Kampen om luften

SAS-sjefen om omikron-konsekvenser: – La oss være ærlige, det er ingen som vet

En tøff vintersesong kan bli enda mer krevende for luftfarten som følge av høye drivstoffkostnader og spredningen av det nyoppdagede omikron-viruset. SAS-sjefen er imidlertid oppmuntret av salgstallene så langt.

SAS-sjef Anko van der Werff.
  • Fredrick Chr. Ekeseth
Publisert: Publisert:

Flyselskapet SAS satser friskt for vintersesongen med over 150 ruter til 90 destinasjoner. Det i en periode der flyselskapene tradisjonelt taper penger.

Høye drivstoffkostnader og usikkerheten rundt utviklingen av det muterte coronaviruset, omikron, kan imidlertid bidra til å gjøre årets sesong ekstra krevende.

SAS-sjef Anko van der Werff påpeker overfor E24 at det er for tidlig å si hvordan viruset vil slå inn i passasjertrafikken.

– La oss være ærlige, det er ingen som vet (hvordan dette vil utvikle seg, red.anm.). Den usikkerheten kommer til å være der så lenge pandemien varer, sier van der Werff.

Les også

SAS har tapt 6,5 milliarder det siste året

Han mener man må vente på mer informasjon for å se hvordan spredningen av omikron-viruset vil innvirke på reiseråd og reisemønsteret.

Så langt er det imidlertid lite i SAS’ egne data som indikerer en oppbremsing i etterspørselen, ifølge ham. Flyselskapets ferske Black Friday-kampanjer har også slått godt an.

– Våre egne data viser relativ styrke, sier van der Werff.

Les også

Nordmenn trosser coronafrykten: – Det virker som om reiselysten er der

Positive glimt

Flyselskapet SAS la tirsdag morgen frem et coronatynget underskudd på 6,5 milliarder svenske kroner for det avvikende regnskapsåret 2020/21 som ble avsluttet i oktober.

Dermed har flyselskapet tapt 15,7 milliarder svenske kroner under coronapandemien de to siste regnskapsårene.

Kontantstrømmen fra driften har imidlertid vært positiv de to siste kvartalene, og selskapets kontantbeholdning var ved utløpet av oktober nær uendret, på 4,3 milliarder svenske kroner.

Under telefonkonferansen for analytikere og mediene tirsdag sa finansdirektør i SAS, Magnus Örnberg, at flyselskapet kanskje forventet å trekke «litt» på kontantbeholdningen gjennom vinteren.

Han var imidlertid rask til å legge til at dette var avhengig av produktiviteten og utviklingen i etterspørselen.

– Normalt er vinteren en tøffere periode for oss, sa Örnberg.

Les også

SAS: – Største salgsboomen siden pandemien

– Da er alt bra

SAS hadde per utgangen av oktober en rentebærende gjeld på 33 milliarder svenske kroner. Selskapet fikk så sent som i fjor en livbøye på over 14 milliarder svenske kroner fra aksjonærene, anført av den svenske og danske stat.

Etter vedvarende tap har det lenge vært spekulert i flyselskapets kapitalbehov fremover.

SAS fikk på den annen side en kredittfasilitet på tre milliarder svenske kroner med sine hovedeiere i tredje kvartal.

SAS-sjefen svarer slik om flyselskapets kapitalbehov:

– Dersom etterspørselen er der, og den trenger ikke være fantastisk, men fortsetter å ha sunn underliggende trend, da er alt bra. Vi planlegger ikke å trekke på de tre milliardene, men vi gjør det om vi trenger det, sier van der Werff til E24.

Les også

Check-in: SAS Connect kan bli selvstendig konsept

Null sikring

En vedvarende høy oljepris, som er opp nær 40 prosent til 70 dollar fatet hittil i år, slår også inn i drivstoffkostnadene.

SAS har tradisjonelt sikret mellom 40–80 prosent av drivstoffbehovet de nærmeste 12 månedene, og inntil 50 prosent av de påfølgende seks månedene.

I 2020/21 ga slike sikringskontrakter en regnskapsmessig gevinst på 380 millioner svenske kroner mot foregående år, ifølge kvartalsrapporten.

I dag, og under store deler av pandemien, har sikringsnivået imidlertid vært null. Det samme gjelder for øvrig for selskapets norske konkurrent, Norwegian.

Les også

Oljeprisbykset rammer SAS og Norwegian hardt

– Ingen som tilbyr

Under dagens telefonkonferanse forklarte SAS-ledelsen det ikke-eksisterende sikringsnivået med usikkerhet knyttet til forventet volumbehov fremover.

Men, det ble også klart at sikringsmarkedet har endret seg under pandemien.

Van der Werff gjorde dette enda tydeligere overfor E24. Han avviste også at det dreiet seg om spekulasjon.

– Det er i realiteten ingen parter som tilbyr dem (sikringskontraktene, red.anm.), sier han.

Van der Werff la til at han var usikker på om SAS ville ha foretrukket å sikre seg mer i dagens situasjon.

Les også

SAS-samarbeid vil produsere grønt drivstoff i stor skala

– Samme konklusjonen

Under dagens presentasjon påpekte SAS-sjefen at konkurransen har økt.

Men, selv om van der Werff mener gjenopphentingen er i en tidlig fase, er svaret på å møte den åpenbart, mener han.

– Alt peker mot den samme konklusjonen, SAS må omgjøres til et konkurransedyktig flyselskap, sier SAS-sjefen.

Det betyr også at selskapet må være der markedsveksten er, og det er innen fritidsreiser, legger han til.

– Og vi vet at de aktørene (konkurrentene, red.anm.) er annerledes.

Les også

Flyr setter inn seks Boeing Max neste år: – Kommer til å være uproblematisk

Les også

Hadia Tajik møtte SAS-sjefen: – Har spurt om hvorfor de er i konflikt med nesten 500 av sine ansatte

Les også

Norse ønsker seg Gatwick, men må finne seg i å stå på venteliste

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Luftfart
  3. Flyselskaper
  4. Coronapandemien
  5. Scandinavian Airlines (SAS)
  6. Norwegian

Flere artikler

  1. Sydbank om omikron: – Et skrekkscenario for SAS

  2. SAS har tapt 6,5 milliarder det siste året

  3. SAS-sjefen: – Etterspørselen og billettsalget har stabilisert seg

  4. Frykter omikron-smell: – Den største utfordringen

  5. Kraftig omikron-knekk for SAS i januar