Tankmarkedet

Tankmarkedet til værs etter overflod av olje: Analytiker ser nytt, ellevilt ratehopp

Priskrig og veddemål på fremtidig oljepris har løftet inntjeningen til tankskipene med over 600 prosent på bare én uke. Analytiker tror markedet nå kan bli historisk sterkt med leiepriser på 500.000 dollar dagen.

TANKFEST: John Fredriksens Frontline har en såkalt «cash break-even» på 19.000 dollar for flåten, mens ratene i spotmarkedet nå ligger på 200.000 dollar. Illustrasjonsbilde.

Ali Mohammadi / Bloomberg
  • Anders Nybakken Kvale
  • Asgeir Aga Nilsen
Publisert:

Tankmarkedet seilte ettertrykkelig mot strømmen i forrige uke.

Mens de fleste markeder og aksjer har fått kjenne virusuroen hardt, har tankmarkedet steget til himmels og tankaksjene blitt løftet på børs.

– Det har vært en dramatisk uke, sier Robert Hvide Mcleod, sjef for John Fredriksens Frontline, etter at inntjeningen til de største tankskipene (VLCC) denne uken passerte 200.000 dollar dagen i spotmarkedet.

Bare for en uke tilbake var ratene nede i 30.000 dollar, som betyr at bykset er på over 600 prosent.

– Helt vilt, kommenterte analytiker Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities om utviklingen i forrige uke.

Les på E24+

Veddemålene mot Trøims riggsatsing tårner seg opp

Overflod av olje

Da Saudi-Arabia og Russland ikke ble enige om en ny kuttavtale forrige uke, ble det isteden startet en priskrig og en kraftig økning i produksjon og eksport.

Det betyr en overflod av olje i markedet og langt større etterspørsel etter tankskip.

Allerede et par dager etter ble det kjent at Bahri, som er Saudi-Arabias nasjonale shippingselskap, hadde sluttet flere tankskip til høye rater. Samlet skal de nå ha leid inn 19 skip fra spotmarkedet for å frakte Aramco-olje, ifølge Reuters. Fra før eier Bahri 42 storatankere.

Produksjonsøkningen fra Saudi-Arabia, de forente arabiske emiratene og andre land for april vil absorbere minst 80 VLCC-er eller 10 prosent av flåten, påpeker analytiker Frode Mørkedal i Clarkson Platou.

– Flåteutnyttelsen nærmer seg nå 100 prosent med stormskritt. Det betyr at det nå bare er raffinerimarginene som setter stopper på hvor høyt ratene kan gå, fremhever analytikeren.

Les på E24+

Derfor er tankaksjer vinnerne på oljekollapsen

Utelukker ikke 500.000 dollar per dag

Meglerhuset tror tankmarkedet blir historisk sterkt i hvert fall frem til 5. april, som er neste gang Saudi-Arabia gjør noe med salgsprisene sine.

– Akkurat nå er Saudi-Arabia villig til å selge oljen sin med hele 10 dollar rabatt per fat til kunder i Europa, påpeker Mørkedal.

Det vil si at uansett hva prisen for nordsjøolje er gjennom april, så betaler et raffineri 10 dollar mindre per fat Saudi-olje.

– Frakt kommer i tillegg, så alt annet like kan man være villig til å betale minst 10 dollar i frakt. På fredag var ratene kommet opp i 280.000 dollar per dag som tilsvarer 7,5 dollar per fat på standardruten Saudi-Arabia til Kina. Stiger ratene til 385.000 per dag, så vil fraktkosten være 10 dollar per fat, sier Mørkedal.

Et raffineri kan imidlertid betale mer i frakt om nordsjøolje blir enda billigere. Så for hver dollar nordsjøoljen faller per fat og prisene på for eksempel diesel og bensin er uforandret, så kan ratene øke med 35.000 dollar per dag, ifølge analytikeren.

– Det er derfor ikke utenkelig at vi ser 500.000 dollar per dag før det stopper. Selv om det bare skulle vare tre uker til, så løftes inntjeningen for rederiene såpass kraftig at andre kvartal allerede ser ut til å bli ett av de sterkeste kvartalene på minst 12 år.

– Kan se ut som styrken vil vedvare

Tanktopp Macleod sammenligner bevegelsene i tankmarkedet denne uken med situasjonen på høsten i fjor, da fraktratene nådde historisk høye nivåer, blant annet på grunn av stor geopolitisk uro.

– Men det er en viktig forskjell. Det er nå drevet av en enorm økning i oljevolum som skal fraktes. Det er en fundamental etterspørselsvekst etter transport og lagring av olje på grunn av den kraftige produksjonsøkningen.

Han utelukker ikke at tankfesten vil materialisere seg.

– Så lenge priskrigen på olje foregår, kan det se ut som styrken i tankmarkedet vil vedvare.

Frontline har en såkalt cash break-even, nivået som må til for å dekke driftskostnader og gjeldsforpliktelser, på under 19.000 dollar per dag.

Pris-veddemål

Analytikere påpeker at også ratene for mindre tankskip, slik som Suezmax og Aframax, har steget kraftig denne uken.

Samtidig er det mulig for tankrederiene å tjene på situasjonen med masse olje i markedet ved at det kan bli lønnsomt å lagre råolje på tankskip.

Én avgjørende faktor for om såkalt flytende lager lønner seg, er om fremtidige oljepriser er høyere enn dagens oljepris. I en slik situasjon, som på fagspråket kalles «contango», kan man lagre olje og selge den dyrere i fremtiden.

Frontline-sjef Macleod sier at det for rederiet er mer attraktivt å være i spotmarkedet enn å satse på lager, da flåten kun har en gjennomsnittsalder på fire år.

For øyeblikket kan olje lagres på skip med en dagsrate på rundt 60.000 dollar per dag i seks måneder.

– Vi får fått forespørsel fra alle aktører i oljemarkedet. Det jeg tror vil skje er at skip på 15 år og oppover går på lager, noe som blir positivt for flåtebalansen, sier Macleod.

Analytiker Mørkedal peker også på flytende lagre som en støttende faktor for markedet, men:

– Denne festen varer først og fremst så lenge Saudi-Arabia fortsetter nåværende prispolitikk, forklarer han.

Her kan du lese mer om

  1. Tankmarkedet
  2. Tankskip
  3. Frontline
  4. Okeanis Eco Tankers
  5. Saudi-Arabia
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Nytt kraftig hopp i tankratene: – Helt vilt

  2. Tankskipenes inntjening til værs: – Overgår våre forventninger

  3. Analytiker har mistet troen på tank: Ser aksjenedtur på 30 prosent

  4. Annonsørinnhold

  5. Bratt Oslo Børs-fall onsdag

  6. Tankfest på Oslo Børs mandag