Norse-sjefen må få 15 parkerte Dreamliner-fly i luften: – Den risikoen står på leasingselskapene

ARENDAL (E24): Teamet i flyselskapet Norse Atlantic jobber intenst med å få alt klart før første avgang en gang neste vår eller sommer. Gründeren mener selskapet får flyene i luften som planlagt og at de ikke må ha rutesamarbeid med andre flyselskap med en gang.

Gründer og administrerende direktør Bjørn Tore Larsen i Norse Atlantic la nylig frem flere detaljer om selskapets langdistansevirksomhet
Kampen om luften
  • Marius Lorentzen
Publisert: Publisert:

– Vi er 100 prosent trygge på flyene. De blir levert til oss med en ferdig såkalt C-sjekk – der både fly og motor er 100 prosent oppdatert og sjekket ut, sier Bjørn Tore Larsen, gründer og administrerende direktør i Norse Atlantic Airways.

Arendals egen «flykonge» var en selvskreven deltager under årets Arendalsuke.

Mannen som står bak skipsbemanningsselskapet OSM Group og flybemanningsselskapet OSM Aviation lanserte tidligere i år sitt nye prosjekt: Langdistanseselskapet Norse Atlantic Airways.

Selskapet plukker opp hansken etter Norwegians langdistansesatsing, som tok en brå slutt under coronapandemien.

I sommer ble det klart at Norse Atlantic har signert leasingavtaler for 15 Dreamliner-fly, fly som tidligere har vært i Norwegians langdistanseflåte.

Larsen er ikke bekymret for at det blir krevende å få flyene tilbake i drift. Dreamliner-flyene til Norwegian har stått på bakken ute av rutetrafikk siden pandemien slo til i mars i fjor.

– Så dere har ingen egen risiko knyttet til kostnadene ved å få flyene tilbake i luften?

– Den risikoen står på leasingselskapene og leasingselskapene har heller ikke latt flyene forfalle, sier Larsen med referanse til flyenes «corona-parkering».

Les også

Norse Atlantic forbereder oppstart i første halvår neste år

Begynner trolig med Norge

I tillegg til at antallet fly økes ble det i sommer også kjent at oppstartsdatoen for første flyging er utsatt fra årsskiftet 2021/2022 til en gang mellom påske og starten av sommeren 2022 – for å tilpasse seg pandemien.

Frem til oppstarten er det fortsatt mye arbeid som gjenstår.

Selskapet planlegger å ha 1.600 ansatte i gang neste sommer og innen den tid må selskapet få på plass flylisens (AOC – Air Operator Certificate) i Norge og Storbritannia.

I tillegg må billettsystemer, rutenett og IT-systemer på plass, i tillegg til at selve flyene må settes i stand igjen.

– Dere har skissert at dere vil søke flylisens og driftstillatelse (AOC) i både Norge og Storbritannia, med ruter fra både der og andre europeiske land til USA. Hvor begynner dere?

– Sannsynligvis blir det fra Norge. Der har vi levert AOC-søknaden allerede og har bygd ferdig en organisasjon. I Storbritannia er vi i prosess med det samme, sier Larsen og fortsetter:

– Mellom Europa (EU- og EØS-land, journ.anm.) og USA ønsker vi å fly med den norske AOC-en. Fra Storbritannia vil vi fly med en britisk lisens på grunn av brexit.

I dialog med ukjente partnere

I motsetning til de tradisjonelle nettverksselskapene har ikke Norse Atlantic egne kortdistanseruter som kan feede selskapets langdistanseruter med passasjerer.

Norwegian koblet i sin tid både egne og partnerselskapers ruter inn på langdistansenettet sitt.

På europeisk side bisto både Norwegian-fly og EasyJet-fly med å fylle langdistanseflyene før de satte kursen mot USA.

I forkant av coronapandemien jobbet Norwegian også med å etablere et samarbeid med amerikanske JetBlue som skulle feede passasjerer til Norwegian fra amerikanske innenriksruter.

– Trenger dere slike feederavtaler for å få Norse til å gå rundt?

– Vi er ikke avhengig av det. Primærmodellen vår er å fylle flyene selv, fra store fangstområder med nok passasjerer til de rutene vi skal fly, sier Larsen og fortsetter:

– Men vi tror det er en fordel med feeder-avtaler med enkelte aktører, men det blir ikke et klassisk hub-and-spoke-nettverk. Det er for komplekst.

Norse-gründerne i tillegg til Norse-investor Bjørn Kjos har snakket om Norwegian som en potensiell partner for Norse.

– Er dere i dialog med andre flyselskap som Norwegian, EasyJet og JetBlue nå?

– Vi har ikke inngått noen avtaler, men vi har samtaler med konkrete aktører. Vi vil inngå avtaler når vi får sementert rutenettet vi skal operere, sier Larsen.

– Kan være en liten oppside på «tynnere ruter»

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs sier at han tror Norse i utgangspunktet satser på en punkt-til-punkt-strategi som selskap.

– Det er i utgangspunktet få lavprisflyselskap som involverer seg med feeder-trafikk. Det er også en liten risiko i forbindelse med feederoperasjon, som for eksempel forsinkede passasjerer og bagasje, noe som gir ekstra kostnader når det skjer, sier Elnæs.

– Derimot på «tynnere» ruter kan det være en liten oppside med feeder-avtaler for et selskap som Norse, fortsetter han.

Når det gjelder hvor krevende det er å få Dreamliner-flyene og Rolls-Royce-motorene tilbake i drift, tror Elnæs det skal gå bra.

Norwegian og andre flyselskap slet i årevis med Trent 1000-motorene fra den britiske produsenten.

– Rolls-Royce har rettet opp feil i forbindelse med disse motorene og det skal ikke være noen andre kjent problemer med disse RR Trent 1000 motorene, sier Elnæs og fortsetter:

– Flyprodusenter, motorprodusenter og andre leverandører til Dreamliner og andre kommersielle fly, har etablerte rutiner for vedlikehold når fly står på bakken over lengre tid, det gjelder også før fly kan settes inn i kommersiell drift igjen.

Les på E24+

Klarer Norse Atlantic det sjefen sier, kan det bli en hyggelig aksjetur

Han legger til at både det amerikanske og europeiske luftfartstilsynet har satt strenge krav for fly so har vært parkert og som skal tilbake i drift igjen.

– Samme for piloter som ikke har fløyet på en stund. Leasingselskapene følger tekniske krav til punkt og prikke og jeg ser ingen utfordringer relatert til at leasing selskapene har ansvaret for at flyene til Norse er i teknisk stand til å bli satt inn i kommersiell drift, sier Elnæs og legger til:

– Norse sparer store summer på at leasingselskapene er ansvarlig for C-sjekk og tar kostnadene.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Norse Atlantic Airways
  3. Norse
  4. Luftfart
  5. Flyselskaper
  6. Gründer
  7. Fly

Flere artikler

  1. Norse Atlantic-sjefen: – Nå er vi der vi vil være

  2. Norse inngår tariffavtale for britiske pilotjobber

  3. Betalt innhold

    Klarer Norse Atlantic det sjefen sier, kan det bli en hyggelig aksjetur

  4. Norse Atlantic fløy på negativ Oslo Børs

  5. Betalt innhold

    Nye reiseråd setter billettprisene under press