Kraftig ratehopp for offshoreskip: – Kommer til å være utsolgt en periode fremover

Med bedre værforhold skal det flyttes mange rigger i Nordsjøen, og onsdag leies det ut offshoreskip for over 700.000 kroner dagen, ifølge skipsmegler.

RATEHOPP: Prisen for å leie ankerhåndteringsfartøy har gjort et kraftig hopp denne uken. Illustrasjonsfoto.

Foto: Halvard Alvik NTB scanpix
Publisert:

Ratene for offshoreskipene som flytter rigger har steget mye denne uken, og onsdag gjør de enda et hopp.

Skipsmegler Sølve Høyrem i Westshore forteller til E24 at Viking Supply Ships har sikret seg kontrakt for flytting av riggen Stena Spey med båtene Magne Viking, Brage Viking og Njord Viking, til en dagrate i overkant av 700.000 kroner per dag.

Det er langt høyere enn da uken startet:

  • Tirsdag leide Equinor inn to ankerhåndteringsfartøy, hver til en leiepris på 525.000 kroner per dag.
  • Dagen før ble fire skip av samme type hyret inn for riggflytting, til en rate på 300.000 kroner om dagen.
  • Senest for en drøy uke siden ble det leid ut ankerhåndteringsfartøy til et langt lavere ratenivå på 150.000 kroner per dag.

Ankerhåndteringsfartøy (AHTS) er utstyrt for å taue og ankre opp oljerigger, mens forsyningsskipene (PSV) står for vareleveringen til oljeinstallasjonene til havs.

Les også

Obligasjonseiere går med på rentefritak til Solstad Offshore

– Markedet for ankerhåndteringsfartøy er utsolgt og kommer til å være det en periode fremover, sier Høyrem.

Ifølge skipsmegleren er årsaken til ratehoppet at det har vært en periode med dårlig vær i Nordsjøen, hvor det ikke har vært arbeidsvær, slik at riggflytt har hopet seg opp.

– Vi ser nå en bedring i været og da er det mange flytt som skal gjøres på likt. Det er ikke et stemningsskifte i markedet, men en kjent situasjon som oppstår på grunn av dårlig vær, sier Høyrem.

– Men det er en hyggelig opptur for rederne i et ellers ganske vanskelig marked, sier han.

Viking Supply Ships-sjef Trond Myklebust skriver til E24 at kontrakten er et lyspunkt i et ellers dårlig marked.

– Dessverre forventer vi at markedet fortsatt vil være utfordrende i 2019.

Børskommentar: (+) Siem-spådom bør skremme vettet av offshore-aksjonærene på Oslo Børs

Store svingninger

De siste årene har vært preget av at det fortsatt er et stort tilbud av offshorebåter og lave rater, men i perioder har spotmarkedet strammet seg kraftig til.

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Solstads bønn kan bli denne mannens søte hevn

I denne delen av markedet svinger ratene ofte mye, ikke minst i fjor vår da Solstad Farstads båt fikk millionrate. Men det har også vært perioder der ratene har vært under redernes rene driftskostnader.

Offshoreanalytiker Inge Moy i Westshore har tidligere estimert at ankerhåndteringsfartøyene trenger rundt 100.000 til 120.000 kroner per dag kun for å dekke driften, altså utgifter til for eksempel mannskap og drivstoff.

I tillegg kommer utgiftene til renter og avdrag på rederienes lån.

Typisk er det lavsesong for offshoreskipene i vintermånedene, mens aktiviteten gjerne tar seg opp om sommeren.

Les også

Eksportkreditt-sjefen om offshorenæringens redningspakker: – Jeg tror ikke en full runde to kommer nå

Tøffe tider

Høy gjeld, overkapasitet og lave rater har gitt store problemer for offshorebransjen etter oljenedturen.

Selv om mange har ryddet opp i gjeldsproblemene gjennom restruktureringer, har ikke alle kommet inn i smult farvann.

Solstad Offshore varslet i fjor høst at rederiet ville gå i forhandlinger med sine kreditorer, fordi rederiet fryktet en tøff vinter og hadde behov for kreditorenes hjelp for å unngå en pengeskvis.

Solstad fikk deretter sikret midlertidig utsettelse av rente- og avdragsbetalinger.

Les også

Equinor inngår strategisk offshoresamarbeid i Kina

Les også

Unngår klimabråk: Anbefaler elektrokjele på Edvard Grieg

Les også

Obligasjonseiere sier ja til rentefritak

Her kan du lese mer om