Norwegian tar et av Dreamliner-flyene ut av trafikk

Norwegian tar ett av de to nye superflyene ut av langdistansetrafikk inntil Boeing har løst problemene.

PÅ BAKKEN: På grunn av alle de tekniske problemene har Norwegian valgt å sette ett av de to Dreamliner-flyene på bakken inntil videre. Bildet er fra seansen der selskapet mottok sitt første Dreamliner-fly fra Boeing i juni.

Jostein Matre
  • Anders Park Framstad
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Etter flere tekniske problemer, store forsinkelser og et krisemøte med Boeing-ledelsen, velger Norwegian nå å ta ett av de splitter nye Dreamliner-flyene ut av langdistansesatsingen sin.

- På grunn av de store forsinkelsene den siste tiden og av hensyn til passasjerer som skal reise med oss framover, har vi valgt å ta vår andre Dreamliner ut av langdistanseproduksjon inntil videre, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian, til E24.

- Boeing skal utføre vedlikehold og tester på flyet for sikre akseptabel driftsstabilitet før flyet settes inn igjen i trafikk på langrutene, sier han videre.

Norwegian vil erstatte Boeing-flyet med et innleid langdistansefly av typen Airbus A340 fra det portugisiske selskapet HiFly inntil videre.

- Innleieflyet vil bli brukt på rutene fra Stockholm inntil videre, sier Sandaker-Nielsen i Norwegian.

Tror på løsning innen få dager

Boeing bekrefter overfor E24 at de sammen med Norwegian har tatt en beslutning om å ta ett av flyene ut av trafikk.

- I konsultasjon med Norwegian har det blitt fattet en beslutning om å implementere en rekke forbedringer for å bedre flyets driftssikkerhet, etter at det har returnert til Stockholm, sier en Fiona O'Farrell, talskvinne for Boeing til E24.

- Som et resultat av dette, er det ventet at flyet vil være ute av drift i noen dager, sier selskapets talskvinne videre.

Norwegian har inngått en helt ny type avtale med Boeing, som innebærer at det er Boeing som står ansvarlig for vedlikehold og å holde flyene i luften.

Ett av problemene for Norwegian har vært at Boeings reservedeler har befunnet seg i London. Nå skal reservedeler lagres rundt omkring, inkludert New York, Bangkok og Oslo, uttalte Kjos.

- Har Norwegians to fly hatt flere problemer enn de andre Dreamliner-flyene som selskap som Qatar Airways eller japanske ANA har fått levert?

- Norwegian har hatt flere forstyrrelser den siste tiden, men flyenes overordnede ytelse er på linje med andre 787-operatører. Det meste av det vi har opplevd med 787 kan bli kategorisert som normale oppstartsproblemer, men vi er selvfølgelig ikke fornøyd med det, sier O'Farrell i Boeing.

O'Farrell forteller at en feil som Boeing har gått ut offentlig med gjelder strømpanelene i flyet.

Boeing benytter anledningen til å igjen beklage ulempene problemene medfører overfor både passasjerene og Norwegian.

- Boeing setter stor pris på samarbeidet med Norwegian, og vi jobber utrettelig for å gi nødvendig bistand og støtte til Norwegian.

ARTIKKELEN FORTSETTER UNDER BILDET

EUROPEISK ERSTATTER: Mens Boeing løser problemene på Dreamliner-flyet, skal Norwegian bruke et leiefly fra selskapet HiFly av typen Airbus A340-300. Her er flyet avbildet i tjeneste for Norwegian på Oslo Lufthavn Gardermoen ved en tidligere anledning.

Jan Ovind

Kalte inn til krisemøte

Beslutningen om å erstatte det nye superflyet med et langdistansefly fra Airbus og selskapet HiFly, kommer bare dager etter at Norwegian onsdag hadde et krisemøte med Boeing.

- Vi er fryktelig klar over disse problemene, og har satt store ressurser inn på dette. Det sier sitt når hele Boeing-ledelsen er her. Vi har diskutert og blitt enige om en plan som kjøres ut as we speak, sa Norwegian-sjef Bjørn Kjos da han møtte pressen onsdag kveld.

LES OGSÅ: Større Dreamliner testet i Seattle

- Boeing erkjenner at det har vært alt for dårlig, sa Kjos videre.

Flere flyselskaper har hatt problemer med Dreamliner-flyene, men passasjerene til Norwegian har også klaget på dårlig informasjon mens de har sittet i timesvis og ventet på å reise på flyplasser i USA, Asia og Skandinavia.

Siden Norwegian ikke er med i en flyallianse, er det heller ikke så lett å sende passasjerene med noen andre fly for at de skal komme seg frem.

- Avhengige av Dreamliner

Aksjeanalytiker Tian Tollefsen i SEB tror Norwegian vil være utsatt for «følgefeil» inntil de får flere fly i flåten.

- Man er sårbar nå fordi man har for få fly og fordi man ikke har en partner som kan ta med seg passasjerene. Så fort man kommer opp i åtte til ti fly, så har man en buffer i systemet, uttalte Tollefesen til E24 tidligere denne uken.

Den svenske luftfartseksperten Anders Lidman har tidligere fortalt E24 at Norwegian ikke kan konkurere uten Dreamliner-flyene, og at hele langdistanse-satsningen avhenger av dem.

- Boeing Dreamliner er en forutsetning for hele langdistanse-prosjektet til Norwegian. Bare med dette flyet er det mulig å regne hjem satsingen på flyvninger til Asia og USA. Det er alltid problemer knyttet til introduksjonen av en ny flytype, men mengden problemer med Dreamliner har vært usedvanlig stor. Norwegian kunne ikke forutse dette.

Les også

SAS-pilot cashet inn på Norwegian-aksjenOmdømmestyrt for Norwegian etter forsinkelserTi år gamle passasjerfly kan ende opp på skraphaugenStreikefare for Norwegian i høst

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian

Flere artikler

  1. Norwegian tar Dreamlinernummer to ut av trafikk

  2. - Boeing erkjenner at dethar vært altfor dårlig

  3. Norwegian i krisemøte etter Dreamliner-trøbbel

  4. Annonsørinnhold

  5. Forsinkelse skaper ny forsinkelse

  6. - Et sted må man starte