Flere vil kopiere Norwegians lavpris-langdistansesatsing: Nå kommer amerikanske JetBlue

Norwegian har vokst kraftig og blitt en betydelig aktør på langdistansemarkedet over Atlanterhavet. Nå forbereder amerikanske JetBlue på å følge etter.

Arkivbilde av JetBlue-fly på JFK-flyplassen i New York.

Foto: Seth Wenig AP
Publisert:

Norwegians posisjon som den store lavprisutfordreren over Atlanterhavet kan nå bli utfordret. Nå forbereder nemlig et stort amerikansk lavprisselskap seg på å fly til Europa.

– Hva JetBlue hele tiden har gjort siden vi startet opp for nesten 20 år siden er å tilby lave priser med en bedre service, og det vil vi gjerne ta til Europa, sier JetBlue-sjef Robin Hayes i et intervju med The Independent.

JetBlue har for øvrig sendt ut en invitasjon til ansatte om å holde av 10. april for et arrangement i New York der selskapet sier de skal snakke om strategi og visjon.

Det New York-baserte flyselskapet kan på mange måter minne om Norwegian ved at produktet ligger et nivå over ultra-lavprisselskapene som Frontier Airlines eller Ryanair.

Siden oppstarten i 2000 har selskapet vokst kraftig og flyr både til destinasjoner i USA, Latin-Amerika og Karibien. Nå står altså Europa for tur:

– Vi ser aktivt på dette nå, sier JetBlue-sjefen til avisen.

Han kan også røpe at selskapet planlegger å bruke det nye Airbus-flyet A321LR, som er en ny variant av kortdistanseflyet A321. JetBlue har allerede en stor bestilling inne på A321 og de har opsjoner på å konvertere til A321LR.

LR-varianten (Long Range) har ekstra rekkevidde slik at det kan fly på de kortere rutene mellom Nord-Amerika og Europa. Dette er for øvrig den samme flytypen som irske Aer Lingus skal bruke til USA og som Norwegian har bestilt 30 stykker av. Norwegian skulle egentlig begynne å motta flyet i år, men har utsatt leveransene til neste år.

JetBlue-sjefen sier til avisen at deres langdistansesatsing til Europa vil bli basert ut fra Boston og New York (JFK), og i første omgang er det London det skal flys til.

– Premium-billetter er veldig, veldig dyre. Flyselskapene har fortsatt å øke dem i den tro at de i realiteten ikke er elastiske på det prisnivået, sier Hayes til avisen, med referanse til at de andre selskapene altså tror at etterspørselen ikke faller like mye som prisene øker.

Om det er ledige slot-er slik at JetBlue får lande på populære Heathrow eller ikke, er ikke klart. Selskapet kan måtte ende med å fly til Stansted eller Gatwick, men JetBlue-sjefen sier at de uansett har et kjent merkenavn i USA og et stort nettverk der som kan fly passasjerer videre fra Boston og New York.

Hør E24-podden: Norwegian-aksjonærer, nå må dere handle!

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Investorene må kjøpe Norwegian-aksjer i halvblinde

Kan bli partner eller konkurrent til Norwegian

– JetBlue vil utfordre British Airways, Delta, United og American Airlines. Selskapet planlegger å tilby lavere billettpriser i forretnings- og «premium leisure»-segmentene, som de mener nettverksselskapene tar seg altfor godt betalt for, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir til E24.

Han sier at det er usikkert om JetBlue planlegger en lansering i år eller i 2020, og at Airbus har leveranseproblemer på A321LR som kan avgjøre lanseringstidspunktet.

Selv om JetBlue vil komme til å konkurrere med Norwegian, vil de også kunne bli partnere, påpeker Elnæs. Særlig hvis JetBlue ender med å fly til Gatwick utenfor London, som er flyplassen Norwegian også bruker i storbyen.

