EU advarer mot ensidig nei til Norwegian

Norwegians søknad om en ny flytillatelse til USA har fått amerikanske og europeiske toppbyråkrater til å møtes i Brussel. EU advarer USA mot å kjøre solo.

IKKE INVITERT: Bjørn Kjos og Norwegian var ikke invitert da toppbyråkrater fra EU og USA møttes i juli for å diskutere forholdene rundt søknaden deres om flytillatelse til USA. Det er fortsatt usikkert når amerikanerne vil konkludere på Norwegians søknad.

Robert S. Eik
  • Marius Lorentzen
Publisert: Publisert:

Norwegian må stadig vente på svaret på søknaden sin om en flytillatelse til USA for langdistanseselskapet sitt Norwegian Air International (NAI).

Datterselskapet er basert i Irland, og Norwegian har søkt om flytillatelse til USA slik som alle andre flyselskap også må søke om. Norwegian har en slik lisens for sin norske virksomhet, men siden de besluttet å skille ut langdistansevirksomheten i et eget selskap, har de måttet søke på nytt for datterselskapet.

Den 14. juli hadde toppbyråkrater fra USAs samferdselsdepartement og EU-kommisjonen et møte i Brussel for å avklare flere forhold.

Dette var et møte som Norwegian ikke var invitert til.

EU og USA har inngått en avtale som kalles «Open Skies». Den skal sikre at EU og USA godkjenner hverandres flyselskaper til å fly over Atlanteren, uten byråkratiske hindre som kan hindre konkurransen.

På møtet diskuterte partene blant annet tolkningen av artikkel 17 bis i Open Skies-avtalen, ifølge et referat fra det amerikanske samferdselsdepartementet som E24 har fått tilgang til.

Artikkel 17 bis omhandler sosiale forhold. Der har USA og Europa blitt enige om at «partene vedkjenner seg viktigheten av den sosiale dimensjonen i Avtalen og fordelene som oppstår når åpne markeder medfølges av høye arbeidsstandarder».

Artikkelen er likevel svært generell, og den setter ingen spesifikke krav til lønn eller andre forhold.

Vil ikke ha ensidig nei

I referatet kommer det frem at møtet ikke var å anse som et offisielt møte om Open Skies-avtalen, men et møte der EU kunne svare på flere spørsmål USA hadde.

Stemningen på møtet i Brussel skal ha vært «vennlig», ifølge referatet.

Fordi USA fortsatt behandler Norwegians søknad, ville man ikke ha en offisiell dialog om artikkel 17. I stedet mente amerikanerne det ville være nyttig å få høre EUs synspunkter, fordi det kan sørge for at deres beslutning om Norwegian vil bli bedre «belyst».

Direktøren i EU-kommisjonens transportdirektorat skal ha gjentatt flere ganger under møtet at EU-kommisjonens syn er at «enhver ensidig beslutning om å avslå en søknad ved å bruke Artikkel 17 bis går i mot formuleringene og hensikten bak avtalen».

Selv om EU-kommisjonen nå er i en dialog med medlemslandene, Norge og Island (som alle er med i Open Skies), så er det tydelig at EU mener at USA alene ikke kan si nei til Norwegian bare fordi de mener at de vil utfordre arbeidsforholdene i luften.

Dette er forøvrig en påstand som flere fagforeninger og konkurrerende flyselskap har kommet med, men som har blitt avvist av Norwegian og andre.

Fra EUs side åpner man imidlertid for at USA og EU sammen kan avvise en søknad, gitt visse forutsetninger.

Strid på kryss og tvers

Norwegians søknad om å få en amerikansk flytillatelse for sitt Irland-baserte langdistanseselskap har satt i gang en omfattende debatt på begge sider av Atlanteren.

I USA har flere tidligere amerikanske samferdselsministre uttalt seg positive i media, mens politikere i Kongressen fra begge partier har ytret sine meninger, enten for eller i mot.

Samtidig har flere fagforeninger og konkurrenter av Norwegian, som SAS, American Airlines, United og Lufthansa, vært negative.

Derimot har andre selskaper som British Airways og Finnair unnlatt å kritisere Norwegian fordi de selv opererer baser med utenlandsk personell.

I tillegg har vår egen samferdselsminister, Ketil Solvik-Olsen, ytret støtte til Norwegians søknad. Han sendte i våres et brev til sin amerikanske ministerkollega.

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian - med halen på en Boeing 787 Dreamliner i bakgrunnen.

Jan Ovind

I brevet argumenterer Solvik-Olsen for at man ikke bør «hindre opprettelsen av nye forretningsmodeller» og at man heller bør passe på at de nasjonale og internasjonale regelverkene følges.

Venter på svar

Foreløpig har amerikanerne holdt svært tett om når de forventer at et svar vil være klart i saken.

Alle politikerne og andre parter som har bedt om et tidsanslag, har bare fått beskjed om å følge med på nettsidene til departementet i Washington.

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian forteller at flyselskapet ikke ønsker å kommentere den pågående saksbehandlingen i USA. Han sier at de nå avventer konklusjonen fra departementet.

- Vi forventer at søknaden blir innvilget, og vi mener det er på høy tid fordi vi innfrir alle kravene til Open Skies-avtalen, noe blant andre også flere tidligere transportministre i USA har understreket ved flere anledninger, sier Sandaker-Nielsen til E24.

Les også:

Slik skal Norwegian fylle Dreamliner «large» med 350 seterBoeing har levert mere enn 8.000 slike arbeidshesterEnmannsstreiken kostet Kjos 101 mill.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian

Flere artikler

  1. Slik slår Norwegian tilbake i den amerikanske PR-kampen

  2. - EU ber om hastemøte om Norwegian

  3. EU er lei av at Norwegian må vente: Går til sak mot USA

  4. Kjos gir ikke opp planene: Har søkt ny USA-lisens med nytt selskap i Storbritannia

  5. EU-kommisjonen mener USA bryter flyavtale