Slik skal Rune Bjerke spare inntil to milliarder

I motsetning til tidligere blir ingen stor nedbemanningsrunde i DNB denne gang, sier Rune Bjerke. Men storbanken kan likevel ende opp med færre ansatte når kostnadene skal barberes.

MÅLSETTING: DNB-sjef Rune Bjerke legger frem bankens planer foran forsamlingen av analytikere i London tirsdag.

Foto: Asgeir Aga Nilsen/E24
  • Asgeir Aga Nilsen
Publisert: Publisert:

LONDON (E24): DNB varsler innsparinger på inntil to milliarder kroner de neste årene, som en del av planen om å gjøre banken mer lønnsom.

Målet om å spare 1,5 til 2,0 milliarder kroner frem til 2020, legges frem på kapitalmarkedsdagen i London tirsdag.

– Vi kan forsikre om at det er mer potensial på kostnader, forteller finansdirektør Kjerstin Braathen til forsamlingen av analytikere og investorer.

Kuttene skal skje gjennom automatisering, effektivisering av salg og distribusjon og andre tiltak. I dag er kostnadene som andel av inntekter på 43,8 prosent. Målet at kostnadsgraden skal under 40 prosent.

– Vi har lagt opp en omfattende tiltaksliste, der hvor det er mange små og noen litt større initiativ som vi har startet på og skal starte på, sier konsernsjef Rune Bjerke til E24.

Han peker på automatisering av låneprosesser som et av hovedgrepene.

– Hva vil dette bety for antall ansatte i DNB?

– Vi kommer nok til å bli færre ansatte hvis du utelukkende ser på kostnadsinitiativene vi tar. Men samtidig så har vi noen spennende investeringer som tar sikte på å øke inntektene. For det er to sider av en ligning – det ene er å kutte kostnadene, det andre er å øke inntektene. Der vil vi trenge nyansatte, sier Bjerke.

Hold deg oppdatert på DNB. Last ned mine 24 i App Store eller Google Play og bli varslet om siste nytt!

Les også

mine 24 gir deg alle økonominyhetene på ett sted. Les mer og last ned her!

Kompetanseløft og naturlig avgang

Nylig varslet konkurrenten Nordea at 6.000 stillinger skal kuttes. Grunnen var at banken vil senke kostnadene og har økt effektiviteten.

I DNB har det også vært kuttrunder. Siden 2013 er antall filialer redusert fra 156 til 57, mens antallet fulltidsansatte innen segmentene personkunde og små- og mellomstore bedrifter er redusert med 20 prosent.

– I personmarkedsdivisjonen som jeg leder jobber det i dag over 600 færre i filialene enn det gjorde for to år siden. Vi har allerede redusert bemanningen ganske kraftig, sier konserndirektør for personmarked Trond Bentestuen.

Bjerke sier at det ikke legges opp til noen store restruktureringer med planlagte nedbemanninger og sluttpakker, i motsetning til hva banken historisk sett har gjort.

– Vi har tvert imot satt oss fore å gjøre mesteparten av effektiviseringen gjennom et kompetanseløft internt, og å sørge for at mest mulig skjer gjennom naturlig avgang, sier han.

Les også

Dette er DNBs mål

– Vil det være like mange ansatte i DNB når effektiviseringen er gjennomført?

– Det er vanskelig å si. Det kommer an på hvor vellykket våre nye satsinger kommer til å være. Blir våre nye satsinger på inntektssiden vellykket kan det godt hende vi er omtrent like mange ansatte. Hvis vi bare lykkes med å bli mer effektive og ikke med å øke inntektene, da vil vi være færre ansatte.

Automatiserer boliglån

Et eksempel på effektiviseringen er automatisering av boliglån, som DNB lanserer tirsdag. Det innebærer at hele prosessen med å søke og få lån til bolig blir gjort av datamaskiner.

– Vi har hatt som mål en stund at vi skal kunne tilby boliglån på under to minutter. Vi lanserer på mobil og desktop i dag, sier personmarked-direktør Bentestuen.

– Vi har bygget en automatisk kredittmotor som henter informasjon fra blant annet eiendomsregister, selvangivelse og skattedata, kombinert med våre egne analyser. I sum har vi bygget en kredittmotor som helautomatiserer beslutningen, sier han.

I tillegg til at DNB håper på forenkling for kundene, blir effektiviteten i banken høyere når låneprosessen er uberørt av menneskehender.

– Vi har hatt kø på behandling av boliglån. Med en slik automatisk kredittmotor er det ingen kø lenger, sier DNB-direktøren.

Les også

Analytiker tror DNB må kvitte seg med hver tiende ansatt

Om automatiseringen blir godt tatt imot av kundene, åpner det døren for lavere kostnader.

– Enten kan vi ta det ut ved å redusere kostnadene våre, som vi kommer til å gjøre, men vi kommer også til å ta det ut i økt kundekontakt, sier Bentestuen.

– Betyr det at dere trenger færre ansatte?

– Fremover er det helt åpenbart at bank generelt sett kommer til å bestå av færre medarbeidere. Vi vet ikke hvor mange, fordi den store x-en her er i hvilken grad kundene tar disse løsningene i bruk, sier Bentestuen.

Les også

– Vi vil kjempe hardt for vår markedsandel

Les også

Slo opp med Mobile Pay og fant tonen med Vipps

Les også

Storbanker utvikler klimaverktøy: DNB vil avdekke klimarisiko

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. DNB
  2. Bank

Flere artikler

  1. DNB varsler sparetiltak på opptil to milliarder kroner

  2. DNB har brukt 2,5 milliarder på sluttpakker på fem år

  3. Påtroppende DNB-sjef ser stort potensial for kostnadskutt: – Ambisiøst, men oppnåelig

  4. DNB varsler kostnadskutt og økt utdeling til eierne

  5. Nordea-sjefen om sin bransje: – Nå endres alt vi gjør