DNB-kunder belastet dobbelt igjen – omfanget er stort

DNB-kunder opplever torsdag morgen tekniske problemer som gjør at de har blitt trukket dobbelt ved betaling. Omfanget er stort, sier DNB.

TEKNISK TRØBBEL: En rekke av DNBs kunder har opplevd å bli trukket dobbelt.

Foto: Vidar Ruud NTB scanpix
  • NTB
  • Eivind Bøe
  • Hans Jordheim
Publisert:,

Personmarkedsjef i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten, sier til E24 at det jobbes på spreng for å finne rotårsaken til problemet.

– Det vil være fortsatt være full beredskap helt til vi har funnet feilen og rettet opp i den. Vi har ingen indikasjoner på at kortbrukere fortsatt blir trukket for doble beløp. Nå jobber vi på spreng med å rydde opp i tidligere dobbeltbetalinger. Jeg må bare beklage det som har skjedd, for sånt skal ikke skje.

DNB har fortsatt ikke oversikt over hvor mange som er berørte, men kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø sier til E24 at omfanget er stort.

– Vi har ingen tall, men antar at problemene nå gjelder omtrent det samme antallet kunder som i går, sier Dalsbø.

DNB skrev i en melding på sine nettsider at enkelte kunder opplever å bli trukket dobbelt midnatt til torsdag. Bankens teknikere har siden jobbet med å rette feilen.

Klokken 12.15 torsdag ettermiddag er problemet fortsatt ikke løst.

- Vi fikk rettet opp feilen i går ettermiddag, men så begynte de å melde seg igjen rundt midnatt. Da satt vi med en gang vårt kriseteam på saken. Status nå er at vi forsøker å finne en løsning, i tillegg til at vi prøver å identifisere rotårsaken, så vi får forhindret at dette skjer igjen, sier Dalsbø.

Han forteller at DNBs kunder må belage seg på at problemene vil vedvare noe utover dagen.

Les også

Flere DNB-kunder har blitt trukket dobbelt

DNB beklager

Den tekniske feilen kan hos enkelte føre til at reservert beløp ikke blir slettet når pengene blir trukket, og at kundene får mindre disponibelt på konto enn de egentlig skulle ha.

På sosiale medier renner det inn reaksjoner fra frustrerte kunder. Dalsbø sier han forstår kundenes frustrasjon.

– Vi beklager dypt det som har skjedd og har stor forståelse for kunder som er oppgitt, særlig for dem som ikke får gjort opp for seg, sier han.

Les også

Nordea rapper avtale fra DNB: Skal kjøre alle Nav-utbetalinger

Ventetid

Kommunikasjonsrådgiveren sier det er to løsninger tilgjengelig for dem som har minus på kortet på grunn av feilen og som har akutte problemer: Det er enten å bruke MasterCard eller å få utvidet kreditt via kundesenteret.

– Men siden så mange er rammet, kan det bli lang ventetid for sistnevnte løsning, sier han til NTB.

Dalsbø tilføyer at kunder ikke trenger å kontakte banken, og at feilen vil bli rettet så snart som mulig.

Våknet med minus på konto

Det er ikke første gang den tekniske feilen rammer DNB-kunder. Også onsdag opplevde kunder at de ble trukket dobbelt. Det skapte sterke reaksjoner på DNBs sider på sosiale medier.

Etter DNB-trøbbel natt til onsdag var det flere kunder som våknet med minus på bankkontoen sin.

Kommunikasjonsrådgiver Andreas Nyheim i DNB forklarte da til E24 hva det tekniske problemet gikk ut på.

– Vanligvis når du bruker Visakortet blir beløpet først registrert som reservert, så blir transaksjonen gjennomført og reserveringen blir slettet. Det vi ser har skjedd er at noen kunder har opplevd at transaksjonen har blitt gjennomført uten at det reserverte beløpet har blitt slettet og de har dermed blitt trukket dobbelt, sa Nyheim til E24 onsdag.

Har du abonnement på Dine Penger? Prøv oss i én måned for én krone. Her er noe av det vi har skrevet om den siste tiden:

Derfor bør du gå av med tidligpensjon

Eller vente. Her er 10 argumenter for tidlig uttak, og 10 argumenter for å vente til du slutter å jobbe. Les saken

Lise (31) sparer 350.000 kroner i året

Siv Dolmen

Lise Vermelid Kristoffersen skal bli økonomisk uavhengig før hun er 40 år. For Eivind Berg ble en Playstation en dyrekjøpt erfaring, mens for Kjersti Grønseth har det gått sport i å spise billig. Møt de tre pengebloggerne her. Les saken

Bli millionær på bonuspoeng

Patrick da Silva Sæther

I «gullstua» på Oslo Lufthavn Gardermoen koser Christian Jostad og Tore Dyrseth seg med gratis mat og drikke før avreisen til Miami, med billetter på forretningsklasse foran i kabinen. De er millionærer på bonuspoeng. Les saken

Velg riktig lastesykkel

Siv Dolmen

– Dette er hovedtransportmiddelet til hele familien, sier Kari Anne Solfjeld Eid, mens hun laster både barn og bagasje opp i den praktiske lastesykkelen sin. Men det er store prisforskjeller på lastesyklene. Les saken

Les også

Flere DNB-kunder har blitt trukket dobbelt

Les også

– Gir en ekstra motivasjon

Les også

DNB må gi 180.000 kunder penger tilbake: – Har solgt får i ulveklær

Her kan du lese mer om

  1. DNB
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Flere DNB-kunder har blitt trukket dobbelt

  2.  DNB: – Trygt å bruke betalingskortene nå

  3. DNB har ryddet opp hos kunder som hadde feil saldo på konto

  4. Annonsørinnhold

  5. Bankkunder rammet av betalingstrøbbel

  6. DNB-kunder venter fortsatt på pengene sine