Opplever brukerflukt og stagnasjon: – Sosiale medier har nådd et tak

Facebooks brukervekst stagnerer, mens Twitter og Snap opplever brukerflukt. Sosiale medieplattformer kan ha nådd toppen, tror norsk analytiker.

STAGNERER: Facebook tjener store penger, men enkelte analytikere er bekymret for at selskapet stagnerer på brukervekst, og sier det kan bli svært vanskelig for alle de store sosiale medieplattformene å tiltrekke seg nye brukere. Snapchat-appen så antallet brukere falle for første gang noensinne i august.
Publisert: Publisert:

– Det har vært en fellesnevner for de sosiale medieplattformene på Wall Street, og det er utflating i brukervekst, sier analytiker i ABG Sundal Collier, Aksel Ø. Engebakken.

Engebakken spådde tidligere i år at man kunne komme til å se brukerflukt fra sosiale medier allerede i andre kvartal.

Det skjedde i etterkant av aksjefallet Facebook opplevde i mars i forbindelse med Cambridge Analytica-saken og frykten for regulering av plattformene.

Analytikeren fikk rett, for Facebook har rapportert om stagnasjon og lavere vekst de neste månedene. Twitter og Snap melder om tilbakegang i antall brukere.

Engebakken tror ikke at lavere tillit til de sosiale mediene kan forklare situasjonen.

Les også

Overrasker med knalltall, men skyer truer: Snapchat mistet brukere for første gang

– Jeg tror årsaken er sammensatt. Selskapene har alle sine egne grunner, så jeg tror det blir for lett å si at Cambridge Analytica-saken er årsaken, det er mange årsaker, sier han.

Engebakken følger hovedsakelig 14 teknologiselskaper på Oslo Børs, men har også et øye med på det som skjer i USA.

Sosiale mediers toppnivå

Engebakken understreker at ingen selskaper kan tiltrekke seg brukere for alltid.

– Man må huske at disse plattformene har opptil milliarder av brukere, så en teori er at man har nådd et tak på antall brukere man kan tiltrekke, sier han og legger til:

– Jeg er tilbøyelig til å tro på denne teorien.

– Er det noen andre selskaper som kan tjene på brukerflukten fra klassiske sosiale medier?

– Jeg tror andre sosiale plattformselskaper som i større grad klarer å holde på brukernes oppmerksomhet kan tjene på det Twitter, Facebook og Snap nå opplever. Her er selskapet bak Tinder, Match Group, et mulig eksempel, som leverte sterk vekst i andre kvartal, og så aksjen stige 20 prosent.

Analytiker i Heritage Capital, Paul Schatz, advarte sine investorer i et notat torsdag.

Han skriver at det er godt mulig at Facebook-aksjen har sett sitt høyeste nivå på flere år, skriver ifølge Marketwatch.

Les også

Twitter med største fall på fire år

Han sier fallet som kom etter siste kvartalsrapport viser at skaden fra personvernbekymringene kommer til å vedvare.

– Et verst tenkelig utfall er at markedet er i en tidlig fase med å revurdere selskapets verdi, og at aksjen kan synke helt ned til 149 dollar det neste året, etter denne siste oppgangen, forklarer Schatz.

Kjøper seg opp i Facebook

Les også

Analytiker om Facebook-skandalen: – Dette har ikke nådd toppen

Les også

Apple-aksjen har steget 846 prosent på ti år

Les også

Tek-krasj på Wall Street: Investorer håper Apple er redningen

Publisert: