Adevinta blir største norske børsnotering på 19 år: Skal vokse med oppkjøp

En solid børsdebut plasserer Schibsteds utskilte og nynoterte Adevinta blant de tre største noteringene i Norge noensinne – nå vil selskapet vokse videre med oppkjøp av nye digitale rubrikktjenester. 

ADEVINTA PÅ BØRS: Adevinta-sjef Rolv Erik Ryssdal ringer med børsbjellen for å markere børsdebuten. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix

Publisert:,

Schibsteds rubrikkselskap Adevinta debuterte på Oslo Børs onsdag med en solid oppgang i aksjekursen, som verdsatte selskapet til like under 61 milliarder kroner.

Det er den største børsnoteringen siden Telenor for 19 år siden, og den tredje største i Norge noensinne.

– Jeg er strålende fornøyd, det har vært en lang reise siden vi kunngjorde dette i september, sier Adevinta-sjef Rolv Erik Ryssdal til E24.

I forbindelse med børsnoteringen har Schibsted solgt Adevinta B-aksjer for 2,66 milliarder kroner til 78 kroner per aksje, og beholder dermed en eierandel på 60 prosent i det nye selskapet.

Onsdag stengte B-aksjen på 89,09 kroner. A-aksjen stengte på 89,75 kroner. Dermed verdsettes selskapet til 60,9 milliarder kroner, og plasseres som børsens tiende største, foran Aker og bak Orkla.

Adevinta er delt i A- og B-aksjer, men skal slås sammen til en aksjegruppe innen utgangen av året.

Les også

Schibsted-datter på børs for drøyt 50 milliarder

Ser på oppkjøpsmuligheter

– Vi har nå fleksibiliteten til å gjøre flere oppkjøp for vi har en veldig god balanse, og vi har mulighet til utstede flere aksjer også, dersom det skulle være nødvendig, sier Adevinta-sjefen.

– Vi har den verktøykassen som skal til for å delta i videre konsolidering, legger han til.

Selskapet har digitale markedsplasser i 16 land i Europa, Latin-Amerika og Nord-Afrika, med et snitt på 1,5 milliarder besøk i måneden.

– Våre hovedregioner er Europa og Latin-Amerika, og det er særlig i Europa vi fortsatt kan gjøre en del – der følger vi nøye med, sier Ryssdal.

Han understreker at det ikke bare er aktuelt å kjøpe i nye land, men at også konsolidering i marked de allerede opererer i, er veldig attraktivt.

– Vi er i tre hovedkategorier; eiendom, jobb og bil, og alle de er attraktive. Eiendom har vi størst eksponering til i dag, og den har vi veldig stor tro på fremover også. I tillegg finnes det en del nisjemarkeder, som for eksempel nybygg og ferieboliger, som vi også ser på.

Mål om inntektsvekst på 15–20 prosent

Adevinta opprettholder målet om inntektsvekst på 15–20 prosent over tid, som lenge har vært ambisjonen til de digitale rubrikktjenestene, men ser noe svakere vekst i begynnelsen av 2019 på grunn av fortsatt svak trend i reklameannonser.

I perioden 2016–2018 hadde Adevinta en inntektsvekst på 19 prosent. I 2018 lå inntektene på rundt 5,7 milliarder kroner med et driftsresultat på 656 millioner kroner, ifølge prospektet til børsnoteringen.

Over tid har Adevinta et mål om å betale et stabilt, økende utbytte, samtidig som det vil beholde muligheten for å investere i vekst. Selskapet sikter ikke mot å betale utbytte i 2019.

Les også

Schibsted skiller ut internasjonal virksomhet: NHO-sjefen tar over

Opptatt av konkurransen med globale giganter

Adevinta har foreløpig klart seg godt i konkurransen med globale IT-giganter som Facebook, Google og Amazon.

– Vi har alltid vært opptatt av det og følger nøye med på dem. Det kommer vi til å fortsette å gjøre, og det fører til at vi setter et enda høyere tempo for egen produktutvikling.

Schibsteds A-aksje faller nær 30 prosent tirsdag til 244,6 kroner, og det har vært spekulert i om investorer vil foretrekke det nye selskapets vekstambisjoner.

– Når jeg har vært ute på investormøter, så har jeg inntrykk av at det er interesse for begge selskapene, både fra investorer i inn- og utland, sier Ryssdal.

Schibsted beholder virksomheten i Norden

Schibsted annonserte utskillelsen av den internasjonale rubrikkvirksomheten i september i fjor, og uttalte samtidig at det vil være en langsiktig og aktiv eier i det nye selskapet.

Schibsted beholder alle aktiviteter i Norge, Sverige og Finland, inkludert Finn.no, Blocket.se og Tori.fi.

Adevinta tar sikte på å være en ledende global aktør innen digitale rubrikktjenester med større muligheter for å ta en aktiv del i konsolidering etter utskillelsen, mens Schibsted vil fortsette å styrke sin posisjon i Norden.

For ordens skyld: E24 er et datterselskap av VG, som igjen eies av Schibsted. Enkelte ansatte i E24 har aksjer i Schibsted gjennom konsernets aksjesparingsprogram.

Les også

Rekord for Schibsted – men nedskrivninger tynger

Les også

Droppet London til fordel for Oslo: Slik blir Schibsteds børsnotering

Her kan du lese mer om