Kongsberg Gruppen vil ta et større jafs av rigg- og skipsmarkedet: – Dette illustrerer hvor fundamentalt annerledes selskapet vil bli

Kongsberg Gruppen tror de kan sikre seg langt større leveranser i shipping- og offshoremarkedet når de overtar Rolls-Royce Marine. Aller først må de imidlertid snu utviklingen i det britiske selskapet som fortsatt går med store underskudd.

MER Å HENTE: Konserndirektør og sjef for Kongsberg Maritime, Egil Haugsdal, brukte kontrakten for denne Awilco-riggen for å illustrere mulighetene han ser ved å slå seg sammen med Rolls-Royce Marine.

Foto: Marius Lorentzen E24
Publisert:

– Det er bare syv uker siden vi møttes sist, men for oss har det vært syv hektiske uker, sa konsernsjef Geir Håøy i Kongsberg Gruppen, da han fredag la frem resultatene for tredje kvartal sammen med konsernledelsen.

Konsernet har droppet sin tradisjonelle kapitalmarkedsdag på høsten i år fordi de nå står midt oppe i sluttinnspurten før oppkjøpet av Rolls-Royce Marine kan gjennomføres.

Resultatrapporten viste en litt lavere omsetning, men også en kraftig resultatforbedring og den høyeste ordreinngangen på over to år i Kongsberg Maritime.

Etter en rekyl fra start steg aksjen jevnt og trutt utover fredagen. Da Oslo Børs tok helg var fasit en oppgang på 3,40 prosent, mens Hovedindeksen endte dagen ned 1,22 prosent.

Mens forsvarsdivisjonen har sikret seg flere viktige kontrakter den siste tiden, inkludert missilordren fra den amerikanske marinen, Crows-ordren for våpenstasjoner og avtalen i Qatar som kan gi ordrer for rundt 25 milliarder, er Kongsberg Maritime på vei ut av oljebremsen.

– Alle divisjonene bidro med ordreinngang i kvartalet, sa finansdirektør Gyrid Skalleberg Ingerø, og pekte på at Kongsberg Maritimes omsetning så langt i år «bare» er ned 0,9 prosent i et tøft marked.

Les også

Kongsberg Gruppen: Høyeste ordreinngang på over to år i Kongsberg Maritime

Fra 40 til 400 millioner

Det gjenstår fortsatt mye arbeid, offentlige godkjenninger og noen sluttforhandlinger med Rolls-Royce før oppkjøpet av Marine-divisjonen kan gjennomføres.

I Kongsberg Gruppen er det nå en gruppe på rundt 100 mennesker som jobber på fulltid med oppkjøpet, forklarer konsernsjef Geir Håøy. Kongsberg Maritime-sjef Egil Haugsdal, som skal ta imot de Rolls-Royce-ansatte i sin divisjon, var fredag klar på både utfordringene de må løse og mulighetene som finnes gjennom oppkjøpet.

Han brukte kontrakten Kongsberg Maritime nylig sikret seg med Awilco Drilling for leveranser til deres nye rigg, som et eksempel.

Tidligere leverte Kongsberg Gruppen utstyr og tjenester for et sted mellom 30 og 40 millioner kroner hvis de vant utstyrskontrakten for en borerigg. Ifølge Haugsdal har de klart å øke dette betraktelig gjennom å satse på mer integrerte leveranser der de også kjøper inn utstyr fra tredjeparter og pakker dette sammen i større leveranser.

Han pekte på at Awilco-kontrakten endte på 18 millioner dollar, tilsvarende rundt 114 millioner kroner, blant annet fordi de også leverer kraftsystemet og -styringen i tillegg til automasjonssystemet og Dynamic Positioning (DP).

– Etter fusjonen med Rolls-Royce Marine, der vi kan få inn leveranser på motor, fremdrift og kanskje vinsjer og andre produkter de har, kan omfanget av en slik riggleveranse øke til rundt 300 til 400 millioner kroner, sa Haugsdal og fortsatte:

– Dette illustrerer hvor fundamentalt annerledes selskapet vil bli.

Haugsdal mener særlig at Rolls-Royces posisjon i ettermarkedet for service og vedlikehold er svært attraktivt, men legger ikke skjul på at det blir tøffe tak for å snu kursen:

– Jeg skal ikke si så mye om hvordan de har drevet selskapet sitt, men de tjener ikke penger. Vi har klart å vise at vi kan omstille oss til rett tid når det trengs, og det mener jeg vi kan klare med Rolls-Royce Marine også, sa Kongsberg-direktøren, og la til at han har et svært godt inntrykk av produktene og de ansatte i det britiske selskapet.

– Hvis dere skal selge større leveranser, kreves det mye arbeid for å få Kongsberg- og Rolls-Royce-systemene og -produktene til å snakke sammen?

– Ja, og det skjer ikke på dag én. Vi er nødt til gjøre en utviklingsjobb slik at vi leverer et system som alle kan forstå og som snakker ordentlig sammen. Det gjelder også til dels våre egne produkter, for selv om vi har gjort mye utvikling vil det bli mer standardisering og utvikling av plattformene, sier Haugsdal.

