Én million fløy med SAS også i august

SAS-sjef Anko van der Werff gjentar at fleksibilitet vil være en nøkkelfaktor fremover.

  • Fredrick Chr. Ekeseth
Publisert:

Flyselskapet SAS fraktet rundt én million passasjerer i august, en oppgang på 51,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Fyllingsgraden var på 61 prosent mens kapasiteten var 65 prosent over august i fjor.

Det fremkommer av ferske trafikktall fra SAS tirsdag.

– Stor usikkerhet

SAS-sjef Anko van der Werff påpeker at SAS gjør alt i sin makt for å gjøre det lettere for reisende under fortsatt krevende reiserestriksjoner.

– Vi fortsetter å åpne nye ruter når reiserestriksjonene og etterspørselen tillater det. Det er imidlertid stor usikkerhet knyttet til utviklingen av pandemien, som innvirker negativt på hele bransjen, sier SAS-sjefen, og fortsetter;

– Fleksibilitet i oppskaleringsfasen for raskt å kunne svare på endringer i etterspørselen fortsetter å være en nøkkelfaktor.

Det er det samme budskapet som toppsjefen kom med da selskapet la frem resultater for regnskapsmessig tredje kvartal nylig.

SAS-sjef Anko van der Werff. Her i et bilde fra sin tidligere rolle, som toppsjef i colombianske Avianca.

– Begrenset bedring

Analysesjef Jacob Pedersen i Sydbank mener trafikktallene fra SAS vitner om en «langsommelig gjenopphenting» i reiseaktiviteten.

«Vi fastholder en hold-anbefaling på SAS etter dagens trafikktall. Det er kun begrenset bedring å spore, og trafikkopphentingen skjer ikke med rakettfart. Utfordringene er mange og verdsettelsen (av aksjen/selskapet, red.anm.) er dyr», skriver Pedersen i en oppdatering tirsdag.

Han legger til at en bedre nyhetsstrøm kan opprettholde den dyre verdsettelsen i en stund til.

Analysesjef Jacob Pedersen, Sydbank.

Sydbank-analytikeren har tidligere påpekt at SAS har for stor gjeld, og at selskapet ikke er bærekraftig, og må hente penger.

– Avspeiler ikke virkeligheten

Pedersen påpeker at børsverdien til SAS i dag er 2,5 ganger høyere enn før coronapandemien, selv om «midlene fra rekapitaliseringen er spist opp av underskudd».

«På mange måter avspeiler ikke SAS-aksjen derfor den finansielle og inntjeningsmessige virkelighet. Faktisk avspeiler SAS-aksjen sikker verdiskapning på kursnivåer over 0,85 kroner, og det har vi vanskelig å se at selskapet vil levere i nær fremtid», skriver analytikeren, og fortsetter;

«Gjenåpningseufori blant prisforvirrede aksjeinvestorer kan dog bety at SAS -aksjen i en periode fortsatt vil bli handlet i utakt med virkeligheten».

SAS-aksjen er sist omsatt til nær 2 svenske kroner på Stockholmsbørsen.

– Den beste måneden

Flyanalytiker og rådgiver Hans Jørgen Elnæs i Winair mener trafikktallene til SAS kom inn mer eller mindre som ventet.

Han peker på at SAS hadde marginale endringer i totalkapasiteten (ASK) fra juli til august.

– Billettinntektene ble omkring 1,2 milliarder svenske kroner og i tillegg kommer gode inntekter fra flyfrakt slik at august nok er den beste måneden for SAS siden pandemien slo til i 2020, sier Elnæs til E24.

Hans Jørgen Elnæs, Winair.

Han legger til at den lave fyllingsgraden på 60 prosent nok kan tilskrives at SAS flyr en del langdistanseruter med svært få passasjerer, men fyller opp med godt betalt flyfrakt.

– Billettprisene må ned

Nå står september for døren, en periode der sommertrafikken normalt gir seg.

Kombinert med at forretningsmarkedet fortsatt henger etter, kan det bli krevende, ifølge analytikeren.

– Hvis SAS beholder sin kapasitet fremover tror jeg billettprisene må ned for å fylle opp flyene. Alternativt er det meget sannsynlig at antall passasjerer faller og fyllingsgraden blir negativt påvirket, sier Elnæs.

Kapasitetsøkning

Den totale kapasiteten (ASK), som måler antall setekilometer selskapet har fløyet, økte med 64,7 prosent sammenlignet med august i fjor.

Passasjertrafikken (RPK), som måler antall setekilometer med passasjerer i setene, var samtidig opp 108,9 prosent.

Enhetsinntekten per tilgjengelige setekilometer for SAS’ ordinære rutetrafikk (PASK), var på 0,57 svenske kroner i august, opp 6,5 prosent nominelt fra samme måned i fjor, eller 5,9 prosent valutajustert.

Yielden, inntekt per passasjerkilometer for SAS’ ordinære rutetrafikk, var på 0,96 svenske kroner, ned 17 prosent nominelt, og ned 17,5 prosent valutajustert, mot august i fjor.

Stabil utvikling

SAS hadde også i juli i overkant av én million reisende, opp nær 70 prosent fra foregående måned, og opp over 46 prosent fra juli i fjor. Fyllingsgraden var også på 61 prosent i juli, som var den høyeste siden før coronapandemien.

Mandag meldte flyselskapet Norwegian at det fraktet 790 220 passasjerer i august, en økning på 152 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Les også

SAS-sjefen: – Kommer meg ikke inn i Norge

Les på E24+

Analytiker: – SAS er på ingen måte bærekraftig

Les også

Milliardene renner fortsatt ut av SAS

Les også

Kraftig passasjervekst for Norwegian i august: – Dette har vi jobbet hardt for

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. sas
  2. Scandinavian Airlines (SAS)
  3. Luftfart
  4. Norwegian
  5. Trafikktall
  6. Flyr
  7. Widerøe

Flere artikler

  1. SAS fraktet over én million passasjerer i juli

  2. SAS fraktet 1,1 mill. passasjerer i september

  3. Milliardene renner fortsatt ut av SAS

  4. Betalt innhold

    Analytiker: – SAS er på ingen måte bærekraftig

  5. Kraftig passasjervekst for Norwegian i august: – Dette har vi jobbet hardt for