Luftfartstopp vil ha alle reiserestriksjoner fjernet

Den internasjonale passasjertrafikken har falt nær 60 prosent siden før coronapandemien. IATA-sjef Willie Walsh mener reiserestriksjonspolitikken har vært feilslått.

IATA-topp Willie Walsh mener det er på høy tid at reiserestriksjonene fjernes. Han håper at seneste tids lettelser i Frankrike, Sveits og Storbritannia blir eksempler til etterfølgelse.
  • Fredrick Chr. Ekeseth
Publisert: Publisert:

– I det COVID-19 fortsetter å utvikle seg fra en pandemisk til endemisk fase, er det på høy tid at myndighetene utvikler sine tiltak bort fra reiserestriksjoner som gjentatte ganger har vist seg å være ineffektive for å hindre spredningen av viruset, men som sterkt rammer husholdninger og økonomier, sier Walsh.

– Et nyttårsforsett for myndighetene burde være å fokusere på å bygge befolkningsimmunitet og slutte med å legge reiserestriksjoner i veien for at man kan returnere til normalen, sier IATA-sjefen i en pressemelding.

Bedre, men svakt

Den tidligere toppsjefen i British Airways- og Iberia-eier IAG overtok stafettpinnen som generalsekretær i den internasjonale bransjeorganisasjonen IATA i april 2021.

Les også

Omikron fremtvinger «spøkelsesfly»: – Det skal ikke skje det her

I en oppdatering tirsdag påpeker IATA at den internasjonale passasjertrafikken var ned 58,4 prosent i 2021 (RPK), sammenlignet med 2019, som var siste «normalår» før coronapandemien.

Det er likevel en forbedring mot 2020, da andelen betalte passasjerkilometer (RPK), var ned 65,8 prosent på verdensbasis, mot 2019.

Fortsatte trenden

Spredningen av det omikron-viruset på senhøsten bremset opp den internasjonale gjeninnhentingen med rundt to uker i desember i fjor, ifølge IATA.

Etterspørselen internasjonalt har i 2021 forbedret seg med omkring fire prosentpoeng månedlig sammenlignet med 2019. Uten omikron hadde IATA sett for seg at etterspørselen ville forbedre seg til rundt 56,8 prosent av 2019-nivået.

Les også

Ryanair venter dobbelt så store tap som følge av omikron

I stedet steg trafikken marginalt til 58,4 prosent under nivået i desember 2019 fra −60,5 prosent i november.

– Den totale reiseetterspørselen styrket seg i 2021. Trenden fortsatte inn i desember tross reiserestriksjoner i lys av omikron. Det sier litt om styrken i tilliten fra de reisende og lysten til å reise, sier Walsh.

Stagnerer

Kapasiteten på verdensbasis målt i tilbudte setekilometer (ASK) var 65,3 prosent lavere i 2021 enn i 2019, mens fyllingsgraden eller kabinfaktoren var 24 prosent lavere, på 58 prosent i snitt, ifølge IATA.

Den totale passasjertrafikken (RPK) i desember var 45,1 prosent lavere enn samme måned i 2019, en forbedring fra −47 prosent i november. Kapasiteten var 37,6 prosent lavere i desember mot samme måned i 2019, mens kabinfaktoren falt 9,8 prosent til 72,3 prosent.

Les også

Mener omikron avsporer SAS-comeback

Samtidig har billettsalget bremset opp siden november, påpeker IATA.

I de to første ukene i 2022 er billettsalget for fremtidige reiser på 45 prosent av nivået fra samme tid i 2019. Det er ned fra 50 prosent i desember og 56 prosent i november.

«Dette antyder at den tradisjonelt mindre travlere perioden i januar-februar vil bli svakere enn om omikron ikke hadde vært der», heter det.

Asia hardest rammet

IATA anslår at Europa i 2020 sto for 23,8 prosent av passasjertrafikken på verdensbasis (RPK), mens Nord-Amerika og Asia-Stillehavsområdet står for henholdsvis 22,7 og 38,5 prosent.

Passasjertrafikken (RPK) i Europa i 2021 var på 39,4 prosent av nivået fra 2019, mens Nord-Amerika og Asia lå på −18,8 prosent og −69,8 prosent, respektivt.

Les også

Fortsatt langt færre flypassasjerer: – Svært krevende tider

Kapasiteten målt i tilbudte setekilometer (ASK) var 32,7 prosent lavere i Europa i 2021 mot 2019, og −15,4 prosent i Nord-Amerika og −58,9 prosent i Asia.

IATA-sjefen mener at utfordringen for 2022 er styrke de reisendes tillit ved å normalisere reiseaktiviteten.

– Mens internasjonal reisevirksomhet fortsatt er langt fra normalen i flere deler av verden, er det bevegelse i riktig retning. I forrige uke annonserte Frankrike og Sveits betydelige lettelser i tiltakene. Og i går, fjernet Storbritannia alle testingskrav for vaksinerte reisende, sier Walsh og fortsetter;

– Vi håper at andre vil følge deres viktige eksempel, spesielt i Asia der flere nøkkelmarkeder fortsatt er så godt som isolerte.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Luftfart
  3. Scandinavian Airlines (SAS)
  4. Flyr
  5. Norwegian
  6. Widerøe
  7. Omikron-varianten

Flere artikler

  1. Kraftig omikron-knekk for SAS i januar

  2. SAS-sjefen: – Etterspørselen og billettsalget har stabilisert seg

  3. Omikron-knekk for Norwegian i januar

  4. Analytiker: Flyr unngikk å dumpe prisene i desember

  5. Én million fløy med Norwegian i november