Sri Lanka-uro rammer norsk rederi: – En fortvilende situasjon

Verftet som skulle bygge serviceskipene, sliter med å levere på grunn den økonomiske krisen øynasjonen står i. Rederiet vil fortsatt få skipene bygget.

Dette er serviceskip som dette Colombo Dockyard skulle bygge for Edda Wind. Nå må selskapet finne nytt verft.
  • Truls Lier
Publisert:

Edda Wind melder torsdag at de er blitt enige med verftet Colombo Dockyard på Sri Lanka om å kansellere kontrakten på bygging av to fartøyer, ifølge en børsmelding.

– Erkjennelsen er vel at enten vil båtene bli levert veldig sent, eller så var alternativet å diskutere oss frem til en løsning og skilles som venner. Det er det siste vi har landet på, sier Edda Wind-sjef Kenneth Walland til E24.

Det Haugesund-baserte rederiet tilbyr serviceskip til havvindmarkedet.

Selskapet meldte i januar at de hadde bestilt ytterligere tre servicefartøyer, såkalt Commissioning Service Operation Vessels (CSOV), som skulle leveres i 2024. To av disse skulle bygges ved verftet på Sri Lanka, mens det tredje bygges ved et verftet i Spania.

Det var her ved Colombo Dockyard i Sri Lanka at Edda Wind skulle få bygget to nye skip. Skipene på bildet tilhører et annet selskap.

– I løpet av våren begynte uroen å tilta i landet. Sri Lanka er en nasjon som nesten er på konkursens rand, og som opplever politisk uro med president og statsminister som tvinges til å gå av. Det er klart det har satt landet i en særdeles vanskelig situasjon, sier Walland.

Får ikke bankgarantier

Den konkrete årsaken som har skapt problemer, er at Colombo Dockyard ikke får bankgarantiene Edda Wind krever når de skal betale avdrag på skipene, forklarer Walland.

– Med ratingen og situasjonen som er i landet nå, klarer de ikke å få garantier fra internasjonale storbanker slik at vi kan betale.

Dette har igjen skapt problemer for verftet med å betale underleverandører og gjort at fremdriften kommer på etterskudd, forteller Edda Wind-sjefen. Byggingen av skipene til Edda Wind var ikke fysisk i gang, men skulle i utgangspunktet ha begynt i disse dager.

– Det er en fortvilende situasjon, ikke bare for verftet men for hele nasjonen.

Welland sier samtidig at verftet fortsatt er oppe og går og fremdeles skal levere til andre kunder.

Kenneth Walland er toppsjef i Edda Wind.
Les også

Verdensbanken: Frykter flom av gjeldskriser

Uro og økonomisk krise

Sri Lanka har stått midt i stor både politisk og økonomisk uro i flere måneder.

– Vi så absolutt ikke for oss dette, i så fall hadde vi jo valgt annerledes. Sri Lanka hadde CCC-rating da vi bestilte, og nå er den på default, sier Walland.

Det har vært store demonstrasjoner mot den politiske ledelsen i landet siden april. Tidligere denne måneden flyktet president Gotabaya Rajapaksa til Maldivene og gikk av.

Bakteppet for demonstrasjonene er den dype økonomiske krisen som folk på Sri Lanka merker på kroppen. Prisene har skutt i været på viktige varer som mat og drivstoff. Mangel på drivstoff har skapt lange køer.

Noe av hovedproblemet er at Sri Lanka knapt sitter på utenlandsk valuta til å betale utenlandsgjeld og helt sentral import. Regjeringen hadde i årene før pandemien både kuttet skattene og tatt opp mye utenlandsgjeld, som den insisterte på å betale.

Bråstopp i turismen under koronapandemien rammet økonomien hardt og gjorde mangelen på utenlandsk valuta enda verre.

Demonstranter stormet tidligere i juli Statsministerens kontor på Sri Lanka etter at president Gotabaya Rajapaksa rømte fra landet.

Vil fortsatt bygge skipene

Edda Wind hadde ikke gjort noen av delbetalingene til Colombo Dockyard i forkant av levering og har kun hatt mindre kostnader knyttet til prosjektet.

– Oppi alt er det selvfølgelig betryggende for oss at vi kommer ut uten å ha betalt penger som skal inndrives, og at vi sitter igjen litt i pluss etter kanselleringen.

Etter kanselleringen på Sri Lanka undersøker nå Edda Wind etter andre løsninger for å få bygget de to skipene.

– Vår vekstambisjoner ligger fortsatt fast. Vi ønsker fremdeles å få bygget de to skipene, og er i gang med å se på alternative muligheter ved andre verft. Det trenger vi naturlig nok litt tid på, sier Walland.

Edda Wind ble notert på Oslo Børs i slutten av 2021. Aksjen var på toppen rett etter nyttår, men har siden da falt over 20 prosent til en kurs på i underkant av 27 kroner pr. aksje.

John Fredriksens Geveran og rederfamilien Wilhelmsen gjennom Wilhelmsen New Energy er blant de største eierne i selskapet.

Les også

Fredriksen med grønt rederi på børs – prises til drøye milliarden

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Edda Wind
  2. Sri Lanka
  3. Havvind

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Austevoll-milliardær om redningsavtale: – Grusomt mye penger som går tapt

  2. Avviser havvind-kritikk: – Overhodet ingen krig i regjeringen

  3. Cathie Wood skroter et av fondene for første gang

  4. Asia-børsene stiger

  5. – Tror gjelden kommer til å stupe