Høy oljepris kan ødelegge «gjenbruksplanene» til SAS

Når SAS fra neste år begynner å motta det nye avanserte Airbus-flyet A350 vurderer selskapet å sette inn noen av de eldre A340-flyene på nye typer ruter. Men en høy oljepris kan sette en stopper for planene.

LANGDISTANSEFLY: Et av SAS' Airbus A340-300 langdistansefly. I motsetning til A330-flyene i flåten og de kommende A350-flyene har A340-flyet fire motorer.

Foto: SAS
Publisert:

– I utgangspunktet er hovedplanen å fase ut A340-flyene etter hvert som de nye A350-flyene kommer inn, men skulle markedsforholdene være til stede vil vi se på muligheten for å beholde dem, sier konsernsjef Rickard Gustafson i SAS til E24.

Han og ledelsen presenterte onsdag flyselskapets resultater for andre kvartal (februar til april).

Selv om svekket kronekurs og dyrere drivstoff (takket være oljeprisoppgangen) tynger bransjen, leverte selskapet et bedre resultat enn analytikerne hadde regnet med.

SAS-aksjen svingte gjennom onsdag og endte til slutt ned 1,4 prosent.

Gamle fly til «gjenbruk»?

SAS-ledelsen har over lang tid grublet på om de kan bruke de gamle A340-flyene når de blir erstattet.

De er relativt sett dyrere i drift, men investeringen er nedbetalt og SAS-sjef Rickard Gustafson har tidligere vært åpen for tanken om å sette inn flyene på midlertidige spesialruter rettet mot store arrangementer, feriedestinasjoner eller andre steder der de ikke flyr i dag.

– Her har vi en mulighet til å skalere opp og beholde et antall fly avhengig av markedsforholdene, sier Rickard Gustafson om porteføljen av langdistansefly og -bestillinger han nå sitter på.

SAS-sjef Rickard Gustafson på Gardermoen. Arkivfoto

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix

Etter mange års intenst arbeid med å kutte kostnader og styrke selskapet etter krisehøsten i 2012, er SAS nå i ferd med å gjøre flere løft som vil modernisere flyflåten.

I tillegg en eksisterende ordre av kortdistansefly fra Airbus A320neo, annonserte selskapet i april en ordre på 50 fly til av samme type for å erstatte flåten med Boeing 737.

Når det gjelder langdistanseflåten så sitter SAS med en Airbus-ordre som ble inngått i 2013, bestående av fire A330 og minst åtte A350. Sistnevnte er Airbus' nyeste og mest avanserte langdistansefly.

Hvis man legger inn det ekstra A330-flyet som SAS bestilte i april vil SAS fra neste år ha ni slike og etter hvert åtte A350. Da står de igjen med syv A340-fly etter at det ene tas ut neste år.

For abonnenter: Børskommentar: SAS kan bli det neste flyselskapet som kommer i spill

Les også

SAS-underskuddet økte i andre kvartal: Men selskapet beholder resultatprognosen tross høyere oljepris

Det svarte gull kan ødelegge

Det er imidlertid et skår i gleden. Mens oljenæringen og norske politikere kan glede seg over at oljeprisen denne våren har steget helt opp i 80 dollar per fat på det meste, rammer oljeprisen andre bedrifter.

Selskaper som Yara, Norwegian, og altså SAS, får nemlig betydelig økte kostnader når oljeprisen stiger.

– Vurderer dere fortsatt å sette inn disse A340-flyene på andre typer destinasjoner enn dere tradisjonelt flyr til?

– Ja, men med de økte drivstoffutgiftene vi ser nå kan det øke kostnadene for mye, sier SAS-sjefen, og legger til at dette blir en løpende vurdering i årene fremover etter hvert som A340-flyene blir frigjort fra dagens rutenett.

Utfordringen med de store A340-langdistanseflyene med mer enn to motorer er at drivstofforbruket er høyere enn tilsvarende A330, og spesielt nyere fly som A350 og Boeings Dreamliner.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir. Elnæs har årevis med erfaring fra Ryanair, Qatar Airways og brasilianske Varig.

Foto: WinAir

For SAS er ikke det nødvendigvis et problem i dagens rutenett, fordi det ofte er mer forretningsreisende som er villige til å betale mer for billetten og man frakter mye sjømat og frakt med på reisen, noe som også er med å dekke drivstoffregningen.

På typiske fritidsdestinasjoner der betalingsvilligheten er lavere er dette imidlertid vanskeligere å regne hjem.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir sier at ett alternativ for SAS er å bruke de gamle A340-flyene i en såkalt high density-versjon med maksimalt antall seter og at disse kan settes inn som et lavprisalternativ hos SAS' nye datterselskap i Irland

– Det kunne vært interessant å se hvilke destinasjoner som dukket opp på SAS-rutekartet da, sier han og fortsetter.

– En annen mulighet er å bruke de som reservefly for SAS' egne operasjoner. Det enkleste er å selge dem, men man får dårlig betalt for disse maskinene.

Les også

Avinor nektes Kina-bistand for å få til nye flyruter: Nå krever sjømatnæringen svar

Er åpen for Kina-ruter fra Norge

Med de nye A350-flyene får SAS automatisk mer kapasitet, fordi disse flyene vil ha flere seter enn både A330- og A340-flyene som selskapet har i dag.

SAS har ennå ikke kunngjort hvor de nye A350-flyene skal settes inn, men finansdirektør Torbjørn Wist opplyser at de trolig starter arbeidet med å lande finansieringsavtaler for flyene i starten av 2019.

– Norsk sjømatnæring og norsk næringsliv ønsker seg ruter fra Norge til Asia og gjerne Kina, er det aktuelt?

– Nå har vi full utnyttelse av langdistanseflåten vår og vi flyr dit hvor vi har de beste økonomiske forutsetningene. Når vi får inn de nye A350-flyene, og ser på hele nettverket vårt, ser vi selvfølgelig på muligheter fra Norge og østover, men jeg kan ikke gi noen løfter om ruter i dag, sier SAS-sjef Gustafson.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs, som selv har jobbet i blant annet Qatar og Ryanair, tror SAS ser både mot Asia, India og trolig også Brasil og Sør-Amerika.

– Finnair har tatt kontroll på mesteparten av trafikken fra store deler av Asia til Norden, det har SAS tenkt å gjøre noe med. Jeg tror SAS vil konkurrere «vinge mot vinge» med Finnair på en rekke destinasjoner i Kina og Sørøst Asia, sier Elnæs, og peker på at det både er fritids- og forretningsreisende å hente for SAS i Asia-markedet.

Over Atlanterhavet til USA tror han det blir vanskeligere for SAS å vokse utover dagens rutenett, blant annet på grunn av kostnadsnivået deres og marginpresset i markedet.

– Det blir et bikkjeslagsmål mellom lavkost-langdistanse og nettverksselskaper over Nord-Atlanteren de neste årene, sier han.

– Derimot er det en mulighet for å fly til Brasil (Rio de Janeiro og Sao Paulo). Der er det mye nordisk næringsliv som er på plass og det er en interessant feriedestinasjon. Brasilianerne ser også mer mot Norden som ett interessant marked, fortsetter han.

Les også

SAS-styreleder: Vi er til salgs hver eneste dag

Les også

– IAG og Norwegian vil ha hverandre

Les også

Finnair utvider med hjelp fra Widerøe