Milliardfall i omsetningen for Rema 1000

Omsetningen til Reitangruppens melkeku gikk ned halvannen milliard fra 2016 til 2017.

FORNØYD: Colonialmajor Odd Reitan sier 2017 ble et meget godt år for Reitangruppen som helhet. Her fra da han presenterte resultatet i 2016.

Foto: Ole Martin Wold NTB scanpix
Publisert:,

Reitangruppen kunngjorde sitt årsresultat for 2017 på Lade Gård i Trondheim klokken 10 onsdag formiddag.

Der ble det blant annet klart at butikkjeden Rema 1000 har fått merke motvinden i løpet av fjoråret, med et omsetningsfall på 1,4 milliarder kroner. Driftsresultatet for Rema ender på 1,706 milliarder, ned fra 2,298 milliarder i 2016.

– Aldri har lagånden og pågangsmotet vært større, aldri har butikkene sett bedre ut og aldri har vi lært så mye som i 2017. En skikkelig kraftsamling har det vært i året som gikk, sier administrerende direktør Ole Robert Reitan i Rema 1000 i en pressemelding.

Likevel er colonialmajor Odd Reitan godt fornøyd med året som gikk.

Les også

Rema-sjefen om marerittåret: – Det var ingenting galt med Æ-kampanjen

– 2017 ble et meget godt år. Vi gjør ikke alt rett, men vi gjør mer rett enn feil. Mest stolt er jeg over våre gode kjøpmenn som sammen med oss har skapt både arbeidsplasser og
verdier, sier Reitan.

Reitangruppens resultat før skatt ble på 3,4 milliarder kroner, ned nesten 4 milliarder fra 7,3 milliarder i 2016. Årsaken til det store fallet i resultatet er hovedsakelig at gruppen i 2016 solgte seg helt ut av svenske Axfood og fikk et utbytte og en aksjegevinst på 3,4 milliarder kroner det året. Sammenlignet med 2015 har Reitangruppen gått opp over 280 millioner kroner.

– Når våre fem forretningsområder, i krevende konkurranse, leverer et samlet driftsresultat på 3,4 milliarder, er vi veldig fornøyde. Soliditeten og bredden i Reitangruppen gir oss et godt fundament også når det blåser litt, sier finansdirektør Kristin S. Genton i den samme pressemeldingen.

Les også

Rema taper kampen om kundene

Tapte markedsandeler i fjor

Tirsdag kom den årlige dagligvarerapporten til analysebyrået Nielsen, som viste at dagligvaremarkedet har opplevd den laveste veksten på flere år, med kun 1,1 prosent, tilsvarende 1,9 milliarder. Rema 1000 gikk tilbake med knøttsmå 1 prosentpoeng sammenlignet med i fjor.

Direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Rema, Mette Fossum, kommenterte tallene slik:

– Som vi har sagt flere ganger tidligere, var 2017 et røft år - nå gleder vi oss over den gode utviklingen vi har hatt i 2018, der vi ser at stadig flere kunder kommer til oss.

Ole Robert Reitan i januar: – Det har snudd

Rema-sjef Ole Robert Reitan var optimistisk da han snakket med VG i slutten av januar. Han kunne fortelle at Rema 1000 hadde snudd til vekst etter et år i motvind.

– Tallene våre viser rundt en prosent fall i markedsandel i 2017 og at det flatet ut i høst. Siden nyttår har vi sett en klar vekst, rundt fem prosent i omsetning, sa Reitan under World Economic Forum i Davos i slutten av januar.

2017 var likevel et marerittår for Rema 1000. De tapte markedsandeler, mens de to store lavpriskonkurrentene, Extra og Kiwi, tok markedsandeler.

Les også

Kjøpte sitt tredje privatfly: Slik er Reitan-familiens luksusliv

Omdømmefall

De tre største lavpriskjedene hadde til sammen 57 prosent av totalmarkedet ved utgangen av tredje kvartal i 2017. Markedsandelen til Rema 1000 falt til 23,5 prosent, mens markedsandelen til Kiwi økte til 21 prosent og markedsandelen til Extra økte til 12,5 prosent.

I januar omtalte E24 dagligvarekjedens kjempefall i en omdømmekåring. Fra å være helt i teten, falt Rema 1000 253 plasser på listen.

Først laget Rema 1000 «Brustadbuer» i egne butikker ved hjelp av sperrebånd. Og gjennom hele 2017 sto medieoppslagene i kø om Reitan-familiens store flaggskip.

«Bestevennstrategien» som skulle få selskapet på rett kjøl ble en katastrofe for selskapet. Selskapet måtte gjøre en rekke helomvendinger etter massivt press fra kundene.