Norwegian vedder på lavere drivstoffpriser

Oljeprisen har steget kraftig og er igjen på 70-tallet. Det er godt nytt for oljeselskapene, men for flybransjen stiger kostnadene til drivstoff. Norwegian har imidlertid posisjonert seg for prisfall.

VEDDEMÅL: Høyere drivstoffpriser øker flyselskapenes kostnader, men skulle de falle igjen er Norwegian posisjonert for innsparing, med en lav sikringsgrad.
  • Asgeir Aga Nilsen
Publisert: Publisert:

Flyselskapene inngår sikringskontrakter for å beskytte seg mot brå hopp i drivstoffprisen, men strategien varierer mellom selskapene.

Og blant aktørene som går inn i den viktige sommersesongen med et veddemål på at drivstoffprisene skal falle tilbake, er Norwegian, skriver Bloomberg.

Flyselskapet, som typisk sikrer rundt halvparten av drivstoffinnkjøpet, startet nemlig å skalere ned i fjor, og ved utgangen av første kvartal var kun 27 prosent av disse kostnadene låst for 2018, ifølge nyhetsbyrået.

Til sammenligning hadde Norwegian etter de tre første månedene i 2017 sikret 52 prosent av drivstoffkostnadene samme år.

– Vi var motvillige til å sikre på de høye nivåene etter sommeren, og har ikke sikret mer for 2018, sier talsmann Lasse Sandaker-Nielsen til Bloomberg.

Les også: Kjos om mulig Norwegian-salg: – Ikke jeg alene som skal bestemme

Årets sikringsandel på 27 prosent er også betydelig lavere enn hos konkurrenter som Ryanair og Lufthansa. Rivalen SAS hadde per januar låst inn prisen på 64 prosent av drivstofforbruket det kommende året.

Les også

Verdens flyselskaper tjente 660 milliarder kroner i ekstragebyrer i fjor

Høyere drivstoffregning

Da Bjørn Kjos la frem de siste finansielle resultatene for første kvartal i forrige uke var høyere drivstoffpriser en av de viktigste årsakene til et kostnadshopp på 34 prosent det siste året.

– I dette kvartalet merker vi spesielt effektene av høyere drivstoffkostnader, sa Kjos i resultatrapporten.

På grunn av høyere drivstoffpriser enn ventet jekket også flyselskapet opp prognosen for årets enhetskostnader.

Les også: Motortrøbbel tvinger Kjos til flyleie i år igjen

Ifølge den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA og informasjonsleverandøren Platts har prisene på flybensin steget med 46,5 prosent det siste året til 704,5 dollar per tonn. Bare den siste måneden er prisen opp 6,3 prosent.

Organisasjonen beregner en effekt på 37,6 milliarder dollar på drivstoffregningen til verdens flyindustri.

saken fortsetter under

PRISHOPP: IATAs prisindeks for flydrivstoff har steget med over 40 prosent det soste året.

Bundet til oljeprisen

En lav sikringsgrad vil gi Norwegian en fordel om drivstoffprisene skulle falle igjen. Selv estimerer selskapet at et prisfall på 1 prosent vil gi en innsparing på 101 millioner kroner.

Les også: Norwegian vurderer å selge 140 fly

Fra analytikerhold er vurderingen at Bjørn Kjos må forberede seg på en høyere bensinregning. HSBC estimerer at Norwegian vil svi av 1,37 milliarder dollar på drivstoff i år, 50 prosent mer enn i fjor.

– Hvis drivstoffprisene fortsetter å stige vil Norwegian få alvorlige problemer. De har i stor grad knyttet deres fremtidige kontantstrømmer til prisen på olje, sier analytiker Daniel Roeska i Bernstein til Bloomberg.

Så lang i år er prisen på nordsjøolje opp ti prosent til 73 dollar per fat, og det siste året er oppgangen på mer enn 40 prosent.

Les også

Boligtopp varsler comeback i nyboligmarkedet

Les også

Kommentar: Tungvektere sier kjøp etter resultatrush

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian
  2. Luftfart

Flere artikler

  1. Analytikere varsler dyrere flyturer

  2. Norwegian faller etter Ryanairs milliardskrell

  3. Norwegian varsler emisjon og kjempetap

  4. Betalt innhold

    Norwegian sparer milliarder på oljeprisfall, men kan gi makten til obligasjonseierne

  5. Oljeprisen biter i europeisk luftfart – analytiker venter flere konkurser