Finansklagenemnda:
- Folk må sende inn klagene sine

Finansklagenemnda har gitt «Røeggen-sakene» høy prioritet.

I GLEDESRUS: Ivar Petter Røeggen og Forbrukerrådet-direktør Randi Flesland etter domsavsigelsen i Høyesterett på fredag.

Håkon Mosvold Larsen
Publisert:,

Etter at småsparer Ivar Petter Røeggen vant en knusende dom mot DNB i Høyesterett på fredag, har det vært ventet at dommen vil få stor betydning for andre norske småsparere som også har kjøpt såkalte garanterte spareprodukter.

Nesten 2.000 klagesaker ligger allerede inne til behandling. Finansklagenemndas administrerende direktør Harald Sverdrup mener han kan slå fast at antall klager vil øke.

- Blant de som ringer eller sender epost er de flere som lurer på om de kan fremsette en klage. Da svarer vi at vi oppfordrer dem til å gjøre det uansett. Folk må sende inn klagene sine, sier han.

LES OGSÅ: Røeggen til DNB: - Takk for kampen!

Sender brev denne uken

For de snaue 2.000 klagesakene som allerede er registrert, begynner nemnda å sende ut brev til drøyt 30 banker og forsikringsselskap denne uken.

I brevet blir de bedt om å ta stilling til klagene.

– Dersom banken helt eller delvis avviser klagen, ber vi om en begrunnelse og om å få se dokumentasjonen som ligger til grunn for avslaget. Da tar vi tak i saken og ser på begrunnelsen, forklarer Sverdrup.

Dersom en klage blir tatt til følge og erstatning blir utbetalt, ber nemnda bare om å bli underrettet om resultatet.

LES OGSÅ: Mandagen derpå for DNB

- Hvor raskt kan klageren forvente å få svar?

- Bankene vil få en fireukers svarfrist på grunn av påsken. Etter det vil saksbehandlingen normalt gå raskt hos oss, svarer han.

- Det er vanskelig å si presist hvor lang tid tar, men vi prioriterer sakene høyt, og bruker de ressursene som trengs for å svare raskt, legger han til.

- Slipper å sende inn ny klage

Eksperter advarte fredag andre småsparere mot å ta seieren på forskudd. Ifølge dem er dommen tydelig på at det ikke er noe galt med selve produktet - det er informasjonen Røeggen fikk av DNB og markedsføringen som ble gitt om produktene, som felte DNB i Høyesterett.

- Jeg vil ikke helle kaldt vann i årene på alle småsparerne, men Høyesterett har ikke endret på faktumet at man selv har ansvar for sine investeringer, sa advokat Christian Lund i advokatfirmaet Thommessen til E24.

LES OGSÅ: Eksperter advarer andre småsparere mot å ta seieren på forskudd

Sverdrup bekrefter at mange av sakene som ligger inne hos Finansklagenemnda gjelder «klage på produktet», og at klagerne ikke får man ikke medhold på dette området.

- Men det betyr ikke at vi utelater å se på hvilken informasjon klageren har fått og hvordan banken har markedsført produktet. Klagen blir behandlet helhetlig, uavhengig av hvilket grunnlag den ble sendt på, sier han.

- Så de som allerede har klaget, slipper i tilfelle å sende inn ny klage basert på et annet grunnlag?

- Ja, det stemmer. Vi behandler alle sakene i lys av Røeggen-dommen, svarer han.

LES OGSÅ: