for flyselskapene der de gjerne går i null eller minus.

Skal «bare» vokse med opp til 20 prosent

Flyselskapet anslår nå en kapasitetsvekst (målt i antall tilgjengelige setekilometer) på mellom 15 og 20 prosent i 2019. Det er et langt roligere veksttempo enn i år, der selskapet så langt har økt kapasiteten med 39 prosent.

Norwegian har så langt i år økt antallet passasjerer med 13 prosent, fra 25,08 til 28,31 millioner passasjerer, mot samme nimånedersperiode i fjor. Til tross for at kapasiteten i antall setekilometer har økt med 39 prosent, har trafikken (antall passasjerkilometer) økt med 38 prosent. Det betyr at selskapet stort sett har klart å fylle alle de nye flyene og setene, for fyllingsgraden er bare ned 0,8 prosentpoeng til 87,6 prosent.

Norwegians overskudd i tredje kvartal bidrar nå til å løfte det samlede resultatet så langt i år til 1,45 milliarder før skatt og 1,56 milliarder etter skatt. Det er milevis over underskuddet på 1,34 milliarder før skatt og 1,08 milliarder etter skatt i samme periode i fjor.

Overskuddet har bidratt til å løfte bokført egenkapital til 5,28 milliarder ved utgangen av tredje kvartal, noe som er historisk høyt, ifølge Norwegian. Med dette har Norwegian nå en betydelig bedre buffer enn på samme tid i fjor.

Som E24 har omtalt tidligere kreves det at selskapet har en bokført egenkapital på minst 1,5 milliarder i selskapets lånevilkår.

Norwegians langsiktige gjeld har økt med 2,04 milliarder gjennom året til totalt 27,45 milliarder. Det skyldes at fire nye Dreamliner-fly og fem nye Max-fly skulle finansieres.

Pøser på med nye fly

Norwegian har i kvartalet mottatt én ny Dreamliner (787–9) og fire nye Max-fly (737 Max8) av totalt 11 Dreamlinere og 12 Max-fly fra Boeing dette året. Selskapet har også mottatt sine siste to 737–800.

(saken fortsetter under videoen)

Dreamliner-flyene som kommer inn blir et rent tillegg til flåten, og gir vekst. Max-flyene erstatter delvis «eldre» fly av typen 737–800 som Norwegian har hatt som sitt hovedfly siden 2000-tallet.

I august annonserte Norwegian salget av seks slike 737–800 til en ukjent pris, som skal leveres til kjøper fra november i år til august neste år. Onsdag kveld meldte Norwegian om salget av ytterligere to fly av samme type, med overlevering i tredje kvartal neste år. Det siste salget skal gi en pengeinnsprøytning på 23 millioner dollar (191 mill. kroner) etter at gjeld på flyene er dekket.

I september ble det kjent at Norwegian legger ned USA-rutene fra Skottland og Nord-Irland på grunn av dårlig lønnsomhet. Her bruker man de nye Max-flyene og disse flyene skal isteden brukes i Europa-flåten fremover.

Dette kombinert med salget av eldre 737-800-fly vil føre til at Norwegian moderniserer sin allerede unge flåte (med en snittalder på bare 3,7 år) ytterligere, og faser inn fly som har et enda lavere drivstofforbruk enn 737–800. Dermed vil Norwegian ha en kostnadsfordel mot mange konkurrenter når oljeprisen nå er høy.

Norwegian opplyser at de har kuttet utslippene per passasjer med 30 prosent siden 2008, og selskapet har fått utmerkelsen som det mest miljøvennlige flyselskapet over Atlanterhavet av The International Council of Clean Transportation (som var blant dem som avdekket Volkswagens dieseljuks).

Les også

Widerøe-sjefen varsler nye rutekutt i 2019: – Nå er det slutt og vi skrider til verket

Les også

– Uunngåelig at flere av de svakere flyselskapene vil falle

Les også

Norwegian er største «utlending» i New York: Frykter nye avgifter demper reiselysten

Her kan du lese mer om