Flere passasjerer hos Norwegian – men ikke like fulle fly

Norwegian vokste kraftig i januar og klarte nesten å skaffe like mange flere passasjerer.

Illustrasjonsbilde fra Oslo Luthavn

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
Publisert:,

Flyselskapet Norwegian fraktet 2.333.932 passasjerer i januar, hvilket er en økning på 11 prosent sammenlignet med samme januar året før.

Det viser de ferske trafikktallene fra selskapet som ble sluppet tirsdag morgen.

Kapasiteten til flyselskapet (målt i antall tilgjengelige setekilometer) økte med saftige 30 prosent, mens trafikken (målt i antall passasjerkilometer) økte med 29 prosent.

Dermed var flyene noe mindre fulle. Fyllingsgraden falt med 1,0 prosentpoeng til 82,0 prosent. Yielden (inntekten per passasjerkilometer) var ned 1,0 prosent til 32 øre.

Norwegian fløy 98,9 prosent av oppsatte flyruter i januar mot 99,6 prosent året før. 72,4 prosent av flyene gikk til oppsatt rutetid, en nedgang fra 73,6 prosent ett år tidligere.

Samtidig som antallet passasjerer økte, økte også billettinntektene fra 1,31 til 1,69 milliarder kroner mot samme periode i fjor (før ekstrainntekter).

– Vi er godt fornøyd med at trafikkveksten fortsetter i januar, en måned som tradisjonelt er preget av lavere etterspørsel. Den globale ekspansjonen fortsetter, og det er flygingene mellom Europa og USA som bidrar sterkest til veksten, sier konsernsjef i Norwegian, Bjørn Kjos, i en uttalelse.

Sender fly vestover

Norwegian-sjefen påpeker samtidig at selskapet klarer å utnytte mer av flåten sin nå som det er lavsesong i flybransjen. Det gjør de på samme måte som tidligere ved å sende fly over på ruter mellom USA og Karibien:

– I likhet med tidligere år, flyr også Norwegian mellom storbyer på den amerikanske østkysten og de fransk-karibiske øyene Martinique og Guadeloupe. Dermed oppnår vi en bedre flåteutnyttelse i lavsesong i Europa, sier Kjos.

Norwegian utnytter her det faktum at de to øyene regnes som fransk territorium, og dermed regnes ruten som en flyrute mellom USA og Frankrike, noe Norwegian har lisenser til å gjøre, i motsetning til innenrikstrafikk i USA.

Norwegian melder for øvrig at selskapet tok leveranse av en ny Boeing 737–800 og en 787–9 Dreamliner fra fabrikken i januar.

Utover året skal Norwegian samlet sett motta disse splitter nye flyene fra Boeing-fabrikken i løpet av 2018:

  • 11 stykk langdistansefly av typen 787–9 Dreamlinere
  • 12 stykk mellomdistansefly 737 MAX 8
  • 2 stykk 737–800 kortdistansefly

Her kan du lese mer om