737 Max-ulykkene

Boeing skal ha overbevist Lion Air om at Max-trening var unødvendig

I interne meldinger omtalte Boeing-ansatte Lion Air som «idioter» da selskapet vurderte pilottrening, ifølge Bloomberg.

JASON REDMOND / AFP
  • Ine Brunborg
Publisert:,

Det indonesiske flyselskapet Lion Air vurderte å få pilotene sine til å gjennomføre trening i simulatorer før skulle begynne å fly 737 Max-fly. Men produsenten Boeing skal i 2017 ha overbevist dem om at det ikke var nødvendig.

Året etter, i oktober 2018, mistet 189 mennesker livet da et av Lion Airs 737 Max-fly styrtet utenfor Indonesia. Ulykken var delvis tilskrevet utilstrekkelig pilottrening og at mannskapet ikke var godt nok kjent med kontrollsystemet i flyet.

Det skriver Bloomberg, som har fått informasjonen fra anonyme kilder med kjennskap til saken, og fra meldinger sendt internt i Boeing.

Usensurerte internmeldinger

I meldingene, som ble offentliggjort i forrige uke, kom det frem at ansatte i Boeing selv var bekymret over at Lion Air, en av selskapets største kunder, vurderte å kjøre pilotene gjennom simulatortester, ifølge Bloomberg.

Disse meldingene, som utgjør over 100 sider, er også overlevert til Federal Aviation Administration (FAA) og kongresskomiteer som undersøker flytypen.

Men i meldingene, som også ble sendt ut til amerikanske medier, er navnet til Lion Air tatt ut. Det er den usensurerte versjonen som Bloomberg nå har fått tilgang på, fra komiteen for transport- og infrastruktur i Kongressen.

– Idioter

– Nå trenger kanskje jækla Lion Air en sim for å fly Max, kanskje på grunn av deres egen dumhet. Jeg prøver å finne ut av hvordan jeg kan fikse dette nå. Idioter, skrev en Boeing-ansatt til en annen i juni 2017, ifølge nyhetsbyrået.

En annen ansatt skal ha svart følgende på meldingen:

– Hva f%&!!! Men søsterselskapet deres flyr den jo allerede!

Ifølge Bloomberg virker det som om den ansatte viser til det malaysiske selskapet Malindo Air, som var det første flyselskapet som tok i bruk Max-flyene kommersielt.

Kontrollsystemet MCAS

Boeings Max-fly er en oppgradering av 737, som har eksistert i omtrent 50 år.

En del overgangen til den nye versjonen var at pilotene, som allerede var vant til de gamle 737-flyene, kunne være i lufta med Max-flyene etter et kort datakurs.

Men i en rapport fra ulykken med Lion Air-flyet, som ble utarbeidet av myndighetene i Indonesia, kom det frem at Boeing unnlot å fortelle pilotene om det nye kontrollsystemet i flyet, skriver Bloomberg.

I rapporten skrev myndighetene også at mannskapet på flyet ikke hadde tilstrekkelig kunnskap om å gjennomføre nødrutiner, og om å styre flyet manuelt.

Problemer med kontrollsystemet, som har navnet MCAS, har også blitt knyttet til et Max-fly tilhørende Ethiopian Airlines, som styrtet i mars 2019.

Etter denne ulykken ble alle Boeings 737 Max-fly satt på bakken verden over.

– Ikke det beste i Boeing

Boeing har ikke kommentert de usensurerte internmeldingene og kildeopplysningene overfor Bloomberg, men uttalte i forrige uke at de har gjort «betydelige» endringer for å fremheve sikkerhet i selskapet.

– Disse dokumentene representerer ikke det beste i Boeing, skrev Boeings midlertidige direktør Greg Smith i en melding til sine ansatte fredag, ifølge nyhetsbyrået.

– Tonen og språket i meldingene er upassende, spesielt brukt i diskusjoner om viktige saker som dette, og de reflekterer ikke hvem vi er som et selskap eller kulturen vi har skapt, skrev han videre.

Les også:

Les også

Boeing-ansatte gjorde narr av «klovnene» som designet 737 Max

Her kan du lese mer om

  1. 737 Max-ulykkene
  2. Boeing 737
  3. Boeing
  4. Lion Air
  5. Flyulykker
  6. Fly
  7. Ethiopian Airlines
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Advokat om interne Boeing-meldinger: – Styrker påstanden om forsømmelse av flysikkerhet

  2. Rapport: Boeing informerte ikke om systemendringer

  3. Europeiske luftfartsmyndigheter tror Max-flyene kan få grønt lys i november

  4. Annonsørinnhold

  5. Reuters: Boeing skal testfly 737 Max på mandag

  6. Europeisk luftfartsmyndighet mener 737 Max-flyene er trygge