Nordnet: Én av ti vurderer å kjøpe Spotify-aksjer

Spenningen tiltar i forkant av strømmegigantens børsnotering i ettermiddag.

SPOTIFY-FEST? Tirsdag ettermiddag noteres Spotify på New York-børsen. Bildet er fra «Spotify's Best New Artist Party» i New York i slutten av januar. Om det blir like stor fest i kveld, gjenstår å se.

Foto: Noam Galai AFP
  • David Bach
  • Eirik Amb Nysveen
Publisert:,

Tirsdag noteres aksjene i den svenske strømmegiganten Spotify, under tickeren SPOT, på New York Stock Exchange, i det som blir en av årets mest spennende børsnoteringer.

Mest spenning er nok knyttet rundt prisen per Spotify-aksje. Spotify gjennomfører en «direct public offering» (DPO), altså at de noterer de eksisterende aksjene i selskapet på børsen, og at det ikke vil utstedes noen nye – dermed hentes det heller ikke inn frisk kapital.

Nettmegleren Nordnet har i opptakten til børsnoteringen fått gjennomført en spørreundersøkelse hvor det kommer frem at hele 11 prosent av de spurte er interessert i å eie Spotify-aksjer.

Undersøkelsen er utført av Syno International blant et representativt utvalg av det norske samfunnet mellom 18 og 80 år. De 1.003 repondentene som har svart er blitt spurt følgende: «Er det interessant for deg å investere i musikk-streaming-selskapet Spotify når det noteres på New York-børsen om 2-3 uker?»

Les også

Spotify før børsnotering: – Aksjekursen kan falle mye og fort

– Blir spennende å følge med på

Investeringsøkonom Tom Hauglund i Nordnet sier til E24 at svarene på undersøkelsen først og fremst viser hvilken unik jobb Spotify har gjort med merkevarebyggingen.

– Jeg tror ikke så mange faktisk kommer til å kjøpe aksjer, det er tallet for stort til. Skal man bruke noen sammenligningstall så er Statoil den mest eide aksjen og har 82.000 aksjonærer, med Norsk Hydro på andreplass med 38.000 aksjonærer. Det å tro at Spotify kommer over dette har jeg ikke tro på, men det blir spennende å følge med på fremover hvor mange som faktisk tør å investere sparepengene sine i Spotify, sier han.

For Sveriges del er antallet interesserte enda større: 14 prosent svarer at de er interessert i å kjøpe aksjer i Spotify, ifølge en tilsvarende undersøkelse utført på oppdrag av Nordnet.

– Selskapet har potensial til å bli en ny svensk folkeaksje på linje med H&M og Ericsson, sier spareøkonom Joakim Bornold i en pressemelding.

Les også

Spotify varsler nytt milliardtap i år

Får henvendelser

Den svenske strømmegiganten er den tredje såkalte enhjørningen som går på børs i USA i år, altså et ikke-notert selskap med markedsverdi på over én milliard dollar, men noteringen er ikke bare den største, det er også den med flest spørsmål knyttet til seg.

Analysesjef Roger Berntsen i Netfonds bekrefter overfor E24 at de har mottatt mange henvendelser om Spotify fra norske investorer. Han legger til at de ikke gir råd til enkeltkunder, og derfor ikke vil kommentere hvordan Netfonds selv ser på dagens børsnotering.

VENTER I SPENNING: Spotify noteres på New York Stock Exchange tirsdag, gjennom en såkalt «direct public offering». Dermed er det knyttet stor usikkerhet til prisen per aksje.

Foto: Brendan Mcdermid Reuters

Som en konsekvens av at Spotify gjennomfører en DPO, advarer selskapet selv om at «handelsvolum og aksjekursen kan bli mer volatil enn hvis aksjene ble notert i forbindelse med en «initial public offering» (IPO)».

Les også

Spotify-sjefen kan håve inn 15 mrd. på børsnoteringen

– Skal sitte og følge med

Tom Hauglund i Nordnet har tidligere skrevet et blogginnlegg om børsnoteringen, hvor han la til at man «skal ha rimelig selvtillit for å sette selskapet på børs på denne måten». Overfor E24 sier Hauglund at han tror dagens notering kommer til å bli svært volatil.

– Jeg kommer til å sitte i kveld og følge med. Det ryktes at prisen blir handlet fra rundt 90 dollar til 134 dollar, sier Hauglund.

Det vil i så fall gi en markedsverdi på mellom 16 og 23 milliarder dollar, tilsvarende 125 til 180 milliarder norske kroner.

Hauglund tror nøkkelen til Spotify er å overbevise markedet om en langsiktig strategi som vil gi positiv bunnlinje.

– Om jeg skulle komme på en trigger så tror jeg Spotify har fokusert mye på vekst i brukere, og at dagens gratis brukere koster mer enn det smaker. Mange av disse vil nok konvertere til betalende brukere om de blir tvunget. Den dagen Spotify anonserer at de kutter ut gratistjenesten, vil det bedre inntjeningen dramatisk og sette fart på aksjen, sier Hauglund.

Les også

Spotify gikk med 12 mrd. kroner i minus: – Vekst over lønnsomhet

Les også

Spotify kan børsnoteres allerede i slutten av mars

Les også

Avis: Spotify i samtaler med Kina-gigant

Her kan du lese mer om

  1. Spotify
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Spotify før børsnotering: – Aksjekursen kan falle mye og fort

  2. Norge sitter med milliardbeløp i Spotify

  3. Spotify verdsettes til 232 mrd.

  4. Annonsørinnhold

  5. Spotify økte antallet abonnenter – tapte mindre enn ventet

  6. Plateselskap gikk med på et eksperiment i 2008: Nå har Spotify 175 millioner aktive brukere