– Men det blir jo kjempemoro dette, legger han til.

Ville utradert Kongsbergs overskudd i fjor

Oppkjøpet av Rolls-Royce Marine er imidlertid ikke noen dans på roser, og finansdirektør Gyrid Skalleberg Ingerø påpekte selv at Rolls-Royce Marine «har gått med store tap de siste tre årene».

I 2017 gikk det britiske selskapet 579 millioner kroner i minus etter skatt, noe som ville utradert hele Kongsberg Gruppens totale overskudd på 559 millioner kroner samme år.

Med noen justeringer som trekker fra ytterligere 189 millioner, mener Kongsberg Gruppen at de sammen med Rolls-Royce ville hatt et resultat etter skatt på minus 209 millioner i fjor.

– Du blir ikke litt svett når du ser disse tallene?

– Det er en utfordring som vi er tydelige på, men vi har gjort vår research, både før og etter at vi gikk inn i avtalen. Jeg ser dette som en kjempeutfordring, men vi mener det er fullt mulig å snu dette, sier Geir Håøy.

Det er fortsatt mange tall som ikke er kjent når det kommer til Rolls-Royce, og selv Kongsberg Gruppen har ikke fått innsyn i alt ennå, fordi de ikke har ferdigforhandlet oppkjøpet.

Det man vet fra Rolls-Royce-konsernets egne regnskap er at Marine-virksomheten hadde et justert resultat på minus 33 millioner pund (minus 354 millioner kroner) i første halvår i år.

Dette tallet er ikke direkte sammenlignbart med hverken brutto driftsresultat (EBITDA) eller tallene Kongsberg Gruppen oppgir, fordi de i tillegg til å kjøpe selve Rolls-Royce Marine også skal kjøpe noen separate eiendeler av det britiske konsernet.

Tallene fra Rolls-Royce for tredje kvartal er ikke klare ennå, og oppkjøpet er først ventet gjennomført i første kvartal neste år.

Konsernsjef i Kongsberg Gruppen Geir Håøy

Foto: Ned Alley NTB scanpix

Tror ikke de må låne så mye som to milliarder

Kongsberg Gruppens finansdirektør uttalte i sommer at man kunne regne med at utviklingen fra første kvartal ville vedvare ut året, og som E24 skrev i juli ville det i så fall gitt et brutto driftsresultat på rundt minus 750 millioner kroner i Rolls-Royce Marine.

– Vi tror det går litt bedre nå, sier Skalleberg Ingerø til E24 fredag, og sier at de blant annet baserer den påstanden på den markedsutviklingen de selv ser i shipping- og offshoremarkedet.

Kongsberg Gruppen har tidligere sagt at de både henter inn frisk kapital i en emisjon på fem milliarder kroner og låner opp til to milliarder kroner i obligasjonsmarkedet for å finansiere oppkjøpet og dekke restruktureringen som trengs.

– Slik det ser ut nå vil vi ikke trenge å låne så mye som to milliarder, sier Skalleberg Ingerø til E24 fredag

Akkurat hvor mye som skal hentes i markedet kan etter det E24 forstår bli klart om relativt kort tid. Dersom det skulle vise seg at Kongsberg Gruppen trenger mer penger til å betale for fusjonen og restruktureringen av Rolls-Royce Marine, blir det ikke aktuelt med en ny emisjon, ifølge finansdirektøren:

– Hvis vi trenger mer vil vi gå i obligasjonsmarkedet, sa Skalleberg Ingerø.

Gyrid Skalleberg Ingerø, finansdirektør i Kongsberg Gruppen

Foto: Marius Lorentzen E24

Tegn på at markedet snur – men ikke i offshore

Selv det trengs en del indremedisinske grep for å få Rolls-Royce Marine i pluss, ser Kongsberg-ledelsen nå flere tegn til at det maritime markedet er i bedring.

– Markedet plukker seg opp nå, men når det gjelder olje- og offshoresegmentet ligger vi fortsatt et par år unna at nybyggingsaktiviteten tar seg opp, sa Kongsberg Maritime-sjef Egil Haugsdal under presentasjonen.

Han understreker at ordreinngangen i tredje kvartal ikke er helt representativ, fordi det var noen store enkeltordre som ga et veldig løft. Han sier også at det er en jevn og forsiktig bedring.

– Men det blir business av at båter og rigger nå kommer mer i aktivitet, utdyper Haugsdal til E24.

– Er det mange skip og rigger som har ligget i opplag som trenger nytt utstyr når de skal ut i drift igjen?

– Ja, og mange må klasses på nytt. Det krever fort mye service og en del utstyr, og service er et attraktivt marked, sier Haugsdal.

Les også

Høyeste ordreinngang på over to år i Kongsberg Maritime

Les også

Har vunnet sin største simulatorkontrakt noensinne

Les også

– Vi skal snu dette rundt så raskt som mulig

Her kan du lese mer om