– Bjørn Kjos har snakket om en mulig ny lavpris flyselskap allianse, og kommer JetBlue til Gatwick gir det muligheter for Norwegian å tilby videreforbindelser til og fra mange destinasjoner i Europa, sier Elnæs.

– Vi skal heller ikke se bort ifra at JetBlue kan tilby videreforbindelser til Norwegians passasjerer i USA, fortsetter han.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir

Foto: Marius Lorentzen E24

I starten februar skrev E24 at samarbeidet med EasyJet i London har gitt Norwegian mersmak og Bjørn Kjos fortalte at selskapet nå er i samtaler med andre selskaper om å bygge et nettverk av lavprisselskaper globalt.

– Jeg tror at EasyJet, som er stor på Gatwick, er mindre aktuell siden selskapet samarbeider med Delta om ett oppkjøp av Alitalia. Norwegian og JetBlue er en god kombinasjon, begge selskap tilbyr mer enn bare økonomiklasse. JetBlue har Mint og Norwegian har Premium, sier Elnæs.

Selv om Norwegian har slitt med lønnsomheten, har selskapet de siste årene vokst kraftig. I fjor ble Norwegian det største ikke-amerikanske selskap på New York-flyplassene og det nest største ikke-amerikanske selskapet i Los Angeles etter Air Canada.

Det er imidlertid fortsatt slik at de store nettverksselskapene står for 78 prosent av kapasiteten mellom Europa og Nord-Amerika, ifølge Elnæs.

– Så det er mye å ta av, sier han og peker på at JetBlue har drevet lobbyvirksomhet mot nettverksselskapene og deres allianser over Atlanterhavet, som de mener gir høye priser.

Les også

British Airways moderniserer flåten med ny type Boeing

Tidligere Norwegian-frier kjører solo

Mens JetBlue altså jobber mot å lansere sine egne Europa-ruter, er det en annen aktør som også mobiliserer for å ta en bit av kaken, nemlig IAG.

Selskapet som eier British Airways eier også selskaper som Aer Lingus i Irland og Level. Begge disse satser på langdistansemarkedet fra hver sin kant.

IAG ønsket egentlig å kjøpe opp Norwegian, og kjøpte i fjor vår en mindre aksjepost i selskapet. Forhandlingene med Norwegian-styret førte imidlertid ikke frem og i januar varslet IAG at de dropper Norwegian-oppkjøpsforsøket sitt.

– Vi ønsker Norwegian lykke til (...) Vi tror fortsatt det er et tydelig lavpris-langdistansemarked å imøtekomme og vi vil gjøre det organisk (gjennom egenvekst og ikke oppkjøp, journ.anm.) gjennom Level, skriver IAG-sjef Willie Walsh i konsernets årsrapport som ble sluppet denne uken.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs peker på at de to IAG-selskapene sikter litt hver sin vei i satsingen på å ekspandere over Atlanterhavet:

– IAG svarer (på at Norwegian-kjøpet ikke ble noe av, journ.anm.) gjennom Aer Lingus som skal fase inn Airbus A321LR-fly på ruter til Nord-Amerika, mens Level setter opp mot Sør-Amerika med Airbus A330, som Willie Walsh betegner som et mer egnet og mindre kostbart fly enn Boeing 787 Dreamliner, sier Elnæs, med referanse til Norwegians langdistansefly.

Level har allerede ruter fra Paris til Canada og New York, samt Barcelona til Boston og en rute til San Francisco. Selskapet har også flyruter internt i Europa.

Aer Lingus har i mange år fløyet ruter fra Irland til USA med større Airbus-fly og utvider nå altså med de nye og litt mindre Airbus-flyene JetBlue og Norwegian har i bestilling.

Les også

Driftsresultatet har falt 72 prosent på to år

Les også

Økte drivstoffpriser senket SAS-resultatet

Les også

Kjos og Kises eierandel faller etter Norwegian-emisjonen

Her kan du lese mer om